Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Livet efter Xserve - vad köper man då?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sorgligt nog är det bara ett par veckor kvar av Xserve:s liv på jorden. Sen går det inte längre att köpa utbytesmaskiner eller reservdelar förutom om man har garanti eller AppleCare.

Den sista November 2011 går garantin ut på vår sista Xserve QuadCore (AppleCare menar jag) och då är det nog dags att ha en plan för framtiden. Mac mini och Mac Pro är uteslutet. Då är det bara Linux och HP som gäller tror jag (jag gillar inte Dell).

Vilken Linuxdistribution och vilken HP burk ska man satsa på (och varför?).

Vad gäller HP burken ska det vara en 1U maskin med 2st processorer, QuadCore:s och 16GB RAM. RAID-10 med SAS diskar.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2011-01-19 08:58

Vad gäller Linuxdist/OS kommer du få lika många svar som det finns admins. För mig handlar det om att välja en dist du känner dig bekväm med, där det finns bra resurser för kontinuerliga uppdateringar och bra mailinglistor/forum för att få hjälp. För mig är det inget värt att välja en obskyr dist som jag tycker verkar skitfrän, om man måste köra bleeding-edge för att få uppdateringar, eller bara kan få hjälp av tio pers på ett forum.

Personligen passar OpenBSD bäst in på ovanstående krav. Hade jag varit tvungen att välja en Linux-dist pga prestanda, hade det nog blivit Debian. Smaken är som baken, delad.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-19 10:26

Bara undrar; varför är Mac Mini / Mac Pro uteslutet för er del? Är det pga rackning mm?
Annars håller jag med johanf om att det finns många distributioner att välja mellan (har dock inte grejat mycket med *BSD).

Ursprungligen av Drakfot:

Bara undrar; varför är Mac Mini / Mac Pro uteslutet för er del? Är det pga rackning mm?
Annars håller jag med johanf om att det finns många distributioner att välja mellan (har dock inte grejat mycket med *BSD).

Mac mini är för långsamma - vi behöver RAID-10 SAS diskar, feta processorer och mycket RAM.

Mac Pro går inte att ha i rack.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-19 17:01
Ursprungligen av Björnström:

Mac mini är för långsamma - vi behöver RAID-10 SAS diskar, feta processorer och mycket RAM.

Mac Pro går inte att ha i rack.

Förståligt
Hittade detta, är kanske inte ett gångbart alternativ dock: Creative Video - Cadlock Mac Pro Rackmount Kit
Debian som MatthiasG nämner är nog inte en dum satsning, brukar inte vara några problem med den disten. Vill man ha support osv är nog Red Hat Enterprise Linux värt att kika på, bland annat (vi har kört det på några av våra DNSservrar av märket HP).

Ursprungligen av Drakfot:

Förståligt
Hittade detta, är kanske inte ett gångbart alternativ dock: Creative Video - Cadlock Mac Pro Rackmount Kit

Vi betalar ju rackplats per U så 14U känns inte så aktuellt. Skulle kosta lika mycket som 14 Xserves

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-10 12:51
Ursprungligen av Björnström:

Mac Pro går inte att ha i rack.

Mac Mini går att ha i rack: Rackarns vad snygg låda för din Mac Mini | Macfeber

Ursprungligen av patan:

LOL, tredje gången det länkas till denna lösningen i den här tråden

  • Oregistrerad
  • 2011-02-10 14:35
Ursprungligen av werecat:

LOL, tredje gången det länkas till denna lösningen i den här tråden

Ja, och enda inlägget från patan också som kanske borde läsa sig lite vett

Skulle satsa på Debian. Vi kör det på våra HP-Linuxburkar och det bara funkar Har även ett gäng OpenBSD maskiner igång för webbtjänster och det är samma där, det bara funkar.

Det är svårt att säga varför du ska välja något utan att veta vad du ska ha det till. HPs DL300-serie är relativt likvärdig Xserve om det är vad du vill ha, DL360 exempelvis. Enkla att öppna och skruva i utan egentliga konstigheter, har en del att komma med och kostar inte skjortan.

När det gäller val av distribution så finns det egentligen inga större skillnader inom den mer väletablerade skaran. Det finns en del olika konventioner och produktcykler. Vad som känns positivt är att de flesta har börjat enas kring vilken version av kärnan som de vill supporta under lite längre tid. Om du vill ha supportavtal så börja med att välja maskin och titta sedan på vilka distributioner som är certifierade.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-19 19:39

Här en affärsidé för nån med aluminiumverkstad: Köp ett gäng Mac Pro och plocka ut moderkort och hårddiskar. Bocka lite plåt till en 2U-rackenhet att stoppa moderkortet och alla andra delar i, och hitta på ett sätt att kunna köra dubbla nätagg, kanske tredjeparts. Stoppa in nån extra fläkt för luftflödet om det behövs, och sätt i/o-panelerna fram och bak. Testa noggrant, gör lite färglagda grafer, ta mycket foton och lägg några videos på youtube.
Voila; miljonbusiness!

Att inte Apple gör detta själva är för mig ett mysterium. Moderkortet finns där, den stora investeringen är tagen. Med lite bockad plåt och några skruvar och termotester har de en billig produkt som bara är dubbelt så tjock som den försvunna xServen.

Ursprungligen av alamode:

Här en affärsidé för nån med aluminiumverkstad: Köp ett gäng Mac Pro och plocka ut moderkort och hårddiskar. Bocka lite plåt till en 2U-rackenhet att stoppa moderkortet och alla andra delar i, och hitta på ett sätt att kunna köra dubbla nätagg, kanske tredjeparts. Stoppa in nån extra fläkt för luftflödet om det behövs, och sätt i/o-panelerna fram och bak. Testa noggrant, gör lite färglagda grafer, ta mycket foton och lägg några videos på youtube.
Voila; miljonbusiness!

Problemet med en server är ju att man betalar massor med extra för att vara helt säker på att allt fungerar till 100,0% i flera år. Hemmabyggda servrar skulle jag aldrig köpa. Ett driftstopp kan ju lätt kosta 5000kr så då faller hela idén med budgetlösningar

Ursprungligen av alamode:

Att inte Apple gör detta själva är för mig ett mysterium. Moderkortet finns där, den stora investeringen är tagen. Med lite bockad plåt och några skruvar och termotester har de en billig produkt som bara är dubbelt så tjock som den försvunna xServen.

Apple gör detta redan. Produkten heter Xserve. Ingen köper den. Därför finns den snart inte längre

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 01:05
Ursprungligen av Björnström:

Apple gör detta redan. Produkten heter Xserve. Ingen köper den. Därför finns den snart inte längre

Njae, Apple har haft helt separat utveckling av Xserve: allt är unikt. Att utveckla serverdatorer är dyrt, men gissningsvis bär varje såld Xserve sina komponentkostnader utan problem - det är bara svårt att räkna hem R&D på så låga volymer.

Allt i en Mac Pro är redan serverklass - utom möjligen hårddiskar och PSU - och färdigutvecklat. Att bygga lite aluminium runt är inte på lång väg lika dyr R&D som att bygga en server från ruta ett.
Men, jag tror inte Apple kommer göra det. DL360 som nån tipsade om såg ju riktigt nice ut, åtta hot-swap-diskar på en rackenhet. Yikes!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-19 22:17

Köpte precis HP ProLiant DL120 G6 - Kör OpenSUSE 11.3

Hade faktiskt inställningen att skaffa en Xserve (begagnad) men HP'n var mer prisvärd hur man än tittade på det, och med tanke på hur läget ser ut för Xserve var det ett enkelt val.

Angående Linux distribution så bör du nog titta på någon av de kommersiella versionerna RHEL eller SuSE ELS, dessa brukar nämligen vara de enda som är certifierade. Visst kan man köra de öppna varianterna (som jag valde) men jag antar att det alltid är fördelaktigt att gå den säkra vägen.

För min del så är det inte katastrof med någon timmes downtime

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-19 22:31

Tyvärr "skruvade" jag i en HP ProLiant DL380 (G7) idag ... väldigt enkelt, smutt och genomtänkt. Är resten av HPs server som denna är ju dessa väldigt lätt arbetade. (Sist jag skruvade i en server var kring DL360/380 g3 tiden)

Jag Hade kört Red Hat ... för supportens skull. Sitta med "o-supporterade" system ... då har du ju ingen att skylla på eller vända till vid problem / fel du ej kan lösa själv .

Ursprungligen av Lm:

Tyvärr "skruvade" jag i en HP ProLiant DL380 (G7) idag ... väldigt enkelt, smutt och genomtänkt. Är resten av HPs server som denna är ju dessa väldigt lätt arbetade. (Sist jag skruvade i en server var kring DL360/380 g3 tiden)

Jag Hade kört Red Hat ... för supportens skull. Sitta med "o-supporterade" system ... då har du ju ingen att skylla på eller vända till vid problem / fel du ej kan lösa själv .

Just DL380G7 och RedHat har jag funderat på - synd att den är 2U bara

  • Medlem
  • Varberg
  • 2011-01-20 04:34
Ursprungligen av Björnström:

Just DL380G7 och RedHat har jag funderat på - synd att den är 2U bara

Duger inte en HP DL360 då, om du prompt vill ha 1U?

Det finns ju denna: Rackmount your Mac Pro with the Mac Pro / G5 Sliding Tray System for the Macintosh som visserligen blir 7U (ser ut som ett 19" hyllplan faktiskt).
Det kanske är möjligt att det går att trycka i tillräckligt med kraft i Mac Pron för att virtualisera 7 st OS X server med exempelvis VMWare?

Fördelar:
Du behöver bara en hårdvara (en Mac Pro) och "bara" behöver licenser för VMWare och varje kopia av OS X Server.
Bör finnas kvar ett antal år.
Fullstora PCI-kort får plats.

Nackdelar:
Bl.a. att Mac Pro bara har ett PSU (ingen redundans) och för närvarande max 2.93 GHz 6-kärninga processorer.
Kan bli värmeproblem.
Inte gjord för rackmontering egentligen.

Finns ju fler för-/nackdelar men dessa var de jag tänkte på nu.

Ursprungligen av suddgummi:

Det finns ju denna: Rackmount your Mac Pro with the Mac Pro / G5 Sliding Tray System for the Macintosh som visserligen blir 7U (ser ut som ett 19" hyllplan faktiskt).
Det kanske är möjligt att det går att trycka i tillräckligt med kraft i Mac Pron för att virtualisera 7 st OS X server med exempelvis VMWare?

Fördelar:
Du behöver bara en hårdvara (en Mac Pro) och "bara" behöver licenser för VMWare och varje kopia av OS X Server.
Bör finnas kvar ett antal år.
Fullstora PCI-kort får plats.

Nackdelar:
Bl.a. att Mac Pro bara har ett PSU (ingen redundans) och för närvarande max 2.93 GHz 6-kärninga processorer.
Kan bli värmeproblem.
Inte gjord för rackmontering egentligen.

Finns ju fler för-/nackdelar men dessa var de jag tänkte på nu.

Mac Pro har inte heller någon LOM för omstart etc remote.
7U är helt sjukt mycket och blir jäkligt dyrt att ha i ett rack - helt omöjligt för oss.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-20 12:21
Ursprungligen av Björnström:

Då är det bara Linux och HP som gäller tror jag (jag gillar inte Dell).

Vilken Linuxdistribution och vilken HP burk ska man satsa på (och varför?).

Men Dell som är det bästa som jorden gett oss. Enda sättet att komma ner i pris/prestanda om du vill köra HP är att gå till en distributör direkt som köper sjukt mycket maskiner. Tittade på en lösning före jul med HP och DELL. Dell var nästan 40.000 billigare. (Då var det dubbla quadcore, 32-64G ram, 8 2.5" SAS 15k diskar osv. 3 maskiner. Jag delar kontor med ett företag som har sjukt bra rabatt.. Sist fick dom 150.000 i rabatt från dell... Själv har jag lyckats med nästan 50% rabatt på servrar från dell, fast det var några år sen..

R410 är en mycket trevlig server imho. Har redundanta PSU och SAS (hotswap)

Vad gäller OS så kan du egentligen gå två håll tycker jag.

1.) Om du alltid vill ha det senaste, slippa vänta på releaser i 3 år bara för att leverantören är lat då ska du köra Ubuntu Server. Det kör jag på alla servrar, inkl. mitt webbhotell. Då kan jag köra senaste PHP och jag vill, vilket är skönt att kunna testa det och sen trycka ut det i live-miljön.

2.) Du går den lite säkrare vägen och kör RedHat eller Suse Enterprise med supportavtal (kostar en 1000-lapp per år). RH är ju säkrare om du har tredjepartsprogram (backupprogram gillar ju exempelvis oftast bara RH)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-01-20 19:36

I de flesta fall klarar man sig med R310 istället för R410, beror dock lite på hur mycke cpu och ram man vill ha in. Men R410-serien är lite off imo. Vill man ha snabbare kan man lika gärna gå till R610. Så tittar man på 410 är det imo lika bra att checka in R310.

Dessa nya serier av Dell-servrar är förövrigt riktigt mycke trevligare än de gamla 1950/2950, skulle nog säga att de är trevligare än HPs DL3xx.

Men R410 är inte dålig för det. Satsade på den serien innan 310 kom ut.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-20 19:57

SUN då? För dyrt?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-01-20 20:14
Ursprungligen av planB:

SUN då? För dyrt?

Sun, eller Oracle som de nuförtiden heter, används sällan på den mer normala datormarknaden. Har man behov av oerhörda mängder trådar, ja, då är valet klart. Eller om man har ett beroende av Solaris, men annars ställer det mest till problem att leva i Solaris-världen när resten av *nix-communityn samt FOSS är så fokuserad på x86 och linux.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-20 20:31
Ursprungligen av planB:

SUN då? För dyrt?

Om du menar SPARC och Solaris så bör man ju ha jobbat mycket med solaris innan man ska ge sig på det. Solaris är inte linux.
Om du menar X86 så är Sun Fire så jäkla dyra att man måste vara rätt korkat för att köra dom, i prisklass med apple

Ursprungligen av studiox:

Om du menar SPARC och Solaris så bör man ju ha jobbat mycket med solaris innan man ska ge sig på det. Solaris är inte linux.

Många verktyg fungerar lite annorlunda och man får lära sig ett nytt filsystem, men så stora skillnader är det inte numera jämfört med skillnaderna som kan finnas mellan olika Linuxdistributioner. Solaris kan definitivt vara ett bra alternativ om man vill ha ett bra Unix-system, och om man ändå måste lära om sig från Mac OS X Server så kan man lika gärna välja Solaris istället för Linux. HP var ju intressant och de har hygglig support för Solaris.

Ursprungligen av studiox:

Om du menar X86 så är Sun Fire så jäkla dyra att man måste vara rätt korkat för att köra dom, i prisklass med apple

Tja, de är inte vad som helst som råkade passa ihop och kostar därefter.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-28 22:00

ha, tveksam

Jahapp! Nu är sista dagen här. När får man köra OS X Server på ESXi?! Skärpning Apple!!

Jag fattar inget av det här, men det här verkar väl bra?
Active Storage Announces 'ActiveSAN' Replacement for Xserve - Mac Rumors

Bevaka tråden