Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att göra om filmer till mp4?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-01-19 17:04

Tja.
Är det värt att göra om hela sitt filmbibliotek till mp4?
Så att iTunes kan hitta? Använder plex där hemma. Men uppe har jag en appletv 2. Som jag tänkte att jag kunde streama från iTunes.

Frågan är bara att jag använder handbreak.
Och hur blir det då med höguplösta filmer .mkv blir dom sämre om jag ändrar dom?

Är skit dålig på sånthär. Så hjälp gärna till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-19 23:28
Ursprungligen av magsta:

Tja.
Är det värt att göra om hela sitt filmbibliotek till mp4?
Så att iTunes kan hitta? Använder plex där hemma. Men uppe har jag en appletv 2. Som jag tänkte att jag kunde streama från iTunes.

Frågan är bara att jag använder handbreak.
Och hur blir det då med höguplösta filmer .mkv blir dom sämre om jag ändrar dom?

Är skit dålig på sånthär. Så hjälp gärna till.

Sämre ska det inte bli om du inte ändrar de förvalta inställningarna i Handbrake. Men det tar tid, beroende på hur många hundra filmer du har...
Jag väntar på att Plex ska bli stabil och tänkte köra den i AppleTVn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-19 23:58

Mitt tips är att ni kollar in iFlicks.

Det programmet lyfter ut videoslingan ur mkv-containern och sätter den i en m4v, vi talar alltså inte om någon konvertering som med Handbrake utan endast ett byte av container. För en hel spelfilm på ca två timmar tar det kanske 20-30 minuter och inte flera timmar som med Handbrake. Dessutom så uppdateras metadatan i filen, vilket är kanon när man bläddrar bland sina filmer i iTunes eller kanske framför allt i ATV2.

Rekommenderas starkt.

http://www.iflicksapp.com/download/iFlicks_beta.dmg

Ursprungligen av zinned:

Mitt tips är att ni kollar in iFlicks.

iFlicks är ett trevligt program, men man kanske skall tillägga att det inte är gratis. Det ligger väl på $19 eller nåt...

En poäng med HandBrake är att man kan encoda med profiler så att filmerna blir kompatibla med ens iOS-enheter.

Beroende på vilken komplexitet som videospåret har encodats med i en mkv, är det inte säkert att det är kompatibelt med TV2 rakt av (och kompatibilitet är ju vinsten med att koda om).

En nackdel med HandBrake, å andra sidan, är att det inte stödjer DTS. Passthrough på DTS hade varit fint...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-20 16:48
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

iFlicks är ett trevligt program, men man kanske skall tillägga att det inte är gratis. Det ligger väl på $19 eller nåt...

En poäng med HandBrake är att man kan encoda med profiler så att filmerna blir kompatibla med ens iOS-enheter.

Beroende på vilken komplexitet som videospåret har encodats med i en mkv, är det inte säkert att det är kompatibelt med TV2 rakt av (och kompatibilitet är ju vinsten med att koda om).

En nackdel med HandBrake, å andra sidan, är att det inte stödjer DTS. Passthrough på DTS hade varit fint...

iFlicks är beta, kostar ingenting men man kan köpa det.

Vad det gäller Handbrake så finns det vad jag vet ingen anledning att konvertera med speciella profiler för att få ens mediafil att fungera med iOS-enheter, det är bara att konvertera med de inställningar du önskar och du får en m4v/mp4-fil att spela upp. Vad det gäller DTS i Handbrake, vad jag minns så kan Handbrake förstå DTS-slingan men inte bibehålla den i en konvertering...dock kan man fortfarande få ut sexkanaligt ljud i filen.

Kan meddela att jag just nu sitter och "Handbrake":ar för fullt och det går bra. Jag konverterar mina videos till samma storlek som innan och har settings 2-passrecording (turbo första). Har inte märkt någon kvalitetsförlust i omkodningen.

Har också provat iFlicks och det funkar mycket bra när man kör det på samma dator. Har dock haft (stora) problem när jag försöker att se på mina videos på Macbook via iMac (har delat ut mitt itunes bibliotek på iMac till Macbook).

Som ett bonustips kan jag starkt rekommendera iDentify, detta är ett program som sköter om metataggningen efter konverteringen. Kostar typ 50-60 spänn om man vill ha all funktionalitet, men det går utmärkt att prova gratisprogrammet (vinsten med att köpa är att då kan programmet också fixa till filnamet efter konverteringen bland annat)

Costanza

Ursprungligen av zinned:

iFlicks är beta, kostar ingenting men man kan köpa det.

Laddar man ner det från deras hemsida får man 14-dagars trial. Programmet kostar 19€ för enskild och 50€ för familj.

Ursprungligen av zinned:

Vad det gäller Handbrake så finns det vad jag vet ingen anledning att konvertera med speciella profiler för att få ens mediafil att fungera med iOS-enheter, det är bara att konvertera med de inställningar du önskar och du får en m4v/mp4-fil att spela upp.

Utvecklarna bakom HandBrake har inte lagt till profilerna "för att det ser tufft ut". Det finns ett par anledningar:

  • Man får en upplösning som är anpassad för den enhet man konverterar för (inte alltid önskvärt dock—i så fall får man ändra det manuellt)

  • HandBrake anpassar komprimeringsalgorithmen mot enheten du konverterar till. Det finns många profiler tillgängliga för x.264 (t ex Simple, High osv...) och vissa kräver mer processorkraft än andra. Alla är inte kompatibla med iTunes och iOS-enheter. Man kan alltid "tuta och köra", eftersom förvalen är rätt allround, men det är inte samma sak som att profilerna inte är en god idé.

  • Ljudval och flerkanalshanteringen påverkas också av profiler.

Ursprungligen av zinned:

Vad det gäller DTS i Handbrake, vad jag minns så kan Handbrake förstå DTS-slingan men inte bibehålla den i en konvertering...dock kan man fortfarande få ut sexkanaligt ljud i filen.

DTS kan omvandlas till AC3 i diskreta kabaler, eller tvåkanals AAC med ProLogic. Jag pratade om Passthrough, dock.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-21 12:05
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Laddar man ner det från deras hemsida får man 14-dagars trial. Programmet kostar 19€ för enskild och 50€ för familj.

Japp, helt korrekt. Så det är bara att testa, för mig blev det ett givet köp efter en dags test.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Utvecklarna bakom HandBrake har inte lagt till profilerna "för att det ser tufft ut". Det finns ett par anledningar:
[list]
[*]Man får en upplösning som är anpassad för den enhet man konverterar för (inte alltid önskvärt dock—i så fall får man ändra det manuellt)
[*]HandBrake anpassar komprimeringsalgorithmen mot enheten du konverterar till. Det finns många profiler tillgängliga för x.264 (t ex Simple, High osv...) och vissa kräver mer processorkraft än andra. Alla är inte kompatibla med iTunes och iOS-enheter. Man kan alltid "tuta och köra", eftersom förvalen är rätt allround, men det är inte samma sak som att profilerna inte är en god idé.
[*]Ljudval och flerkanalshanteringen påverkas också av profiler.

[/list]

1) Som sagt, upplösningen man önskar är ju subjektiv. Personligen så anser jag inte att det någon gång finns anledning att ändra upplösningen från källfilen. Man ska kunna spela upp samma fil på sin iPad likväl som på sin tv via ATV2, utan att få någon kvalitetsförlust.

2) Ja, men om man t ex kör samma framerate som orginalfilen, ställer in den videobitrate man önskar, ställer in ljudkodningen man önskar och ev. subtitles så fungerar den på alla iOS-enheter.

3) Klart, men det ställer man ju in själv.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

DTS kan omvandlas till AC3 i diskreta kabaler, eller tvåkanals AAC med ProLogic. Jag pratade om Passthrough, dock.

Ja, det är sant.

Som jag ser det finns det ingen anledning att köra med profiler då det enkelt går att få en resultatfil som kan köras på alla iOS-enheter. Att skapa olika versioner för olika enheter anser jag vara oerhört dumt, man har en fil som man sedan lägger in i de enheter man önskar spela den i...inte flera olika filer, beroende på enhet.

Nu bara okynnesskriver jag lite. Det är ju mest vi som gaggar internt, så jag vet inte om det är forumrelevant, men...

Ursprungligen av zinned:

1) ...Personligen så anser jag inte att det någon gång finns anledning att ändra upplösningen från källfilen.

Hur hanterar du 1080p material?

Ursprungligen av zinned:

2) Ja, men om man t ex kör samma framerate som orginalfilen, ställer in den videobitrate man önskar, ställer in ljudkodningen man önskar och ev. subtitles så fungerar den på alla iOS-enheter.

Är inte detta moderanledningen till att använda profiler? Att slippa gå igenom den proceduren?

Sen kan man ju även tänka sig andra anledningar: nån som tittar mycket på iPhone kanske vill klippa 20px på varje sida av Cinemascope-filmer för att få ut mer av skärmen, utan att behöva "maximera" den i iPhone. Vad vet jag...

Jag förstår att du är nöjd med din setup, och det är väl det viktigaste.

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-01-20 22:44

innan du börjar att konvertera allt du har med handbrake så kan det vara bra om du kollar vad det faktiskt är du sitter på för filer.
Då du skriver att du inte kan så mycket om sådant här (inte jag heller) så tycker jag att du ska undersöka vad det är för något du har i dina .mkv filer
mkv och mp4 är containers. det som kapslar in film filen och ljudfilen och subtitles file och kapitelfilen och allt annat som du kan tänkas vilja slänga in i cointainern.

mp4 är lite halvkasst att ändra till, då du ej kommer att kunna få fram (mjuka)subtitles, ändra istället till m4v. (video)

ett mycket kompetent program är subler.
ett väldigt litet enkelt program som använder sig av quicktime.
om du öppnar din .mkv fil med subler så ser du vad film filen är, oftast är den h.264.
Är det så är det bra. för då kan du spara om filen i subler som m4v utan att förlora kvalitet på själva filen, spara den i profil 3.1 så funkar den perfekt på din appletv2
subler kan även konvertera om ljudet åt dig så att du kan få AAC ljud som då går att spela upp på din ipod,iphone, ipad.
du kan även välja att spara ut bara ljud filen i AAC och sedan lägga till den ytterligare en gång när du sparar om .mkv till m4v och då få med båda ljudfilerna.
Du kan också lägga till (mjuka)subtitles filer i subler.
du kan också lägga till meta datan i subler, här använder jag själv iflicks för att det är estetiskt mer tilltalande.

1
Bevaka tråden