Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air vägrar aktivera FileVault

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-01-20 03:52

Min Macbook Air med OSX 10.6.6, vägrar aktivera FileVault. Denna rutan kommer upp:

Och så här ser det ut i skivverktyg på min hårddisk:

Vad är fel? Varför vill den inte? Vad är det för dumheter den tjatar om?

Har du Time Machine-backup? Vad har backupdisken för format?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2011-01-20 07:43

Märkliga fel brukar kunna uppstå när man valt att ha skiftlägeskänsligt filsystem.

• Oregistrerad
  • 2011-01-20 12:23

Har ej timemachine igång. Delade doch upp hd´n i två partitioner, en för osx och en för windows.

Jahapp. Så jag måste alltså installera om datorn nu då?

En intressant fråga är; varför installerar du ett skiftlägeskänsligt filsystem i Mac OS X?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Jahapp. Så jag måste alltså installera om datorn nu då?

Om du inte har klantat dig genom att du verkligen har din home-folder på en annan hårddisk med ett felaktigt filsystem så blir du nog tvungen att installera om systemet, ja. Precis som Mija påpekar så kan det uppstå märkliga fel när man har valt att använda ett skiftlägeskänsligt filsystem i Mac OS X.

• Oregistrerad
  • 2011-01-20 13:29
Ursprungligen av Tobias Schelin:

En intressant fråga är; varför installerar du ett skiftlägeskänsligt filsystem i Mac OS X?

Ja.

för att datorn är bärbar och sms-funktionen på hd´n funkar väl inte annars? eller vad är annars skiftlägeskänsligheten till för?

Ursprungligen av Elajtenworld:

för att datorn är bärbar och sms-funktionen på hd´n funkar väl inte annars? eller vad är annars skiftlägeskänsligheten till för?

Eh, va?

Skiftlägeskänsligheten gör t.ex. att filsystemet skiljer på stora och små bokstäver. Det gör det inte annars.

Edit: Det tog ett tag att lista ut vad du avser med sms. Hur som helst. Sudden motion sensor (sms) ska inte påverkas av att du inte har ett skiftlägeskänsligt filsystem - om jag förstår det rätt från några Google-sökningar. Det ställer alltså till med fler problem än fördelar att ha ett sådant system i Mac OS X.

Förstår inte heller vad hårddiskens SMS-funktion skulle ha med detta att göra.

Skiftlägeskänslig betyder alltså att systemet skiljer på stora och små bokstäver i filnamn, indexeringar m.m.

T.ex kan man i samma mapp ha två filer som heter anka.txt och Anka.txt, och systemet accepterar detta och ser detta som två unika filnamn.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2011-01-20 13:46

Om det handlar om MacBook Air 2010 så har den inte ens sms-funktionen.

• Oregistrerad
  • 2011-01-20 15:43

ok då har jag missförstått allt.

• Oregistrerad
  • 2011-02-14 13:35

Ok. DÅ vet jag

1
Bevaka tråden