Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Shoppinglista som synkar mellan iPhone och Mac

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-27 21:08

Hej!

Är det någon som vet någon smart lösning för att skriva sin shoppinglista på datorn för att sen synka den med telefonen? Det ska vara så man kan bocka av varor när man är och handlar, så vanliga mail är uteslutet. Har sett flera program för shoppinglistor i App Store men ingen som synkar med Macen. Tips någon?

Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-28 08:48

Skaffa ett konto på To do list, simple, easy, fast, sharable: Ta-da List och använd deras iPhone-gränssnitt för att redigera på telefonen. Sen kommer du ju åt listorna från vilken dator som helst, så länge den har internetanslutning.

Och med Omnifocus kan du ha listor kopplade till till exempel olika affärer och deras position. Klicka på positioneringen i iPhoneappen så får du upp allt du vill handla i närheten Synkar med mac förstås.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-28 09:31

Tack för svaren! Jag har kollat in de programmen men det är inte vad jag söker. De är allt för krångliga för damen. Det ska vara enkelt och så man kan bocka av den man lagt ner i påsen i affären. Tex: iPhone Shopping List Application

  • Medlem
  • Segeltorp
  • 2011-01-22 13:55

OurGroceries är annars väldigt bra - frun har en android och den synkar med den också. Finns dock inget program för datorn men det går bra att lägga till och administrera inköpslistorna via websidan.

Textfil i Dropbox? Alias i Docken på hennes dator?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-22 19:41

Vi kör med något så simpelt som denna:
list at skbg.net

Har tipsat om detta här innan. Därför listan e välfylld. Ta en adress som är ledig bara. Har min inköpslista på; jobbdatorn, macen, fruns pc, iPad och 2 iPhones. Klockrent.

SplashShopper Simple yet powerful list organizer - SplashShopper for iPhone and iPod Touch - SplashShopper List Manager for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store - tycker jag är bra, efter kollat på diverse olika shopping alternativ. Låter som om något som du söker och som har både iPhone app och OSX app.

Jag använder Ultimate ToDo's: Ultimate Todos for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Appen syncar med Toodledo : A to-do list to organize your tasks, och båda har en hel del inställningsmöjligheter.

Jag har skapat en context som heter "Matlista" och när den ska fyllas på så är det enklast att gå in på toodledo.com från Macen och välja "Add multiple tasks". Sen skriver man helt enkelt in listan och separerar artiklarna med en radbrytning. Väl i affären tar jag upp telefonen, in i Ultimate ToDo's, trycker sync och shoppar loss

Jag använder Evernote för just inköpslistor som skrivs på Mac och som man prickar av i iPhonen. Funkar bra på Windows-pc också.
Det är lite svårt att hitta "checkboxen" i textredigeraren i windowsprogrammet. Den är längst till höger.
Lycka till

  • Medlem
  • Rönninge
  • 2011-02-05 19:56

Korrigering: Jag har precis (här på forumet) hittat en sajt som gör samma som shopperlister men som verkar klart bättre: Testa koplistan.se

Hej!
Jag har letat som en galning och äntligen hittat appen med en för oss perfekt inköpslista. Det händer hur ofta som helst att min fru skickar sms när jag är på väg från jobbet och ber mig köpa några saker i affären. Väl där kommer 2-3 st kompletterings-sms. För mig är det svårt att bocka av i ett sms och hon har ingen iphone...

Lösningen: shopperlister.com !

Hon kan skapa en inköpslista där (via hemsidan). Vi båda kan komplettera den efter hand. Jag kan enkelt bocka av saker jag handlat (det finns även kategorier samt butikssortering för vissa få större butiker, typ ica maxi). Om hon lägger till poster medan jag är i affären ser jag dem direkt efter en uppdatering (vilket sker varje gång jag bockar av saker, korrigering: samt trycker "bekräfta-knapp"). En bra sak är också att man först bockar av saker, och därefter trycker en "bekräfta-knapp" som tar bort alla förbockade saker från listan.

Priset då? GRATIS !!

Senast redigerat 2011-02-06 20:09

Tackat för tipset! Ultimate ToDo's och Toodledo,com fick ryka all världens väg

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-02-06 01:37

Zenbe Lists är underbar!

Har det kommit något smartare och bättre än ovanstående?

Jag skulle gärna synka shoppinglistan automatiskt via iCloud eller liknande. Helst skulle shoppinglistan ta hänsyn till extrapriser på ICA och även sortera listan efter butikens "varv"

Wunderlist är jäkligt bra synkar automagiskt mellan app på iOS Mac Win android webbsida. Tar dock varken hänsyn till varvet eller extrapriser på Ica.
Men går att dela listor med tex sambon, så om hen köper några saker så kan hen bocka av dessa och man köper inte dubbelt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-05-22 07:54

Min lilla lösning är att köra med en app på iPhonen som heter PlainText. Den använder en mapp i dropboxen som man delar med lämplig person. På Macen kan man tex köra Notational Velocity mot samma delade mapp. Detta fungerar bra och vid ev syncproblem när man tex är inne och ändrar samtidigt skapas en extrafil så att man blir uppmärksammad på att saker och ting kan gått snett. Sedan kan man ju även gå tillbaks till äldre versioner via dropboxens backup.
Man kan ha flera listor, mat, bolaget, apoteket osv. Det viktigaste är att den syncar filerna så fort man stänger appen, man behöver inte vänta på något. Dock får man bara en ren textlista men jag tycker det fungerar bäst.

Prova!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-05-22 12:27

Nu har jag inte använt den själv för det är frugan som handlar oftast (och av någon anledning så är papperslistorna fortfarande kvar), men Coop har en app som kan redigeras online och man kan dela inköpslistor också. I appen kan man givetvis se aktuella erbjudanden och lägga in inköpslistor från recept direkt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-22 23:59

För att handla använder vi Our Groceries, synkar mellan olika iOSenheter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-23 00:54

Mitt stalltips är som vanligt Evernote. Det synkar mellan allt.

Apples eget Notes så klart. Idag ligger det i Mail i Macen, men med Bergslejonet blir det en egen liten app även i Macen.
Jag körde med Simplenote länge, men dom började med reklam och dessutom kör jag helst Apple Native så långt det är möjligt (av flera orsaker).

1
Bevaka tråden