Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak: Kan inte återställa till customfil 4.1

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

så kan det natuligtvis vara. jag ska ta en titt på seas0npass. tack så mycket för snabb hjälp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-21 21:07

Hmm, jag vet inte riktigt vad jag gör fel men jag tycker att det borde vara svårt att missa något väsentligt när man ska jailbreaka med Seas0nPass =/

Info : Jag har version 4.2.1 på min ATV2.

1) Jag startar Seas0nPass och ger den adminrättigheter
2) Jag klickar på "Create IPSW" och den gör sin grej
3) Den ber mig koppla in ATV2 med Micro-USB och sedan hålla nere Menu och Play/Pause i sju sekunder, vilket jag gör

Därefter är det stopp...Seas0nPass bara står och snurrar, det är precis som om ATV2 aldrig kommer in i DFU-läge. Vad är fel egentligen?

Ursprungligen av zinned:

Hmm, jag vet inte riktigt vad jag gör fel men jag tycker att det borde vara svårt att missa något väsentligt när man ska jailbreaka med Seas0nPass =/

Info : Jag har version 4.2.1 på min ATV2.

1) Jag startar Seas0nPass och ger den adminrättigheter
2) Jag klickar på "Create IPSW" och den gör sin grej
3) Den ber mig koppla in ATV2 med Micro-USB och sedan hålla nere Menu och Play/Pause i sju sekunder, vilket jag gör

Därefter är det stopp...Seas0nPass bara står och snurrar, det är precis som om ATV2 aldrig kommer in i DFU-läge. Vad är fel egentligen?

Jag har ungefär samma problem - fast mitt har avancerat till ett värre... Jag kan inte göra restore tillbaka utan sitter med en lätt oanvändbar liten svart burk

(Edit: Pust - fick just tillbaka min fina burk... men det var en timme med lite frustration, jag var tvungen att gå till min Mini...)

Det enda sättet jag har lyckats med att få ATV till DFU är genom denna metod...

Dra ut alla sladdar
Koppla in USB
Vänta tills LED:en blinkar snabbare
Stoppa in strömmen.
Tryck in Menu och Play...

Och nu ska jag göra ett försök till med JB...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-22 11:38

Lite nytt på Jailbreak-fronten:

"21 Januari: Some good news, few moment ago Chronic Dev Team - the team behind Greenpois0n - has just showed us a good progress on untethering jailbreak iOS 4.2.1 on iPhone 4, which means that we are very close to get the new Greenpois0n RC5 to have an untethered jailbreak for all iOS devices."

iOS 4.2.1 Untethered Jailbreak by Chronic-Dev Team [Video]

TinyUmbrella v4.21.04 Now Available To Download. Supports 4.3b2 Beta SHSH’s | iJailbreak - Apple iPhone, iPod Touch, iPad and Apple TV Jailbreak, Unlock, Cydia News

Jag tror att jag har fått till det nu - har i alla fall kommit in med ssh på ATV

Jag gjorde så här...

Kör Seas0nPass enligt instruktionerna
När du kommer till delen med DFU så gjorde jag som du...

In med USB
In med Power
Tryck på menu+play
Då kommer den in i DFU
Sedan så drog jag ut strömsladden

ITunes fungerar inte men...

Jag insåg att Seas0nPass lägger den patchade ipsw filen på ~userkatalogen så jag höll in alt och tryckte på "återställ", valde sedan den patchade ipsw filen manuellt och ser man på... det gick

Men se till att du har kört en fungerande återställning innan du gör jailbreaket. Jag lyckades tro att jag hade brickat min ATV i en timme innan jag lyckades med att återställa den ordentligt..

Nu ska jag prova att få in XBMC

Generellt är folk rätt kassa på att få in ATV i DFU-mode. Spelar ingen som helst roll om man kör med eller utan strömkabel, timing is everything!

Kan vi inte säga... "folk har problem" iställelt för "rätt kassa"

Jag upplevde det i alla fall som mycket lättare att få till timingen med stömkabeln.

Det är en aning knepigare än med övriga iOS device - du har inte direkt så mycket visuell feedback utöver den där jämrans LED:en som blinkar i olika takt

Ursprungligen av BlackSmp:

Kan vi inte säga... "folk har problem" iställelt för "rätt kassa"

Jag upplevde det i alla fall som mycket lättare att få till timingen med stömkabeln.

Det är en aning knepigare än med övriga iOS device - du har inte direkt så mycket visuell feedback utöver den där jämrans LED:en som blinkar i olika takt

Man ser di faco precis när man ska släppa knapparna, LED blinkar till lite oregelbundet i kanske en halvsekund och det är då det är dags att släppa. Som sagt, timing is everything

Ursprungligen av PeeMaN:

Man ser di faco precis när man ska släppa knapparna, LED blinkar till lite oregelbundet i kanske en halvsekund och det är då det är dags att släppa. Som sagt, timing is everything

Det där är i alla fall en lite bättre beskrivning än de sju sekunder som var allt som jag hittade på nätet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-22 20:47

Jag måste passa på att tacka PeeMan för en mycket trevlig pratstund på msn i natt, framför allt så hjälpte han mig en hel del med jailbreaken också när jag inte fick till den

Jag måste också säga att det var svårt att få in den i DFU utan att ha strömkabeln i, klurigt som attan då MENU+PLAY/PAUSE inte ville funka med bara USB. Sedan så funkar ju inte scriptet i SeasonPass helt heller på en Mac med svenskt språk då den letar efter den modifierade ipsw-filen i HD-Users-<USER> och hittar givetvis inte den eftersom den ligger i HD-Användare-<USER>.

Jag la till sist in XBMC men allt jobb kändes förgäves då jag fick reda på att inte heller XBMC stödjer 5.1-ljud ännu...jag trodde det men det var en miss av mig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-22 22:21

Jag har engelskt OSX och hade inga problem med script eller DFU. Allt gick som smort med Seas0npass. Jag köpte även betan till aTV Flash från Firecore. Har inte installerat än, men återkommer med info om det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-22 22:59

Ok, en oerhört negativ update - AirPlay fungerar inte.

Det har HELT ballat ur för mig sedan jag jailbreakade, den fungerar inte. Jag har t ex gett min ATV2 namnet "ATV1" och den hittas i iPhonen/iPaden men när jag ska spela upp något så kommer varken ljud eller video, iaf nio gånger av tio. En gång har jag lyckats få både ljud och bild men när jag pausar och går tillbaka till att spela upp i den aktuella anheten för att sedan ännu en gång försöka streama det till min ATV2 så kommer varken ljud eller bild. Jag har testat att byta namn på min enhet men inte ens den ändringen dyker upp i iPhone/iPad alltid, det är som den lever sitt eget liv.

Jag antar att ni andra som också jailbreakat upplever samma problem, eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-22 23:16

Hmm.. jag återkommer när jag testat. AirPlay är väldigt nödvändigt för mig. Min ATV ersätter min gamla Airport express.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-22 23:28

Jag har testat vidare och jag kan omöjligen hitta en röd tråd. Vid några tillfällen har det fungerat men det är VÄLDIGT sällan...kanske vid ett test av 20 hittills. Sedan kopplar den ifrån AP-anslutningen ibland vid test och uppspelningen ballar ur etc etc, många olika resultat men ingen röd tråd.

AirPlay har helt enkelt blivit oanvändbart, vilket gör att återställning till orginalutförande är enda alternativet.

Jag har iofs inte kört bild med Airplay. Men från iphone fungerar det klockrent med både itunes och Spotify... Kör icke jailbreakad 4.2.1 i iphonen, ljud då vill säga.

Ipad har jag inte testat än då jag inte uppdaterat den för att jag vill ha den jailbreakad.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-01-23 06:39

Köpte min AT2 igår. Försökte JB:a den. Klarar 7 sekundersregeln (ladies)... men endast med strömsladd.
Kör svenskt OS så fick öppna manuellt med "alt". Det rullade på men sen kom "återställning misslyckad" upp efter ett tag.
Antar att jag inte gör något fel egentligen? Eller påverkar strömmen, samt mitt svenska OS något?
(jag har läst tidigare inlägg)

Ursprungligen av swecss:

Köpte min AT2 igår. Försökte JB:a den. Klarar 7 sekundersregeln (ladies)... men endast med strömsladd.
Kör svenskt OS så fick öppna manuellt med "alt". Det rullade på men sen kom "återställning misslyckad" upp efter ett tag.
Antar att jag inte gör något fel egentligen? Eller påverkar strömmen, samt mitt svenska OS något?
(jag har läst tidigare inlägg)

Återställ till senaste legit firmware och jailbreaka igen.

Nu fungerar DD och DTS också, det blir bättre och bättre.

//Stefan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-23 18:54

Jag har igång allt nu. Köpte aTV Flash beta från Firecore, men plex vill inte installeras. Couchsurfer funkar dock

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-23 19:01

Själv har jag nu återställt min jailbreakade ATV2 till orginalutförande, när jailbreaken sabbar AirPlay är det inte värt det...det blev oerhört buggigt och helt oanvändbart, tyvärr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-23 23:01

AirPlay via spotify osv fungerar utan problem för mig. Vad är det som strular för din? Videoöverföring? Det har jag inte ens testat. Jag får bara ljud när jag kör airplay.

Edit: Från iTunes är det inga problem med video via airplay heller. Gick inte från iPhone med Zumocast - vet inte om det ska gå dock.

Kan tillägga att jag jailbreakat med Seas0npass och kör aTV Flash (black) från Firecore. Allt fungerar perfekt.

Senast redigerat 2011-01-23 23:50

Tycker synd om Zinned som har problem när vi andra får det att fungera så bra

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-24 00:51
Ursprungligen av insats:

AirPlay via spotify osv fungerar utan problem för mig. Vad är det som strular för din? Videoöverföring? Det har jag inte ens testat. Jag får bara ljud när jag kör airplay.

Edit: Från iTunes är det inga problem med video via airplay heller. Gick inte från iPhone med Zumocast - vet inte om det ska gå dock.

Kan tillägga att jag jailbreakat med Seas0npass och kör aTV Flash (black) från Firecore. Allt fungerar perfekt.

Allt strulade.

Jag jailbreakade med Seas0nPass men AirPlay buggade ur totalt efter det. Ibland fick jag igång det och då med video+ljud men jag fick aldrig igång det med bara ljud. Jag har dessutom en Airport Express som jag använder med AirPlay ibland och från tid till annan så försvann den som alternativ med AirPlay, sedan kom den hipp som happ tillbaka för att sedan försvinna igen...så höll det på. En annan sak som också var mycket märklig var att jag bytte namn på min ATV men namnet byttes inte i listan på enheten man skulle streama från. Efter ett BRA tag så kom förändringen men samma sak skedde efter ännu ett namnbyte. Ofta var det så också att man valde mål för streamingen och AirPlay-ikonen blev blå, ljud/video spelade enligt tidsmätaren men varken ljud eller bild kom...efter 3-5 sekunder så kopplades man ifrån och AirPlay-ikonen var vit igen.

Ja, detta blev en lång förklaring men kort sagt - allt som kunde strula, det strulade. Det fanns ingen logik eller röd tråd i någonting utan allt levde sitt eget liv.

Ursprungligen av PeeMaN:

Tycker synd om Zinned som har problem när vi andra får det att fungera så bra

Tack för omtanken men vad ska man göra...well well =/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-24 11:42

Konstigt att din airport express krånglade. Den har du ju inte rört. Har du felsökt ditt nätverk?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-24 14:12
Ursprungligen av insats:

Konstigt att din airport express krånglade. Den har du ju inte rört. Har du felsökt ditt nätverk?

Nej, det har jag inte gjort men jag ser inte hur det skulle kunna ha någon del i problematiken. Jag hade aldrig några som helst problem med AirPlay via varken Airport Express eller ATV2 innan jailbreak, inte heller efter att jag återställde min ATV2.

Det var precis som ATV2 störde ut Expressen när den var jailbreakad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-24 15:41
Ursprungligen av zinned:

Nej, det har jag inte gjort men jag ser inte hur det skulle kunna ha någon del i problematiken. Jag hade aldrig några som helst problem med AirPlay via varken Airport Express eller ATV2 innan jailbreak, inte heller efter att jag återställde min ATV2.

Det var precis som ATV2 störde ut Expressen när den var jailbreakad.

Hmm.. Efter att jag jailbreakat har nätverket tillfälligt lagt av på en av datorerna en kort period. Vore ifs märkligt om ATV2 överhuvudtaget kunde störa nätverket eller en Airport Express. Men jag ska se om det händer igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-24 16:55

Ja, du ser...väldigt märkliga ting sker efter ATV2-jailbreak.

  • Medlem
  • 2011-01-24 22:31

Zinned.. Du har väll två? Kör den ena jailbreakad och den andra orginal:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-25 00:47
Ursprungligen av Spata:

Zinned.. Du har väll två? Kör den ena jailbreakad och den andra orginal:)

Jo, jag har två men dessa kommer befinna sig i två skilda rum kopplade till två skilda ljudsystem. För övrigt, menar du att jag skulle godta en "malfunction"? Aldrig

Jag skulle dock kunna tänka mig att testa att jailbreaka igen men guldskimret kring jailbreak+XBMC är tyvärr borta nu =/

Finns det jailbreak till ATV2 för windows?

Bevaka tråden