IMAP är i sig ett väldigt intelligent protokoll som involverar bra mycket mer än POP med synkronisering. Faktum är att synkronisering inte är en del av IMAP-specifikationen utan något som olika klienter har gjort mer eller mindre lyckade implementationer av. Det har förekommit en del diskussion på senare tid för att försöka styra upp det men i dagsläget kör de flesta klienter sitt eget race och hoppas på det bästa. Av den anledningen och för att jag inte är så intresserad av dataförlust kör jag all min IMAP direkt mot servern. Med bra klienter är det absolut inga problem såvida servern inte är alltför slö. Någon överbelastad webbhotellsserver i budgetklass på andra sidan Atlanten är kanske inte det mest poppiga att köra så mot.
1. Vad som händer när du tar bort meddelandet lokalt är att ett kommando skickas till servern för att markera det som borttaget, sedan finns även ett annat kommando för att faktiskt ta bort det som skickas senare. Vissa klienter gör detta i ett och samma steg medan andra låter dig markera alla mail du vill ta bort för att sedan låta dig ta bort dem i ett steg. Sedan finns det vissa klienter som har otyget för sig att tvunget vilja emulera en papperskorg som den ska flytta mail till, allt för att göra det ännu mer komplext.
Om klienten tillåter frånkopplat läge ser den till att komma ihåg allt som du gör och skickar sedan kommandon för det nästa gång den ansluter. Om den redan är ansluten görs allt direkt på servern samtidigt som de görs lokalt.
2. Prova andra klienter än Apple Mail eftersom den är näst intill värdelös på IMAP. Ta bara en sak som att flytta ett par tusen meddelanden från en mapp till en annan. Det är en enkel operation som tar som mest 5-10 sekunder med en bra klient, senast jag provade Mail behövde den över tio minuter på sig för att göra samma sak.