Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak till iPhone 4: Allmänna frågor

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 00:01

Tjena! Trevligt att hitta till Sveriges största macforum(?), känns bra!

Jag har en iPhone 4 (Telenor) med iOS 4.2.1, och har aldrig tidigare tänkt på att jailbreka luren. Men nu har jag börjat fundera på att göra det ändå, därav några frågor!

1. Hur påverkas telefonen av jailbreak? Blir den segare? Vilket innehåll i telefonen får lida för ett jailbreak? Är alla inställningar fortfarande kvar?

2. Kan man återställa telefonen till som den var Innan jailbreaket?

3. Finns det spår efter ett jailbreak om man väljer att ta bort det? Med tanke på garantiärenden osv.

Fler frågor kommer. Tack på förhand!

Välkommen.

1. Nej, blir inte segare. Inget innehåll blir lidande. Ja.
2. Ja
3. Nej

Kika lite i forumet, det finns massor med information.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 00:29

Tack för svar.

Har för mig jag har läst rapporter om diverse problem som uppstått efter jailbreak, men kanske inte då...

Så om jag förstått det rätt: Telefonens inställningar, innehåll (musik, film, ringsignaler, sms, kontakter, ALLT), utseende, operatörsloggo - Rubbet: ingenting förändras alltså? Det enda en jailbreak gör är att den låser upp fler funktioner, inte tar bort eller ändrar på något?

Jag är mest skraj för att jailbreak kanske skadar luren på nåt sätt, att täckningen försämras eller vad som helst.

Inget förändras..

Sen vad du gör med den när du jailbreakat kan såklart resultera i problem.
Men det är aldrig värre än att du helt enkelt återställer telefonen ifrån iTunes.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 00:58

Okej.

Så med iPhone inkopplad, inne i iTunes och väljer "Återställ" under Version, så går den alltså tillbaka till fabriksinställningar?

1. Försvinner jailbraket i samma veva?
2. Fabriksinställningar innebär förstås inte Version 4.2.1, utan 3.xx nånting?
3. De appar och musik som nu är synkade med iTunes, hålls de kvar efter en jailbreak?
4. En återställning till fabriksinställningar innebär förstås att alla program, musik, film, kontakter, bilder försvinner? Men de finns kvar i programmet iTunes under Program?
5. Vilken jailbreak bör man hålla sig till, den som anses vara mest stabil: Redsnow eller Limewire?

Om jag förstått det rätt, så tycks det inte finnas några direkta nackdelar med att jailbreaka? Eller finns det?

Läs lite trådar i forumet, allt finns besvarat.
När du stöter på något ovanligt så skapa gärna en tråd kring det, det finns massor med kunskap här.

Jag måste sova.

Trycker du på återställ så rensas allt, alla inställningar nollställs, appar ALLT försvinner. De apps du laddat ner i app store kan du enkelt synkronisera över igen när du väl återställt. Samma gäller kontakter och bilder, de synkroniseras över till iPhone igen.

När du trycker återställ så återställs den inte till den versionen du har på iPhone om du inte väljer att återställa från OS programfil som du hade när du väl gör jailbreak, spara den filen!

Kör hårt, du kommer aldrig skada iPhonen med jailbreak. När du väl börjar ladda ner appar via Cydia, (motsvarighet till app store) så kan de börja krångla med mjukvaran.

Men som sagt var, du kan alltid återställa den så du kan jailbreaka igen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 14:10
Citat:

När du trycker återställ så återställs den inte till den versionen du har på iPhone om du inte väljer att återställa från OS programfil som du hade när du väl gör jailbreak, spara den filen!

Tack för svar, men det feta förstår jag inte riktigt. Om man väljer att återställa från programfil som du skriver, då är det väl ingen Återställning som sker via iTunes?

Egentligen är jailbreaking intressant först efter att iOS 4.3 har släppts, för jag vill åt Personal Hotspot-funktionen först.

Ursprungligen av uniqel:

Tack för svar, men det feta förstår jag inte riktigt. Om man väljer att återställa från programfil som du skriver, då är det väl ingen Återställning som sker via iTunes?
Egentligen är jailbreaking intressant först efter att iOS 4.3 har släppts, för jag vill åt Personal Hotspot-funktionen först.

Du gör alltid en återställning av programfilerna genom iTunes. Du har en återställningsfunktion där. Det är också den här vägen du måste gå för att du ska bli av med ditt jailbreak - om du händelsevis vill ta bort det inför reparation eller att du helt enkelt tröttnat på det. Kom dock ihåg att om du inte lyckas ta bort det när din telefon går in på service så kan det vara tveksamt att du får igenom ett garantiärende på enheten. Och ja, det kan hända eftersom du kanske inte alltid kommer kunna göra en "hård" återställning om telefonens hårdvara krånglar.

Jag rekommenderar för övrigt att du inte kör jailbreak på din iPhone 4. Den främsta orsaken är att man aldrig kan lita helt på de applikationer som finns i Cydia. De kan ha säkerhetsbrister, de kan krångla med iOS funktionerna etcetera. Likaså går det inte att garantera att något program inte skadar din telefon.

Avvakta med att jailbreaka, kanske 4.3 levererar det du önskar.

Jailbreaka ska man endast göra om man vet exakt vad man gör och ger sig in på tycker jag. Tips från Pripps.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 23:10

Tack för era svar!

Enda anledningen för mig att jailbreka är egentligen inte för att få fler funktioner eller fixa apps som inte finns i App Store. Ett skäl till att jailbreaka däremot, är möjligheten att slippa betala för de där "värsting-appsen" på App Store. Är det ens ett krav att man måste ladda ner alla apps man vill ha gratis - via Cydia? Kan man inte ladda ner apps från torrentsidor? Då borde säkerheten vara betydligt högre än nåt homebrev från Cydia.

Ursprungligen av uniqel:

Tack för era svar!

Enda anledningen för mig att jailbreka är egentligen inte för att få fler funktioner eller fixa apps som inte finns i App Store. Ett skäl till att jailbreaka däremot, är möjligheten att slippa betala för de där "värsting-appsen" på App Store. Är det ens ett krav att man måste ladda ner alla apps man vill ha gratis - via Cydia? Kan man inte ladda ner apps från torrentsidor? Då borde säkerheten vara betydligt högre än nåt homebrev från Cydia.

Det finns väldigt många gratis applikationer i iTunes App Store. Däremot finns det inga vägar att installera nya applikationer på annat än att gå genom Apples egen butik. Du kan använda lösningar som Cydia och andra mindre "butiker" om du kör ett jailbreak. Dock går det inte att ladda ner och installera applikationer i din iPhone som hämtats vid FTP eller diverse torrentservrar.

När du gick med i forumet så hoppas jag att du läste diskussionsreglerna. Vi diskuterar inte piratkopiering på 99.se. Dock kan det tilläggas att om ingen betalar för de stora och mer omfattande programmen så skulle dessa inte längre utvecklas. Jag hoppas därför att du förr eller senare omprövar din åsikt och väljer att börja betala för de applikationer som ställer krav på detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-25 12:54

Jag är i nuläget inte ute efter att piratkopiera, jag undrade teoretiskt om det var möjligt, i framtiden.

Det finns torrentsiter med stora "apps-pack" till iPhone, som ska gå att ladda ner och använda sålänge man har en jailbreakad iPhone, så det där du säger stämmer förmodligen inte.

Ursprungligen av uniqel:

Tack för era svar!

Då tycker jag att du överhuvudtaget inte ska jailbreaka. Betala för dig så att apparna kan vara kvalitativa och uppdateras utav utvecklarna.

Fem tjafs- och offtopic-inlägg har raderats.

Att starta ännu fler sidospår, där man diskuterar de tidigare sidospåren och modereringarna - är väl inte precis vad tråden behövde.

Det har inte uttryckligen sagts något om crackade apps i den här tråden. Trådskaparens frågor är ok enligt forumets policy.

Nu fortsätter vi - on topic, please.

/Mod

Jag fortsätter på ämnet... allmänna frågor om jailbreak för iPhone 4:
Vilka jailbreakmetoder finns just nu för olika iOS-versioner för iPhone 4?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-26 11:26

4.1: Greenpois0n och Limera1n
4.0.2 Limera1n
4.0.1 Jailbreakme
4.0 Jailbreakme

1
Bevaka tråden