Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att köpa billig iPhone till sin son

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
min son 12 år vill gärna köpa en iphone, men han har egentligen inte mer än 150-200 kr i månaden att lägga på telefon. Utöver detta kan han väl lägga en klumpsumma men inte mer än 2-3000 kr. Jag har surfat runt på litet pris-jämförelse-sajter och inte hittat något.

Vågar man köpa en begagnad iphone? Vad ska man i sådana fall tänka på? Finns en risk om man köper en beg iphone att man får "någon annans abonnemang" på halsen?

mvh Jonas Ludvigsson

Kan man få tag i en iphone

Hej!
Vattenskador kan man lätt se genom att kolla på indikatorn i hörlurs uttaget Water damage indicator

Repor är ju inget att direkt "bry sig om" då de inte skadar telefonens funktioner. Kolla snarare om skalen sitter ihop ordentligt, "gap" kan uppstå mellan delarna när man tappar mobilen.

Du kan självfallet inte "få" någon annans abonnemang på halsen, abonnemang är kopplat till telefon nummer/personnummer.

Tänk dock på att få med kvitto, ifall du själv gör sönder den och vill få pengar/ny telefon från försäkringsbolaget.

Köp en iPhone 3G eller 3Gs, runt 1,5-3,5k på blocket.se

goodluck!

Flyttade tråden till rätt forum.

/Mod

• Medlem
  • 2011-01-23 23:32

Jag skulle testa den först, dvs köpa den irl. Annars kan man få en telefon med taskig respons på pekskärmen. (Förutom att man annars kan bli blåst på alla möjliga sätt...)

För ~2500 kan du få en 8GB iPhone 3GS från Halebop. Dock binder du då upp dig på ett abonnemang i två år, vilket kanske inte är ett alternativ?

Ursprungligen av Papperskatt:

För ~2500 kan du få en 8GB iPhone 3GS från Halebop. Dock binder du då upp dig på ett abonnemang i två år, vilket kanske inte är ett alternativ?

Hur räknar du nu?
iPhone 3GS 8GB kostar 2699:- kontant + 59:-/mån i abonnemangsavgift för Halebop Hallå Bas = 4115:-

Men det är nog ändå bästa lösningen om han kan använda Halebop som operatör.

Ny telefon med garanti = bra.

Ursprungligen av keptang:

Hur räknar du nu?
iPhone 3GS 8GB kostar 2699:- kontant + 59:-/mån i abonnemangsavgift för Halebop Hallå Bas = 4115:-

Men det är nog ändå bästa lösningen om han kan använda Halebop som operatör.

Ny telefon med garanti = bra.

Jag tycker att det är felaktigt att räkna in abonnemangsavgiften i telefonpriset.

Jag tycker att det är felaktigt att räkna in abonnemangsavgiften i telefonpriset.

Instämmer. Många har en abonnemangskostnad oavsett, den bör därför hållas utanför uträkningen.

Så du menar att telefonen kostar 2699:- ? Därtill inga övriga kostnader, intressant.

Dealerna med telefoner för 1:- är ju otroligt bra isåfall. Att inte alla köper det.

Dealerna med telefoner för 1:- är ju otroligt bra isåfall. Att inte alla köper det.

Det är skillnad. När man köper en telefon för 1:- så betalar man ju sedan en månadsavgift på själva telefonen, utöver abonnemanget.

Instämmer också. Hur mycket man lägger ut vid köpet, och hur stor månadskostnad man har, är två olika saker.

I det här fallet sades klart och tydligt att man har råd med en klumpsumma på 2000-3000 kr, och utöver detta en månadskostnad på 150-200 kr.

Om frågeställaren i sina förutsättningar delar upp det i två delar, så blir det ju bara rörigt och vilseledande att börja baka ihop kostnaderna.

Bortsett från att Halebop har ett fint erbjudande på iphone + abonnemang.

Telia kontantkort.
500kr ger dig gratis sms i ett helt år.
Ytterliggare 500kr ger dig gratis surf i ett helt år.

Ger dig en månadsavgift på 83kr/mån för gratis sms/surf.

Abonnemang för en 12 åring är verkligen inte att rekommendera, helg jobbar på expert och sett allt för många gånger en att en minderårig bränt flera hundra för att han råkat surfa, råkat ringa etc etc...

Men kontant kort med telias 2 "500kr's" erbjudande kan du enkelt begränsa hur mycket han får ringa, Plus att i hans ålder ringer du knappt, man smsar!

Visst att garanti är bra, men du får två eller fler iPhones på blocket för summan av en ny.

Hur är det med matematiken hos våra kära 99'are?

Som du såg i min post ovan din, en ny 3GS 8GB kostar totalt 4115:- (inkl 59:-/mån i 24 månader).
Vart köper man 2 eller fler likadana iPhones på Blocket för samma pengar?

Köpte en 3Gs som funkar hur bra som helt för 2000 häromdagen. (inte dollar, utan kronor)

Ursprungligen av wilhelmsson:

Köpte en 3Gs som funkar hur bra som helt för 2000 häromdagen. (inte dollar, utan kronor)

Det var inte riktigt svaret jag var ute efter.

Om det finns 3GS 8GB på Blocket för 1500-2000kr (vilket krävs för 2 eller fler för 4115:-) så vill jag gärna ha en länk och köpa själv.
Jag tycker detta luktar..

edit: Det fina med 3GS 8GB är att den fortfarande har garanti kvar.

Haha du menar så Jag köpte en på blocket så jag vet att det finns, "you just gonna have 2 belive me"

Hittar man inte 3Gs funkar ju fortfarande 3G för en 12 åring.

Som jag skrev i inlägget här http://www.99.se/kopa-iphone/284134-att-kopa-billig-iphone-till-sin-son.html#post1964809 så tycker jag att det är det bästa alternativet då TS skrev att 100-200:-/mån är ok samt 2-3000:- i engångsavgift.

Går Halebops abonnemang att spärra kostnaden på som andra operatörer har? Isåfall lär det inte bli några skenande räkningar om det spärras på 200:-/mån t.ex.

En helt ok lösning tycker jag, och man slipper köpa begagnat.

Själv skulle jag aldrig köpa en låst telefon, men så kostar det lite mer "upfront" då också.

Går Halebops abonnemang att spärra kostnaden på som andra operatörer har? Isåfall lär det inte bli några skenande räkningar om det spärras på 200:-/mån t.ex.
.

Du kan inte spärra månadskostnader på abb.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-01-24 14:40

Klart man kan... Finns ju dessutom pottabbbonemang. Ett sådant har jag till min dotter och tur är väl det

Jaså? Då får du nog läsa på lite.
http://www.pts.se/upload/Rapporter/Tele/2009/Rapport-om-sparrar-090318.pdf

Går alldeles utmärkt.

Två år sedan kunde du inte iaf, man kunde få en varning när du bränt 500kr.

Kör flatrate med telia nu så har inte behov av tjänsten så ja, jag borde kanske läsa på lite

pottabb. gör väl inte att du kan "spärra" hur mycket du får ringa för?!

Tack för alla era synpunkter. De var värdefulla.
mvh Jonas Ludvigsson (som ställde den allra första frågan)

• Medlem
  • 2011-02-19 22:46

Hur gick det då?

1
Bevaka tråden