Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DivX hit och DivX dit ..

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-06 09:54

hej alla ..

har ju läst alla inlägg (många i alla fall) .. där det kodas till höger och vänster i DivX .. Vad har man för nytta av detta ? .. är det för att plocka hem diverse "filmer" från nätet det är bra eller är det jag som är illa påläst och har ett begränsat intresse för att leta en massa "filmer" av mer eller mindre dålig kvalité för att bränna ner ?

Jag kodar med FFMPEG(x) och då tycker jag det är smidigast att använda DivX. "Slutgiltig storlek" brukar stämma bra i FFMPEG...

Att det inte är världens bästa format är en annan femma.

• Oregistrerad
  • 2003-06-06 10:26

oki .. men vad använder man det till egentligen ? .. för om jag fattat det rätt .. egna "hemvideor" fixar och trixar man väl till i iMovie och sedan bränner i iDVD ..

nu har jag aldrig ens brytt mig om att ladda ner "rippad" film från nätet, det verkar för mig, omständigt och besvärligt, och sedan ägna timmar till att kunna se skräpet .. är det värt besväret ?

Har läst nånstans att vi inte ska diskutera nerladdning av filmer och andra olagligheter.

Jag har ett perfekt, lagligt exempel av DivX-bruk:

Min tjej beställde en film hon såg som barn, Beastmaster, från www.discshop.se. Filmen var regionsfri, men ville inte spelas upp korrekt (osynkat ljud/bild, ryckig framerate) med varken Apple DVD Player eller VLC. Jag har precis flyttat, så min PS2:a låg nedpackad någonstans, orkade inte rota bland 50 flyttlådor.

Jag rippade DVD'n till DivX och sen fungerade det smärtfritt att kolla på. Sen är det alltid bra att ha en backup.

Hade jag haft en DVD-brännare kunde jag använd DVD2one...

• Oregistrerad
  • 2003-06-06 15:10

ahaaa .. så det är sånt man använder DivX till, ja jag har ju inte testat och kommer inte att göra det heller att ladda ner en massa ofullständiga filer och vänta i veckor på att hitta rätt ..

Andersson --> Ladda hem film är INTE olagligt än så länge.

Så diskussionerna får fritt fortsätta. Även om dom i mitt tycke är rätt så boring.

DivX är en codec vars video följer sisånär MPEG4s specifikationer för video strömmar enligt Simple och Advanced visual profile.

Så i pricip så kan man ta en DivX kodad film och stoppa in den i en .mp4 (MPEG4s filformat) med AAC audio (en av MPEG4s audio format) och spela upp filen i alla spelare som klarar MPEG4 (beroende på stöd för Advanced och Simple profile) utan att ha någon DivX codec installerad.

Andra sådana codecs är: 3ivx, Xvid, OpenDivX m.m

(DivX video är alltså MPEG4 video)
MPEG4 är en specifikation på olika saker. Audio, video, text, sprites, 3D, m.m

DOm olika tillverkarna av codecs följer specifikationen, men använder olika lösningar för att fixa det. Men ändå hålla kompabilitet. Det är därför t.e.x Enviovos MPEG4 är bättre än Apples MPEG4.

Även om dessa codecs mest används till att rippa DVD filmer, så kan dom användas till dina hemfilmer, trailers, webcams o.s.v då dom ger bra kvalité och liten storlek.

Ofta när jag tittar på någontig i DivX-format så är bilden rätt bra i förhållande till filstorlek, men om jag hoppar fram eller bak i filmen så blir bilden helt kass ett litet tag. Det kan kanske ta upp till 5-10 sekunder innan allting ser ut som det ska igen.

Är det fler som har samma problem? Har det att göra med hur formatet kodas och/eller komprimeras? Fungerar det bättre med en snabbare dator? Är formatet utarbetat med x86-arkitekturen i åtanke, så att det är G4:ans arkitektur som ogillar kodningen? Jag tycker min PM 1 ghz singel borde räcka väl för att köra filmer.

(Jag hoppas att detta inte har diskuterats förut, för jag har inte ork att kolla upp alla trådar om DivX som jag antar kommer att dyka upp under en sökning.)

• Medlem
  • 2003-06-06 20:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Ofta när jag tittar på någontig i DivX-format så är bilden rätt bra i förhållande till filstorlek, men om jag hoppar fram eller bak i filmen så blir bilden helt kass ett litet tag. Det kan kanske ta upp till 5-10 sekunder innan allting ser ut som det ska igen.

Det har att göra med den hårda rörelseestimeringen hos DivX.. I-frame (keyframe) ligger oftas mellan 150-250 P-frame

Om det låter komplicerat så kan man säga att det är codecen... och den måste vara så för att kunna komprimera så hårt...

Rörelseestimeringen var ett nytt begrepp för mig. Jag antar att DivX är mer beroende av att datorn är medveten om hur föregående frame ska se ut, om den ska kunna rita upp hur nästa ser ut? Är stackars okunniga jag inne på rätt spår där när jag försöker förstå varför DivX blir så konstigt när man hoppar i tiden? Om varje ny frame bygger på hur den föregående såg ut, så måste ju hopp i tiden bli konstiga, om det är hårt komprimerat?:confused:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Rörelseestimeringen var ett nytt begrepp för mig. Jag antar att DivX är mer beroende av att datorn är medveten om hur föregående frame ska se ut, om den ska kunna rita upp hur nästa ser ut? Är stackars okunniga jag inne på rätt spår där när jag försöker förstå varför DivX blir så konstigt när man hoppar i tiden? Om varje ny frame bygger på hur den föregående såg ut, så måste ju hopp i tiden bli konstiga, om det är hårt komprimerat?:confused:

Du har fattat rätt - komprimering över tid bygger enkelt uttryckt på att du tar en bild vid tidpunkt 0, en referensbild, och att de påföljande bilderna bara innehåller infomation om vad som förändrats från referensbilden. Ju längre det är mellan referensbilderna desto mindre fil, ju mindre rörelser i bilden desto mindre fil.

Varför inte alla format utgår från bara en enda referensbild i början kan säkert någon mer kunnig förklara.

1
Bevaka tråden