Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa flera exemplar av ett program "centralt" och dela ut till användare

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varje medarbetare på min arbetsplats har var sin iPhone som företaget står för. Företaget står för telefonabonnemanget varav iTunes-kontot är privat för varje anställd. Det vill säga samtliga program vi vill köpa får vi betala privat.

Nu till min fråga: Företaget ska köpa in två program till varje anställds telefon. Företaget ska därmed stå för kostnaden för programmen och köpa in dessa centralt.

Kan arbetsgivaren skapa ett iTunes-konto och därifrån köpa ett antal exemplar av programmen och sedan på något sätt dela ut ett exemplar till varje användare?

iTunes Store har ju inget riktigt företagsfokus i dagsläget, så det finns heller ingen funktion för företaget att köpa en applikation via ett normalt iTunes-konto och sedan distribuera ut det till företagets iPhone-användare. Däremot kanske det finns speciallösningar om man tar kontakt med Apple, eller om någon annan har erfarenhet av företagslösningar med iPhone.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-01-24 23:20

Ni kanske kan använda er av Wireless App Distribution, om ni kan göra en deal med utvecklarna av de berörda apparna. Se: Apple - iPhone in Business - Integration

  • Oregistrerad
  • 2011-01-25 09:19
Ursprungligen av akesson:

Ni kanske kan använda er av Wireless App Distribution, om ni kan göra en deal med utvecklarna av de berörda apparna. Se: Apple - iPhone in Business - Integration

Jag tror inte det fungerar då det, precis som det står är tänkt för egna interna apps. Tror dom måste signeras på ett speciellt sätt i XCode, men jag har aldrig gjort det så jag är osäker. Tittade på detta för ett tag sedan åt en större mediakund som ville trycka ut en intern app till alla sina säljare.

Annars håller med med Tobias, appstore är ingen företagstjänst, det är det å andra sidan inte heller i android eller winmobile7.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-01-25 09:35

Det finns ett program för detta, på prov, och endast för utbildningsinstutioner:
Apple - iTunes - App Store Volume Purchase Program

Jag hoppas att vi skall kunna trycka på Apple mycket nog för att få göra ett prov här på LU också. Om detta faller väl ut så kan jag inte se någon anledning till att Apple inte skulle gå vidare med detta och ge denna möjlighet till de som vill. Man måste vara enterprise developer och sen skall man ansöka. Vi håller på att bli enterprise developer för att kunna köra MDM och sen börjar processen med att få Apple att släppa till VPP i Sverige.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-25 20:19
Ursprungligen av bollman:

Det finns ett program för detta, på prov, och endast för utbildningsinstutioner:
Apple - iTunes - App Store Volume Purchase Program

Vad trevligt, kul att apple ändå observerat detta.

Tack för svaren.
Synd att det inte finns något smidigt sätt. Borde inte vara så svårt att lägga till en funktion för detta. Kräver ju inte volymrabatt utan egentligen enbart en gemensam faktura för bokföringen.

Vi får nog be varje anställd att köpa dessa program på egen hand - skriva ut kvittot och få summan retroaktivt utbetalt på nästa lön. Inte snyggt, men fullt fungerande. Tur att vi inte är så många anställda.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-01-25 23:04

Nackdelen med den lösningen är:
Ingen momsredovisning
Appen tillhör den anställde

I APP ingår att man kan göra "revoke" på en kod och på så vis kan inte den f.d. anställde längre köra appen.

På tal om momsten - På de kvitton man får med e-post från iTunes står ingen moms specificerad alls.

Hur fungerar det? Är de utlandsregisterade eller något sådant?

Skulle man kunna köpa ett iTunes presenkort i butik istället och ge ut till varje anställd? Då får man ju lyfta momsen.

Momsen diskuteras redan på andra ställen, här t.ex:
http://www.99.se/apple-store/215384-moms-pa-kvittot-fran-itunes-store.html

1. Blanda inte in nya frågor i en tråd som handlar om något annat
2. Sök innan ni ställer frågor. Det är stor chans att frågan redan har varit uppe, och då är det oftast bättre att fortsätta i en befintlig tråd än att starta en ny.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Momsen diskuteras redan på andra ställen, här t.ex:
http://www.99.se/apple-store/215384-moms-pa-kvittot-fran-itunes-store.html

1. Blanda inte in nya frågor i en tråd som handlar om något annat
2. Sök innan ni ställer frågor. Det är stor chans att frågan redan har varit uppe, och då är det oftast bättre att fortsätta i en befintlig tråd än att starta en ny.

/Mod

Ursäkta - jag trodde man fick utveckla konversationen i trådarna och trodde också att man fick posta frågor man inte visste svar på. Men, i fortsättning ska jag enbart söka... (notera min ironi - inget illa menat)
Tack för länken.

Självklart får man utveckla en tråd. I vissa lägen hade det funkat alldeles utmärkt. Men om det redan finns en tråd som tar upp exakt den frågan som man vill bredda/utveckla med, så är det mycket bättre att fortsätta i den tråden, än att splittra upp den här tråden i flera grenar.

Och självklart får man posta frågor, men inte om frågan redan ställts i en annan tråd. Då ska man fortsätta i den befintliga tråden.

Och ytterligare ett litet påpekande. Man ska aldrig skriva kommentarer kring modereringarna inne i tråden. Det bästa är att skicka ett PM med sina synpunkter till den aktuella moderatorn, så slipper man såna här offtopic-stickspår i tråden. Eller så kan man kanske klicka på Rapportera-knappen.

/Mod

Gift

En annan möjlighet är ju att skapa ett iTunes-konto för företaget som sedan ger respektive appar i present ("send as gift") till de anställda. Det är ju inte alls lika smidigt som lösningarna Apple testar och som nämns ovan men det är ett sätt att lösa det på som fungerar redan nu.

1
Bevaka tråden