Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27" 2010 surrar/kvittrar under halva ljusstyrkan

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Cadar:

Fick tillbaka den i fredags med samma missljud. Jag börjar bli tjatig märker jag.

Hur går det, har du fått datorn att fungera ordentligt? Har själv samma problem med en iMac 27 i7 som är tillverkad i mitten av September, så felet verkar även finnas på de nytillverkade modellerna. Har de lagat felet eller har du fått ännu en ny maskin?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2010-10-01 00:43

Surt

Jag som precis ska beställa en ny 27" i7

Känns ju sådär att det är lite lotto om man får en tyst imac eller inte, de kostar ju en slant..

Någon som har fått en frisk I7?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-01 07:53
Ursprungligen av GoYoghurt:

Hur går det, har du fått datorn att fungera ordentligt? Har själv samma problem med en iMac 27 i7 som är tillverkad i mitten av September, så felet verkar även finnas på de nytillverkade modellerna. Har de lagat felet eller har du fått ännu en ny maskin?

Just nu är den inne på tredje besöket. Hörde senast från en tekniker i Tisdags. Det blir en berest imac det där.. hoppas jag slipper se den igen.

Jag sitter vid en i7:a på jobbet som har 100% last hela dagarna.. och det blåser varm ljudlös luft från baksidan, så det finns ex som fungerar.

Ursprungligen av Cadar:

Just nu är den inne på tredje besöket. Hörde senast från en tekniker i Tisdags. Det blir en berest imac det där.. hoppas jag slipper se den igen.

Jag sitter vid en i7:a på jobbet som har 100% last hela dagarna.. och det blåser varm ljudlös luft från baksidan, så det finns ex som fungerar.

Min har åkt på service nu och vi får se om de byter ut den eller lagar den. Hur har de gjort med din, har de försökt lagat den alla tre gånger men endå inte lyckats lösa det? En helt annan fråga till er med nya 2010 i7 modellen, hur mycket låter era imacs? Jag har bara en Mac Mini att jämföra med, men den är knäpptyst och det går inte att höra något som helst ifrån den, har jag för höga förhoppningar om att i7 ska vara ungefär lika tyst? För jag tycker dels i7an har ett högt hårddiskljud (knackande) samt att även fläktar låter en hel del även vid idle.

Ursprungligen av Cadar:

Just nu är den inne på tredje besöket. Hörde senast från en tekniker i Tisdags. Det blir en berest imac det där.. hoppas jag slipper se den igen.

Jag sitter vid en i7:a på jobbet som har 100% last hela dagarna.. och det blåser varm ljudlös luft från baksidan, så det finns ex som fungerar.

Har du hört något nytt? Hur länge har din dator varit inne på service varje omgång? Såg nämligen att beräknad servicetid på min iMac var 1 månad vilket jag anser vara orimligt för en ny produkt jag hunnit använt någon timme. Men förhoppningsvis brukar det gå fortare än så?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-10-03 23:12

Hur mycket hårddisken i en iMac låter beror mycket på vilken hårddisk man får. Den allmänna åsikten på nätet är att Seagate låter mer, och Western Digital mindre. Seagate *kan* man få om man köper 1 TB-varianten, men också WD. Inte ens Applebutikerna kan tydligen avgöra riktigt vilken man får, jag tror att det inte visar sig i serienumret eller något i den stilen. Köper man däremot 2 TB, så levereras tydligen dessa enbart med de tystare WD-varianterna.

  • Medlem
  • 2010-10-11 20:42
Ursprungligen av JND:

Hur mycket hårddisken i en iMac låter beror mycket på vilken hårddisk man får. Den allmänna åsikten på nätet är att Seagate låter mer, och Western Digital mindre. Seagate *kan* man få om man köper 1 TB-varianten, men också WD. Inte ens Applebutikerna kan tydligen avgöra riktigt vilken man får, jag tror att det inte visar sig i serienumret eller något i den stilen. Köper man däremot 2 TB, så levereras tydligen dessa enbart med de tystare WD-varianterna.

Jag har precis satt upp min iMac 27" mid 2010.

2TB Hitatchi sitter i, och den låter - rejält. Fläktarna går hela tiden & mac:en brummar. Jag har även SSD i den, kopplar jag bort 7200rpm:aren blir datorn knäpptyst. Inte ett ljud. Hårddisken låter oacceptabelt mycket, får ringa apple och höra vad de säger.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-10-18 13:43

Just ja, det var Hitachi jag menade tidigare, inte Seagate. Det är ju de som ska väsnas mer av vad jag hört åtminstone. Däremot stämmer det inte med vad jag hört att de skeppas även i 2 TB-varianten! Tråkigt att det är så - det behövs färre Hitachi-diskar i cirkulation snarare än fler...

verkar vara en hel del som som har olika " ljud" problem.

YouTube - Imac 27 High frequency noise

I den dator jag nu lämnat in satt det en Western Digital 1TB och jag kan inte se att en hårddisk kan låta så mycket mer än vad den gjorde. Det knastrade / knackade så fort den sökte men det är möjligt att just den hårddisken var trasig / dålig batch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 20:08

Nu har jag fått tillbaka pengarna!
Sitter vid en 27 tums skärm som inte har några rörliga delar i sig nu. *väldigt nöjd*

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-12-11 10:34

Hur har det gått för er andra? Jag har också problemet med ljusstyrkan. Att hårddisken klickar vid sökning verkar ha mer med själva hdd-märket att göra. Har lärt mig att leva med det, men känns väldigt tråkigt då jag alltid förknippat mac med tystnad.. Funderar på att lämna in datorn på service efter julledigheten för att få bukt med surrandet från skärmen..

Jag hade samma kvittrande ljud på min imac 27" när jag köpte den i januari detta året, men jag fann svaret på problemet på youtube och direkt därefter lämnade jag in den hos Kullander här i Malmö och sa vad som var felet och då bytade dom den dära skärm-grejen samt nätagget (vilket gick på garantin), vilket tog ca 1 vecka och efter det har den aldrig klyddat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-13 00:55

Min lirar fortfarande som en klocka, så det är klart värt att lämna in för reparation.

Är det bara skånebutiker som fixar problemet?

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-12-16 22:19

Blir till att lämna in den i januari. Låter som att det går att åtgärda och då får jag det gärna fixat. Lite rädd är man för att de ska byta skärmen och att man får döda pixlar, men det kan ju vara värt ett försök

  • Medlem
  • Västerås
  • 2011-01-27 10:51

Jag hade exakt samma problem med min. Lämnade in min vid närmaste Mac butik för reparation. En vecka senare fick jag tillbaka den och allt har varit frid och fröjd sedan dess. Detta var i Juli 2010.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 18:20

iMac 27" i5 här.

Samma fel som @Cadar upplevt.

Dels missljud från ljusstyrkan under ~50% men framförallt missljud från resonans från foten!

Är det bara att ringa och reklamera och de föreslår ett serviceställe nära mig eller hur funkar det?
Jag köpte min i Aug -10..

Hur lång servicetid kan jag räkna med?

EDIT1: Har ett Vika Amon skrivbord från Ikea idag, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79831622
Någon som har tips på skrivbord man kan slippa resonans?

MVH
Henke

Senast redigerat 2011-03-21 12:29
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-04 19:54

Det är nog bara att lära sig leva med det. Jag har det på förra generationens iMac (tidig 2009).

Jag hade en gång en halogenläslampa med dimmer. Den började också surra när man dimmade den.

Ursprungligen av planB:

Det är nog bara att lära sig leva med det. Jag har det på förra generationens iMac (tidig 2009).

Jag hade en gång en halogenläslampa med dimmer. Den började också surra när man dimmade den.

Varför lära sig leva med det när det är 1 års garanti? Lämn in på närmaste serviceställe och få det åtgärdat gratis, känns som en bättre lösning.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-05 00:05
Ursprungligen av Kermit:

Varför lära sig leva med det när det är 1 års garanti? Lämn in på närmaste serviceställe och få det åtgärdat gratis, känns som en bättre lösning.

Ja, låter det väldigt högt så. Jag tror dock inte jag skulle få mitt på garantin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 11:07

Varför inte??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-28 17:58

Hej alla!

Jag lämnade in min iMac 27" (mid 2010) för typ en månad sen. Fick tillbaks den efter en vecka,

"Bytt strömförsörjning till displayen" stod det på kvittot,

Fick tillbaks den och samma fel uppstod!!! Blev lite irriterad och lämnade återigen in den!
Spelade även in 2 filmer (där datum och olika temperaturer visades på datorn),

Nu när den är inne på service säger de att de inte hör nåt ljud alls från datorn och har även fått upp temperaturerna till högre än mina filmade!

1/ Har alltid hört oljudet efter jag spelat SC2, det är då datorn blir varm... Kan ett spel vara boven i dramat?? (felet uppstår ju även efter jag spelat klart)

2/ Några andra tankar?

3(NY!)/ "Bytt strömförsörjning till displayen" = PSU'n?
MVH
Henke

Senast redigerat 2011-06-28 19:59
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-28 19:22

Min har aldrig låtit på högsta ljusstyrkan. Det är när ljuset "dimmas" som surret kan komma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-28 19:55
Ursprungligen av planB:

Min har aldrig låtit på högsta ljusstyrkan. Det är när ljuset "dimmas" som surret kan komma.

Samma här ^^

  • Medlem
  • Solna
  • 2011-07-24 12:42

Jag har aldrig kommit till skott med att lämna in den. Nu återstår det ca tre veckor av garantin. Frågan är om det är värt besväret. Verkar ju som hälften här får tillbaka sina iMacs med exakt samma surr. Min gamla iMac 20" hade precis samma problem efter ett par år. Det som känns surt är att vissa får helt tysta och andra (som jag) med surrande skärmar och klickande hårddiskar.

Kan man reklamera en dator om de inte lyckas fixa missljudet från skärmen?

Bevaka tråden