Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttar till ComHem hus - tips på abonnemang bredband och alternativa leverantörer?

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-01-23 20:49

Det finns faktiskt inget som säger att fiber generellt är bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-25 16:04

hade Comhem i 1 år i Bromma och fler avbrott och längre nertid har jag aldrig stött på. det var ett "comhem-hus" så andra val fanns inte.

Kundtjänsten är inkompetent. 4 månader efter att vi avslutat abb och flyttat fick vi helt plötsligt nya fakturor, ringde kundtjänst och de sa att någon hade öppnat abb i våra namn på gamla adressen. (även fast de som flyttat in där även hade egna abb). Vi var tvungna att polisanmäla det hela för att Comhem skulle avsluta det "nya" abb.

nu har vi Telia Fiber 100/100 och kan inte klaga på något annat än priset

Jag hade ComHem digital-tv förr och jag kommer aldrig, på några som helst villkor, köpa några tjänster av dem igen. När jag skulle flytta till villa fick jag först beskedet att om man flyttar till en adress där det inte finns ComHem skulle abonnemanget avslutas, trots bindningstid. Jag skulle bara skicka in en kopia av adressändringen och sedan returnera digitalboxen. När jag sedan hade flyttat och skulle avsluta abonnemanget fick jag helt nytt besked - man kunde tänka sig att sätta ner månadsavgiften med 50% under resterande period av bindningstiden. Jag gav dem 2 val:
1. Gräv en kabel till mitt hus och leverera
2. Leverera inte till mitt hus och jag betalar inte

Jag fick så klart lång näsa men lovade dyrt och heligt att berätta för alla jag träffar om vilka skitstövlar de är på ComHem.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-25 16:47

Hemma har vi hat Comhem sedan många år, tror vi anlita dem 2001. Har ärligt talat aldrig haft några som helst problem med dem! Kan inte minnas en gång då bredbandskopplingen legat nere eller något annat i den stilen. Fakturorna har alltid varit korrekta och personligen kan jag inte göra annat än att rekommendera dem. Vi hade (har tvingats byta till telia nu) 24 Mbps koppar och i en annan mindre stad än Sthlm.

Just nu kör vi Telias fiber 50-100 Mbps och bara efter 1 månad med dem så har det redan strulat och kontakten brutits vilket är väldigt irriterande efter 10 år med perfekt anslutning från Comhem.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-01-25 19:17

Om jag hade varit du hade jag frågat andra i huset du ska flytta in i om intresset finns för fiber. I så fall skulle jag kontakta OpenNet och höra med dem vad de har att erbjuda (kanske redan finns en fiber in i huset?). Ifall fiber redan finns in i huset är det bara kontakta en operatör och beställa från vilket datum du vill ha accses. Ifall du vill ha ADSL kan du max få 24/3mbps. Finns lite andra tekniker via koppar också men de är ganska dyra samt skulle bli förvånad ifall du inte kan få fiber i innerstan.
OpenNet!

OpenNet Stockholm: Service list

Ska väll inte vara så svårt att få fiber om du nu vill det och bor i stora staden. Själv bor jag i ingenstans och har 100/100mbps deddi.

Tro att Fast Ip är ganska svårt att få som privatperson eftersom de håller på att ta slut. En dynamisk IPv6 är dock enkelt att få men ändå inga som använder det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-25 21:07

Alla här verkar så 'tvärsäkra' på att just deras erfarenhet talar mot det abonnemang som de (oftast) verkar ha tvingats att välja...
Men då haltar ju resonemanget, eftersom de inte har en alternativ erfarenhet att luta sig mot. Vad 'andra' har varit med om eller inte
säger ju inte så mycket, då vi alla tenderar att bevara historier om krånglande bredband framför fungerande!

Har själv nu bott i en 'ComHem-fastighet' i över 20 år, men har valt att enbart behålla TV-abonnemanget hos dom då BBB var tidigt ute med snabbaste uppkopplingarna (vi pratar 10 år sedan)... Under dessa år har BBB bara krånglat vid tre, fyra tillfällen och supporten har då varit ok
och problemen lösts hyggligt snabbt. 99.9% av tiden har det fungerat perfekt! Jag har aldrig (aldrig) sett någon anledning att byta.

Men allt beror väl också på i vilken utsträckning som man är i behov av support och vilka problem man ställs inför. Kanske jag har haft tur, kanske BBB är så bra som de faktiskt verkar. Kanske skillnaderna mellan bolagen inte är så stor, när allt kommer omkring...
En del har otur med sina abonnemang, men för de flesta fungerar det nog tillräckligt tillfredsställande. Oavsett bolag.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-26 11:47

För att plocka bort dom personliga känslorna, synd att jag inte har kvar allt om bredband - då kunde jag direkt länka dit. Men för Er som "tror" att BBB är bättre än ComHem, eller tvärtom kommer lite data från wayback.

ComHem får topp-betyg i hastighet och Poäng:
Sveriges strsta oberoende bredbandsportal

Bredbandsbolaget får helt värdelösa betyg:
http://web.archive.org/web/20071228013454/www.alltombredband.se/index.php/31/_visabredband/satt

Telia är sämre än ComHem: (Vilket säger en hel del då många annars är otroligt nöjda med Telia:
Sveriges strsta oberoende bredbandsportal

Kommentar
NätProvaren var min egen version av TP-Test som lagrade data centralt (detta var många år innan bredbandskollen kom). Allt Om Bredband hade vid den tidpunkten över 50.000 medlemmar och hade cirka 50.000 unika besökare i månaden.

Ursprungligen av studiox:

För att plocka bort dom personliga känslorna, synd att jag inte har kvar allt om bredband - då kunde jag direkt länka dit. Men för Er som "tror" att BBB är bättre än ComHem, eller tvärtom kommer lite data från wayback.

ComHem får topp-betyg i hastighet och Poäng:
Sveriges strsta oberoende bredbandsportal

Bredbandsbolaget får helt värdelösa betyg:
Sveriges strsta oberoende bredbandsportal

Telia är sämre än ComHem: (Vilket säger en hel del då många annars är otroligt nöjda med Telia:
Sveriges strsta oberoende bredbandsportal

Kommentar
NätProvaren var min egen version av TP-Test som lagrade data centralt (detta var många år innan bredbandskollen kom). Allt Om Bredband hade vid den tidpunkten över 50.000 medlemmar och hade cirka 50.000 unika besökare i månaden.

Verkligen aktuella grejer. Bredband 250 kbit/s i topp för det facila priset av 99:-/mån!

http://www.kvalitetsindex.se/images/stories/resultat/2010/ICT/SKI_press_Tele_Datakom_10.pdf

Citat:

Bredband/Internetuppkoppling privatmarknad 2010
Studier av bredband och internetuppkoppling har genomförts sedan 2005. Notera att mobilt
bredband inte ingår denna studie eftersom det studeras särskilt (se nedan). Telia och
Bredbandsbolaget ligger även i år i topp bland privatkunderna. Skillnaden mellan Telia och
Bredbandsbolaget har ökat något jämfört med 2009 men skillnaden ligger fortfarande inom
felmarginalen. Tele2 ökar något medan Com Hem ligger kvar på samma nivåer som tidigare.

[ATTACH="CONFIG"]28308[/ATTACH]

Du har såklart rätt studiox.

Senast redigerat 2011-01-26 13:12
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-26 12:05

Det är väl ointressant hur bra hastighet man får av t ex ComHem när redundans totalt saknas...? De har ju enorma problem flertalet gånger om året vilket drar med sig alla deras tjänster dessutom, ligger t ex internetaccessen nere så har man heller ingen telefoni. Jag talar av egen erfarenhet då jag vid otaliga tillfällen har varit i kontakt med ComHems felanmälan då min far har dem som leverantör av tele/tv/internet.

Vi ska inte ens gå in på kunskapen hos deras support.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-26 15:30
Ursprungligen av zinned:

Det är väl ointressant hur bra hastighet man får av t ex ComHem när redundans totalt saknas...? De har ju enorma problem flertalet gånger om året vilket drar med sig alla deras tjänster dessutom, ligger t ex internetaccessen nere så har man heller ingen telefoni. Jag talar av egen erfarenhet då jag vid otaliga tillfällen har varit i kontakt med ComHems felanmälan då min far har dem som leverantör av tele/tv/internet.

Vi ska inte ens gå in på kunskapen hos deras support.

Vad är det för redundans du pratar om?

Tror du på allvar att bolag säljer abonnemang MED redundans till privatpersoner?

Vilka ENORMA problem är det du pratar om? Är det sensationsartiklar i IDG du läst?

Och ja, har man telefoni, bredband och tv över ip/kabel och det blir problem dyker givetvis alla tjänster.
Om man nu är beroende av redundans så kan man skaffa sig vanlig hederlig telefoni och switcha över till Comhems "analoga" tv.

Vad förväntar du dig av en 1st Line support egentligen?
Det är bara att inse att det är diverse callcenterbolag med helt gröna personer som sitter där. Är man inte förbannad och otrevlig när man ringer så är det inga problem att "hantera" dem och få rätt support.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-26 15:54
Ursprungligen av zappee:

Vad är det för redundans du pratar om?

Tror du på allvar att bolag säljer abonnemang MED redundans till privatpersoner?

Vilka ENORMA problem är det du pratar om? Är det sensationsartiklar i IDG du läst?

Och ja, har man telefoni, bredband och tv över ip/kabel och det blir problem dyker givetvis alla tjänster.
Om man nu är beroende av redundans så kan man skaffa sig vanlig hederlig telefoni och switcha över till Comhems "analoga" tv.

Vad förväntar du dig av en 1st Line support egentligen?
Det är bara att inse att det är diverse callcenterbolag med helt gröna personer som sitter där. Är man inte förbannad och otrevlig när man ringer så är det inga problem att "hantera" dem och få rätt support.

Du verkar köpa vad som helst, det gör inte jag. Jag kräver att jag får lite grann för pengarna jag betalar...i ComHems fall, de pengar min far betalar.

Vem har sedan sagt att min far har tele, bredband och tv över IP? Ingen. Det enda IP-relaterade han använder är sin internetuppkoppling, tv går via deras analoga uttag i väggen och han har inte IP-telefoni.

Vad det gäller 1st Line så förväntar jag mig BRA MYCKET MER än vad man får hos ComHem. Jag förväntar mig inte underverk men däremot att de vet vad de talar om och någorlunda förstår hur tekniken fungerar som deras bolag saluför. Dock gällde mitt påstående deras felanmälan, vilket jag skrev i mitt inlägg, och då är det inte tal om någon 1st Line Support.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-26 16:28
Ursprungligen av zinned:

Du verkar köpa vad som helst, det gör inte jag. Jag kräver att jag får lite grann för pengarna jag betalar...i ComHems fall, de pengar min far betalar.

Vem har sedan sagt att min far har tele, bredband och tv över IP? Ingen. Det enda IP-relaterade han använder är sin internetuppkoppling, tv går via deras analoga uttag i väggen och han har inte IP-telefoni.

Vad det gäller 1st Line så förväntar jag mig BRA MYCKET MER än vad man får hos ComHem. Jag förväntar mig inte underverk men däremot att de vet vad de talar om och någorlunda förstår hur tekniken fungerar som deras bolag saluför. Dock gällde mitt påstående deras felanmälan, vilket jag skrev i mitt inlägg, och då är det inte tal om någon 1st Line Support.

Jag köper inte vad som helst, men jag förväntar mig inte redundans på ett abonnemang som kostar 400kr/mån.

Så han har inte telefoni via Comhem alltså?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-26 16:54
Ursprungligen av zappee:

Jag köper inte vad som helst, men jag förväntar mig inte redundans på ett abonnemang som kostar 400kr/mån.

Så han har inte telefoni via Comhem alltså?

Jo, han har telefoni genom ComHem men inte IP-telefoni.

Ursprungligen av zinned:

Jo, han har telefoni genom ComHem men inte IP-telefoni.

Comhem levererar inte telefonlösningar i kopparnätet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-27 09:19
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Comhem levererar inte telefonlösningar i kopparnätet.

De levererar vanlig telefoni, dvs en telefonilösning som innebär att man inte har massa hårdvara för IP-telefoni på klientsidan...kort sagt, vanlig telefoni.

Ursprungligen av zinned:

De levererar vanlig telefoni, dvs en telefonilösning som innebär att man inte har massa hårdvara för IP-telefoni på klientsidan...kort sagt, vanlig telefoni.

Antingen har du telefon via kopparnät, mobilnätet eller via datanätet. Comhem har IP-telefoni.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-27 12:41
Ursprungligen av zinned:

De levererar vanlig telefoni, dvs en telefonilösning som innebär att man inte har massa hårdvara för IP-telefoni på klientsidan...kort sagt, vanlig telefoni.

Hårdvaran för deras IPtelefoni är inbyggd i deras kabelmodem.... Så det är IPtelefoni om du har telefoni via ComHem.
Den vanliga analoga telefonen sitter väl inkopplad i ett uttag på modemet?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-01-26 21:21

Hade inte ComHem spärrat någon Macspecifik port vilket ställde till jävelskaper för Macomaner som oss? Har för mig att jag har sett någon tråd här på forumet om det, iofs länge sedan, dom kanske har skärpt sig nu. Jag har också bott i ett ComHem-hus, det var ingen angenäm upplevelse med konstanta avbrott och IQ-befriad support, jag döpte genast om skiten till ComBort varpå grannen kontrade med det ännu mer smickrande namnet GeBort.

Ursprungligen av Pilen:

Hade inte ComHem spärrat någon Macspecifik port vilket ställde till jävelskaper för Macomaner som oss? Har för mig att jag har sett någon tråd här på forumet om det, iofs länge sedan, dom kanske har skärpt sig nu. Jag har också bott i ett ComHem-hus, det var ingen angenäm upplevelse med konstanta avbrott och IQ-befriad support, jag döpte genast om skiten till ComBort varpå grannen kontrade med det ännu mer smickrande namnet GeBort.

Det stämmer. Det handlade om afp-porten (minns aldrig vilken det är). Själv har jag aldrig upplevt problem med den sen jag skaffade comhem för sisådär 4-5 år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-27 00:05

Enligt en vän på Comhem så ska deras akilleshäl vara kontakterna i väggen. Får kontakten på väggen väl en smocka så börjar avbrotten och ostabiliteten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-27 09:07

Nu verkar det som ComHem släpper 200/10. Förstår dock inte varför de inte släpper en 100/50 isf. eller 100/100.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-27 16:57
Ursprungligen av 20hz:

Nu verkar det som ComHem släpper 200/10. Förstår dock inte varför de inte släpper en 100/50 isf. eller 100/100.

Det är väl inte så svårt och förstå? ...................

Var kan man läsa om det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-27 18:07
Ursprungligen av studiox:

Det är väl inte så svårt och förstå? ...................

Var kan man läsa om det?

Jo för mig är det faktiskt det. Många tillsammans med mig skulle velat ha snabbare upphastighet än de 10 som finns idag.

Diverse rumors siter. Kan posta när det blir officiellt.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-27 18:49
Ursprungligen av 20hz:

Jo för mig är det faktiskt det. Många tillsammans med mig skulle velat ha snabbare upphastighet än de 10 som finns idag.

Jag vill ha en bmw som kostar 100 kr, men det får jag ju inte. Kan du inte utveckla vad du menar?

Ursprungligen av 20hz:

Diverse rumors siter. Kan posta när det blir officiellt.

Det behöver du inte göra för min skull iaf.

Ursprungligen av studiox:

Jag vill ha en bmw som kostar 100 kr, men det får jag ju inte. Kan du inte utveckla vad du menar?

Jävligt konstigt resonemang du för här. Att du inte får en BMW för 100spänn är för att BMW helt enkelt vill gå med vinst och inte förlora på sina bilaffärer.
20Hz har rätt, Comhem skulle förmodligen få en rejäl kundtillströmning om de höjde upp sin utbound till 50. Det är svårt att förstå varför de inte gör det, då det handlar om att tjäna pengar och konkurrera.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jävligt konstigt resonemang du för här. Att du inte får en BMW för 100spänn är för att BMW helt enkelt vill gå med vinst och inte förlora på sina bilaffärer.
20Hz har rätt, Comhem skulle förmodligen få en rejäl kundtillströmning om de höjde upp sin utbound till 50. Det är svårt att förstå varför de inte gör det, då det handlar om att tjäna pengar och konkurrera.

Comhem är hos många den enda leverantören. Då finns det heller inget tryck att öka hastigheterna utåt.

För övrigt så ser jag väldigt få anledningar till att ha en högre hastighet utåt än 10Mbps. Nedåt kan jag förstå eftersom det finns allt fler hastighetskrävande tjänster att ta del av på internet, men dessa kräver oftast inte lika hög hastighet utåt. I slutänden så återstår nästan bara fildelning via torrent som orsak, och det är knappast ett skäl som motiverar en högre hastighet.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Comhem är hos många den enda leverantören. Då finns det heller inget tryck att öka hastigheterna utåt.

För övrigt så ser jag väldigt få anledningar till att ha en högre hastighet utåt än 10Mbps. Nedåt kan jag förstå eftersom det finns allt fler hastighetskrävande tjänster att ta del av på internet, men dessa kräver oftast inte lika hög hastighet utåt. I slutänden så återstår nästan bara fildelning via torrent som orsak, och det är knappast ett skäl som motiverar en högre hastighet.

Det finns mängder av skäl till att folk vill ha högre bandbredd utåt. Jag har vänner som jobbar inom media med både film, bild och musik. Somliga på företag, men de allra flesta frilansar hemifrån. Det tycker det är _sådär_ roligt att skicka över projekt på 30-50Gig över en 10Mbit-lina (vissa sitter på ännu sämre!). Särskilt om det behöver levereras snabbt.
Det finns människor som av olika skäl gärna hostar sina egna servrar för webben, strömmande media och liknande, dessa hade säkert uppskattat högre bandbredd utåt!
Dags att lyfta blicken lite och inse att det inte bara är folk som piratkopierar som skulle gynnas av högre överföringshastigheter.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det finns mängder av skäl till att folk vill ha högre bandbredd utåt. Jag har vänner som jobbar inom media med både film, bild och musik. Somliga på företag, men de allra flesta frilansar hemifrån. Det tycker det är _sådär_ roligt att skicka över projekt på 30-50Gig över en 10Mbit-lina (vissa sitter på ännu sämre!). Särskilt om det behöver levereras snabbt.
Det finns människor som av olika skäl gärna hostar sina egna servrar för webben, strömmande media och liknande, dessa hade säkert uppskattat högre bandbredd utåt!
Dags att lyfta blicken lite och inse att det inte bara är folk som piratkopierar som skulle gynnas av högre överföringshastigheter.

Och hur stor procent utgör denna grupp av människor när det kommer till bredbandleverantörernas privatkunder? Säkert inte ens 1%.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och hur stor procent utgör denna grupp av människor när det kommer till bredbandleverantörernas privatkunder? Säkert inte ens 1%.

Jag har inga siffror, men efterfrågan finns och är säkert större än så.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-27 20:41
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och hur stor procent utgör denna grupp av människor när det kommer till bredbandleverantörernas privatkunder? Säkert inte ens 1%.

Tänkte likadant..
Saken är väl den att det alltid kommer finnas människor som är i behov av det men troligtvis så är denna grupp människor inte så stor att det intresserar Comhem eller andra bolag att öka på upphastigheten som standard i nätet. Det man skulle kunna göra är ju att erbjuda det som tillval för en mindre kostnad. Men det verkar de ju redan fundera på i dagsläget.

Allt handlar ju om efterfrågan här och troligtvis är det inte så högt just nu i alla fall.

Bevaka tråden