Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttar till ComHem hus - tips på abonnemang bredband och alternativa leverantörer?

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-01-27 22:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Jävligt konstigt resonemang du för här. Att du inte får en BMW för 100spänn är för att BMW helt enkelt vill gå med vinst och inte förlora på sina bilaffärer.
20Hz har rätt, Comhem skulle förmodligen få en rejäl kundtillströmning om de höjde upp sin utbound till 50. Det är svårt att förstå varför de inte gör det, då det handlar om att tjäna pengar och konkurrera.

Det är inget konstigt resonemang, utbud och efterfrågan är grundbulten i en marknadsekonomi. Själv har jag jobbat med detta i 10 år och är väl insatt i ämnet. Högre upload genererar inga nya kunder som ComHem vill ha, på samma sätt som mobiloperatörerna inte vill att du tankar hem 100Tbyte data i mobilnäten.

Högre upload påverkar bara ett fåtal kunder, exempelvis dig som vill sätta upp en FTP server hemma eller köra ännu mer DC++. Detta har inget med marknaden att göra och uppladdningshastighet har aldrig varit ett marknadsargument.

Så jag undrar igen - varför ska ComHem lansera en tjänst med högre uppladdningshastighet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-28 00:07
Ursprungligen av studiox:

Det är inget konstigt resonemang, utbud och efterfrågan är grundbulten i en marknadsekonomi. Själv har jag jobbat med detta i 10 år och är väl insatt i ämnet. Högre upload genererar inga nya kunder som ComHem vill ha, på samma sätt som mobiloperatörerna inte vill att du tankar hem 100Tbyte data i mobilnäten.

Högre upload påverkar bara ett fåtal kunder, exempelvis dig som vill sätta upp en FTP server hemma eller köra ännu mer DC++. Detta har inget med marknaden att göra och uppladdningshastighet har aldrig varit ett marknadsargument.

Så jag undrar igen - varför ska ComHem lansera en tjänst med högre uppladdningshastighet?

Oj oj DC++, det är oldschool de!

Svar på din fråga: Precis därför vissa föredrar 100/100 från BBB och vissa tycker att en enkel mobiluppkoppling räcker. Det finns olika målgrupper precis som du säger. Dock tror jag inte direkt att en användare som surfar relativt lite ändå är speciellt sugen att betala närmare 500 kr per månad för en uppkoppling vare sig det är 100/10 eller 100/100 eller 200/10 så jag undrar också nu vart vill du komma med ditt svar? Tråden handlar om en person som ska flytta till en ComHem hus och han undrar vad han ska välja.

Jag själv arbetade mycket hemifrån och störde mig på att det endast var 10 upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-29 02:12
Ursprungligen av 20hz:

Oj oj DC++, det är oldschool de!

Svar på din fråga: Precis därför vissa föredrar 100/100 från BBB och vissa tycker att en enkel mobiluppkoppling räcker. Det finns olika målgrupper precis som du säger. Dock tror jag inte direkt att en användare som surfar relativt lite ändå är speciellt sugen att betala närmare 500 kr per månad för en uppkoppling vare sig det är 100/10 eller 100/100 eller 200/10 så jag undrar också nu vart vill du komma med ditt svar? Tråden handlar om en person som ska flytta till en ComHem hus och han undrar vad han ska välja.

Jag själv arbetade mycket hemifrån och störde mig på att det endast var 10 upp.

Vad jobbar du med som kräver mer än 10mbit/s?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-29 11:24
Ursprungligen av zappee:

Vad jobbar du med som kräver mer än 10mbit/s?

Web/animering/motion samt postproduction ex.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-27 20:37
Ursprungligen av PeeMaN:

Jävligt konstigt resonemang du för här. Att du inte får en BMW för 100spänn är för att BMW helt enkelt vill gå med vinst och inte förlora på sina bilaffärer.
20Hz har rätt, Comhem skulle förmodligen få en rejäl kundtillströmning om de höjde upp sin utbound till 50. Det är svårt att förstå varför de inte gör det, då det handlar om att tjäna pengar och konkurrera.

Det är inte riktigt så enkelt och billigt att genomföra, tror de tjänar mer på 200/10 än 100/20-40.

Citerar ett inlägg från ett annat forum:

Citat:

Snarare en teknisk och ekonomisk begränsning än de konspiratoriska antaganden som görs i detta inlägg. Först kostar det väldigt mycket att städa upp fler frekvenser än de som är aktiva nu. Med tanke på att comhem har störningar ibland i vissa områden i de få frekvenser de ens har aktiverade nu kan man sedan tänka sig vilket otroligt jobb det blir. Sedan måste det säkert till nån dyr central produkt per ort för att hantera att modemen ska bonda uppströmsfrekvenser precis som det gör på 2607 och netgearmodemen i download. Jag tror inte det finns en ekonomisk vinning i att lansera mer än 10mbit i upload i dagsläget för comhem. Att 5-10 personer på ett forum säger att de vill ha högre upload speglar inte den generella opinionen. Vi som skriver här är ju också troligen de mest kräsna kunderna. 50 kunder per ort som tecknar högre upload lär knappast täcka konstnaderna. Det är inte bara att ändra en konf i en switch som många andra opratörer kan göra. Dessutom levererar ju 50% av LAN/fibernäten max 10 upp också i dagsläget. comhem har aldrig varit ett "först i led" företag tyvärr.

Ursprungligen av studiox:

Det är väl inte så svårt och förstå? ...................

Var kan man läsa om det?

Bl.a. här Comhem-tråden - Sidan 207 - Internet, uppkoppling och nätverk - SweClockers.com och här Comhem-tråden - Sidan 210 - Internet, uppkoppling och nätverk - SweClockers.com

Det är 20 st som har fått det och enligt tråden ser det ut att fungera bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-27 12:49

Ja, det har ni rätt i då telefonen är kopplad via kabelmodemet.

Jag tror man resonerar så här: Privatpersoner har sällan servrar hemma, och således prioriterar de flesta privatpersoner en snabb nedladdning framför en snabb uppladdning. Hade dom vänt sig till företag i första hand så hade dom säkert gjort en annan bedömning om vad marknade vill ha.

De flesta du nämner har detta behovet på jobbet som jag förstår det (även om dom frilansar hemifrån så får man väl ändå räkna det som ett behov för ett företag)... alltså känns det som att majoriteten av kunsumenter ändå har större nytta av en hög hastighet nedströms.

Ursprungligen av werecat:

De flesta du nämner har detta behovet på jobbet som jag förstår det (även om dom frilansar hemifrån så får man väl ändå räkna det som ett behov för ett företag)... alltså känns det som att majoriteten av kunsumenter ändå har större nytta av en hög hastighet nedströms.

När folk jobbar hemifrån är det ju faktiskt behovet i lägenhet vi pratar om. Ring och testa att beställa företagslina in i en privat lägenhet/privat villa så får du se vad som händer.

För övrigt tycker jag att ComHem levererar internettjänster med kvalitet som är ok jämfört med andra leverantörer av internet via ADSL. Varken bättre eller särskilt mycket sämre. Jag har själv haft XXL sen några månader tillbaka och innan dess hade jag 50MB vertionen. Ingen jätte skillnad får jag säga men en internetuppkoppling är inte snabbare än sin svagaste länk, vilket i mitt fall trode vara mitt trådlösa nätverk
I de lägenheter jag haft Telias ADSL har det varit något stabilare men dom har inte alls samma hastigheter.

Jag ser inga direkta problem med det om det är ett företag som gör beställningen Jag har själv varit IT-ansvarig på ett företag med kontor på ett 15 tal platser i Sverige och ibland hade våra regionschefer "kontor" hemma. Det gick alldeles utmärkt att fixa Det var dock 3-4 år sedan.

Ursprungligen av werecat:

Jag ser inga direkta problem med det om det är ett företag som gör beställningen Jag har själv varit IT-ansvarig på ett företag med kontor på ett 15 tal platser i Sverige och ibland hade våra regionschefer "kontor" hemma. Det gick alldeles utmärkt att fixa Det var dock 3-4 år sedan.

Drogs det in egen fiber då eller ADSL för företagsuppkopplingen?
ADSL är inga problem, men däremot något annat, fiber t.ex då det inte finns några såna grejer dragna. Och knappast finns det två linor från Bbb/Comhem bara för sakens skull.

Ursprungligen av keptang:

Drogs det in egen fiber då eller ADSL för företagsuppkopplingen?
ADSL är inga problem, men däremot något annat, fiber t.ex då det inte finns några såna grejer dragna. Och knappast finns det två linor från Bbb/Comhem bara för sakens skull.

I dessa fall var det två koppar man drog in (alltså en form av ADSL) som hade 2/2 har jag för mig, så alltså 4 upp och 4 ner totalt, det var en lite dyrare lösning men då inga av dessa personer bodde i områden där fiber var ett alternativ så var detta den bästa lösningen (för några år sedan).

haft com hem i 3 år. Först 24Mbit. Och det funkade klockrent. Sen kom 100Mbit. Beställde. Fick ett annat modem. Jackade skiten och kom upp i 30Mbit. Ringde support. Dom skickade tekniker. Bytte jacket i väggen till ett galvaniserat. Test: fortfarande 30Mbit. Han drog iväg och skruvade på ett par snäpp dB. Fortfarande 30Mbit. Då sa han ladda ner filen från bredbandskollen. Du kör med XP (min gamla häck-PC) Startade om. Kom upp i 110Mbit. Och har gjort det sen ett år tillbaka då detta begav sig.
Fick min Mac Pro i sep 2010 och den speedar lika fort!
Snabbaste upload idag är 10Mbit. Och där kommer jag upp i 10.
Com Hem är på gång med tillval som 60Mbit upload.

Utöver mitt bredband så kör jag även TV Extra Large + HD. Och fr.o.m 1:a mars tilläggs ytterligare 8 HD-kanaler.

Och sist så har jag telefoni som inte kostar nåt extra mer än samtalstaxa!

Det har rullat på rätt bra. Inga större händelser. Hade BBB förut och dom är ungefär lika som Com Hem!

Verkar som om Com Hem är sämre i sthlm än ute i landet?

Haha.. Kul att att ISP:n säger till att testa bredbandskollen, självklart går det snabbt där.

Ursprungligen av keptang:

Haha.. Kul att att ISP:n säger till att testa bredbandskollen, självklart går det snabbt där.

Jaha? Och vad ska man testa då som är bättre/mer korrekt?

Ursprungligen av KillwithSkill:

Jaha? Och vad ska man testa då som är bättre/mer korrekt?

Något "verkligt" kanske. Bredbandskollen använder ISP:s egna servrar för att testa mot.
Har du Comhem används deras servrar, har du BBB används deras osv...

Använd t.ex 5 trådar och ladda ner en ISO från Sunet. Använd 5 trådar och ladda ner något från en snabb server på andra sidan atlanten.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-27 22:05
Ursprungligen av keptang:

Något "verkligt" kanske. Bredbandskollen använder ISP:s egna servrar för att testa mot.
Har du Comhem används deras servrar, har du BBB används deras osv...

Använd t.ex 5 trådar och ladda ner en ISO från Sunet. Använd 5 trådar och ladda ner något från en snabb server på andra sidan atlanten.

Bredbandskollen använder IIS egna mätservrar på netnod. Det var många år sedan operatörerna själva hade testservrar.

Ursprungligen av studiox:

Bredbandskollen använder IIS egna mätservrar på netnod. Det var många år sedan operatörerna själva hade testservrar.

Jag tänkte på gamla TPTEST. De använder 10 mätpunkter idag på testet, den mätpunkt som ISP:arna har bäst hastighet mot.

Men å andra sidan finns det ingen ISP som garanterar hastigheten mer än inom det egna nätet. Övriga internet är ju utom deras kontroll...
(Det brukar stå i deras villkor för leverans av tjänsten)

Ursprungligen av werecat:

Men å andra sidan finns det ingen ISP som garanterar hastigheten mer än inom det egna nätet. Övriga internet är ju utom deras kontroll...
(Det brukar stå i deras villkor för leverans av tjänsten)

Visst är det så, just därför är det som är intressant vad man får utanför den skyddade verkstan. Hur intressant är ens hastighet mot sin egen ISP? Inte alls tycker jag.

Kan ha en ISP som lovar upp till 1Gbit/s i sitt nät, men mot resten av sverige och världen får man bara ut 30Mbit/s, rätt värdelöst.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-27 22:06
Ursprungligen av keptang:

Visst är det så, just därför är det som är intressant vad man får utanför den skyddade verkstan. Hur intressant är ens hastighet mot sin egen ISP? Inte alls tycker jag.

Kan ha en ISP som lovar upp till 1Gbit/s i sitt nät, men mot resten av sverige och världen får man bara ut 30Mbit/s, rätt värdelöst.

Mot vad ska dom garantera 1Gigabit då? Mot en server i Japan, mot berlindske tidning i danmark? Kanske en server i en källare i Holland. Kan ju vara bra o veta..

Ursprungligen av studiox:

Mot vad ska dom garantera 1Gigabit då? Mot en server i Japan, mot berlindske tidning i danmark? Kanske en server i en källare i Holland. Kan ju vara bra o veta..

Om jag har 100Mbit/s så vill jag iallafall kunna komma upp i åtminstone 80-90% av det från en server som kan leverera det till mig, oavsett var den står.

ISP A lovar upp till 100Mbit/s i sitt eget nät, mot bredbandskollen får man 95Mbit/s, vid tester mot en server i USA så får man endast 30Mbit/s.
ISP B lovar upp till 100Mbit/s i sitt eget nät, mot bredbandskollen får man 90Mbit/s, vid tester mot samma server som ovan i USA får man ut 90Mbit/s.

Jag hade valt ISP B..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-27 23:15
Ursprungligen av keptang:

Visst är det så, just därför är det som är intressant vad man får utanför den skyddade verkstan. Hur intressant är ens hastighet mot sin egen ISP? Inte alls tycker jag.

Kan ha en ISP som lovar upp till 1Gbit/s i sitt nät, men mot resten av sverige och världen får man bara ut 30Mbit/s, rätt värdelöst.

Välkommen till Internet. Ingen leverantör lovar full hastighet till servrar i USA.

Peering är inte billigt.

Och som sagt innan så är bredbandskollen netnods servrar

Ursprungligen av zappee:

Välkommen till Internet. Ingen leverantör lovar full hastighet till servrar i USA.

Peering är inte billigt.

Och som sagt innan så är bredbandskollen netnods servrar

http://www.99.se/natverk-sakerhet/284092-flyttar-till-comhem-hus-tips-pa-abonnemang-bredband-alternativa-leverantorer-3.html#post1965898

I och för sig så kan jag kanske se ett behov av högre hastigheter än 10Mbps nu när det blir allt fler molntjänster. Att kunna göra dagliga backups mot en server i t.ex. Stockholm eller New York med skyhöga hastigheter kan vara effektivt. Speciellt om man vill sitta och skicka upp säkerhetskopior av musik, film, bilder, dokument osv. Det är ganska storlekskrävande.

På sätt och vis så drar jag därför tillbaka en del av mina tidigare påståenden.

  • Medlem
  • 2011-02-03 13:35

Hej!

Jag är också på väg att flytta till Com hem. Har tidigare adsl alltele som har fungerat till 100%.

Men nu blir det kabel 10/1 då jag inte vill ha en bindningstid på 12 mån tänkte jag köpa ett modem själv.

Är det någon som har något tipps på något som fungerar med com hems tre hål i väggen?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-03 14:02
Ursprungligen av ebbe:

Hej!

Jag är också på väg att flytta till Com hem. Har tidigare adsl alltele som har fungerat till 100%.

Men nu blir det kabel 10/1 då jag inte vill ha en bindningstid på 12 mån tänkte jag köpa ett modem själv.

Är det någon som har något tipps på något som fungerar med com hems tre hål i väggen?

Ingen bra idé. Får du strul med modemet kan du räkna med exakt noll support från Comhem. Vet inte ens om du kan beställa tjänsten utan modem.

Ursprungligen av planB:

Ingen bra idé. Får du strul med modemet kan du räkna med exakt noll support från Comhem. Vet inte ens om du kan beställa tjänsten utan modem.

Jag håller med.

Ingen support är att räkna med och det kan dessutom bli ett projet att försöka på ComHem att ge dig uppgifter om DNS servrar osv.
Deras modem skall ju fungera med bl.a. internet och telefoni så dom vill nog inte att man använder egna modem.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-03 17:57
Ursprungligen av planB:

Ingen bra idé. Får du strul med modemet kan du räkna med exakt noll support från Comhem. Vet inte ens om du kan beställa tjänsten utan modem.

Ursprungligen av werecat:

Jag håller med.

Ingen support är att räkna med och det kan dessutom bli ett projet att försöka på ComHem att ge dig uppgifter om DNS servrar osv.
Deras modem skall ju fungera med bl.a. internet och telefoni så dom vill nog inte att man använder egna modem.

Spännande, jag har då alltid fått support när jag har haft problem med mitt modem.
Givetvis är det inget modem av någon hög klass, eftersom det är gratis. Men fungerar gör det.

Bevaka tråden