Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att ringa 112 från iPhone4 4.1

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är minst sagt tveksam till att de har hittat rätt förklaring - men vi får väl se hur lång tid det tar innan riksmedia snappar upp det hela...

Mobilen svek i nödens stund - - Nyheter - Norrländska Socialdemokraten - NORRLÄNDSKA SOCIALDEMOKRATEN

Speciellt dumt (enligt mig) var det att uppdatera telefonen. Om det nu inte gick att ringa just 112 trots upprepade försök (det verkar som de provade hemma också), så varför inte gå in med telefonen till någon butik för att verkligen dokumentera problemet...

Senast redigerat 2011-01-27 21:06

Och oavsett så är det alltid bra att ha uppdaterat till den senaste programvara. Det kan väl vara hänt att det funnits en bugg i tidigare programvara som har påverkat ett mindre antal användare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-27 22:28

Ann-Christin, det fungerar alldeles utmärkt - din lilla tidningsanka

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-27 22:31

Kan det ha varit felaktiga operatörsinställningar (eller vad nu den där profilen heter som man får över ibland)....? Hur vet telefonerna förresten om det skall vara tillåtet att ringa 911 eller 112?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-28 17:00
Ursprungligen av ridax:

Kan det ha varit felaktiga operatörsinställningar (eller vad nu den där profilen heter som man får över ibland)....? Hur vet telefonerna förresten om det skall vara tillåtet att ringa 911 eller 112?

Det regleras av GMS-nätet och alltså operatören du är ansluten till. Alla operatörer måste släppa fram samtal till ett nödnummer, oavsett land, telefon och teknik. I Sverige regleras det i sin tur av PTS.

Det går att ringa 112 utan något SIM-kort alls i telefonen.
Så några operatörsinställningar i telefonen skall det inte bero på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-29 07:46

Jo, men det var lite grann det jag var inne på... Telefonen måste ju veta att just 112 skall gå att ringa utan SIM-kort. Hur vet telefonen att det skall vara 112 som går att ringa och inte t.ex. 911? Telefonen vet ju i förväg att det är just 112 som går att ringa, eftersom det inte går att slå in valfritt nummer och "prova" mot nätet, vad jag kommer ihåg.

Ursprungligen av ridax:

Jo, men det var lite grann det jag var inne på... Telefonen måste ju veta att just 112 skall gå att ringa utan SIM-kort. Hur vet telefonen att det skall vara 112 som går att ringa och inte t.ex. 911? Telefonen vet ju i förväg att det är just 112 som går att ringa, eftersom det inte går att slå in valfritt nummer och "prova" mot nätet, vad jag kommer ihåg.

Det går att slå in vilket nummer som helst.. Men endast nödsamtalet går att ringa.

Jag blev nyfiken, började spekulera och det hela slutade i en massa om och men...så jag googlade. Det var en kombination av massa saker... förprogrammerat nummer i telefonen, i SIM kortet, uppdatering från nätet samt att du kan slå 112 utomlands och det blir automatisk rätt larmnummer i nätet eftersom det ingår som en funktion i nätet.

Citat:

Mobile phones can be used in countries with different emergency numbers. A traveller visiting a foreign country does not have to know the local emergency numbers, however. The mobile phone and the SIM card have a preprogrammed list of emergency numbers. When the user tries to set up a call using an emergency number known by a GSM or 3G phone, the special emergency call setup takes place. The actual number is not even transmitted into the network, but the network redirects the emergency call to the local emergency desk. Most GSM mobile phones can dial emergency calls even when the phone keyboard is locked, the phone is without a SIM card, or an emergency number is entered instead of the PIN.

Most GSM mobile phones have 112, 999 and 911 as pre-programmed emergency numbers that are always available.[1] The SIM card issued by the operator can contain additional country-specific emergency numbers that can be used even when roaming abroad. The GSM network can also update the list of well-known emergency numbers when the phone registers to it.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-29 12:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag blev nyfiken, började spekulera och det hela slutade i en massa om och men...så jag googlade. Det var en kombination av massa saker... förprogrammerat nummer i telefonen, i SIM kortet, uppdatering från nätet samt att du kan slå 112 utomlands och det blir automatisk rätt larmnummer i nätet eftersom det ingår som en funktion i nätet.

Det är inte alls en kombination av saker utan numren är förprogrammerade i telefonen och mobilnäten väljer att acceptera ett sådant samtal (där numret faktiskt inte spelar någon roll)

Det går att läsa mer här om någon vill Emergency telephone number - Wikipedia, the free encyclopedia

Alltså om du befinner dig i usa och är i nöd ska du kunna ringa 112 också, då det ska vara ett förprogrammerat nummer. Pudels kärna är väl lite hur APPLE har löst detta.

Ursprungligen av studiox:

Det är inte alls en kombination av saker utan numren är förprogrammerade i telefonen och mobilnäten väljer att acceptera ett sådant samtal (där numret faktiskt inte spelar någon roll)

Det går att läsa mer här om någon vill Emergency telephone number - Wikipedia, the free encyclopedia

Alltså om du befinner dig i usa och är i nöd ska du kunna ringa 112 också, då det ska vara ett förprogrammerat nummer. Pudels kärna är väl lite hur APPLE har löst detta.

Jomen... om du tittade lite längre ner i min post så hittar du ett citat just från Wikipedialänken som du hänvisade till

Och den säger att det kan lösas på ett antal olika sätt som omfattar förprogrammerade nummer, information från SIM kortet eller uppdatering från mobilnätet. VIlket var ungefär samma sak som jag skrev

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-29 10:56

112 har fungerat sen första iPhonen kom ut. Vad som kanske var problemet var att hennes iPhone har låst sig (har hänt mig några gånger) och jag kunde inte ringa eller bli uppringd. En omstart och allt fungerar som vanligt igen. Har inget med vilket firmware som är installerat.

//Rob

1
Bevaka tråden