Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cleaner 6 och sköna settings

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 11:35

hallå.

Sitter med en liten videosnutt (c:a 1,5 minut lång) som jag klippt ihop. Sekvensen är en massa klipp på racingbilar med ett ihopknåpat soundtrack över alltsammans.

Jag skall nu spotta ut en WMF och en QT-version av filmen, båda i en modem- samt bredbandsversion. Sitter och pillar litet i Cleaner 6, men tycker det är svårt att få till/veta hur man skall skruva på inställningarna...

Gjorde t ex en komprimering i QT-format där jag använde den förinställda settingen 'SV3PAL 384k DSL Streaming', och fick då en fil på drygt 6Mb, men jag tycker att det blir en massa artefakter + att musiken inte låter speciellt bra.

Hur får apple till så bra kvalitet som de gör på sina filmtrailers? Jag vet att de har ap-snabba servrar som spottar data med blixtens hastighet, men bildkvaliteten är ju grym..! Frågan jag ställer är alltså: kan ni rekommendera någon slags 'standardsetting' som fungerar i alla väder för en film på dryga minuten där bild och ljud är lika viktiga. I en 'bredband-' samt 'modemversion'.

För det första har Apple väldigt bra originalkvalitet, väldigt ofta i form av DigiBeta-band eller annars någon av pro-versionerna av DV som t.ex. DVCPRO eller DVCAM.

Sedan gäller det att ha Sorenson Video Pro codecen som man skaffar på Sorensons hemsida och lämpligen till sammans det deras utmärkta komprimeringsprogram Squeeze. För att få riktigt bra resultat ska man till att börja med tänka på:

- Originalet ska vara åtminstone en vanlig DV-ström (från miniDV-band).
- Alltid 2-pass VBR
- Inte större än 320x240 (vissa fall 480x360)
- Croppa bort svarta kanter och sådan från bilden men gör det så att proportionerna behålls.
- Tänk på att vad man gör i Cleaner/Squeeze är "fördelar" data över bildstorlek och antal frames i filmen. Dvs dra ner storleken eller frameraten så kommer varje enskild bild få mer data och se snyggare ut.
- Jag brukar slå på "Image Smoothing", mild noise reduktion, keyframes till 75-80% förändring..
- En genväg (men ger lite större fil oftast) är att köra "minimum quality" och då räcker oftast ca 55% för att det ska blii jämnsnyggt.

Nuförtiden är det snyggaste man kan göra med QuickTime att kombinera Sorenson Video 3 Pro tillsammans med MPEG-4 audio i en .mov-fil.

Kolla också på Ben Waggoners hemsida

Ett hett tips är att ladda ned Apple-filmer och öppna dem i QT Pro och sedan kopiera all info om filmen och utgå ifrån denna. Det förutsätter naturligtvis att filmer har samma aspect ratio som din och ungefär samma typ av ljud- och bildinnehåll.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Ett hett tips är att ladda ned Apple-filmer och öppna dem i QT Pro och sedan kopiera all info om filmen och utgå ifrån denna. Det förutsätter naturligtvis att filmer har samma aspect ratio som din och ungefär samma typ av ljud- och bildinnehåll.

Jo.. Men då skall man tänka på att beroende på codec så är det olika metoder man gör för att få fram samma resultat. Sen måste du ha likadant källmaterial, annars måste du arbeta på ett annat sätt med dina settings... Settings som är bra för DV är helt annorlunda när det gäller andra källor.

Japp. Principen är skit in - skit ut. En viktig och avgörande faktor för kvalitén är att många av Apples trailers har sitt ursprung i 35mm film scannrad till digibeta. 35mm är progressivt och detta ger väldigt rena och oproblematiska fields. Detta gäller inte material upphämtat med interlaced videokamera. Varje nytt fält innehåller här ny information. Fält1 och fält2 innehåller samma information om materialet är 35mm från början.

Och som alltid så lönar det sig att experimentera fram olika settings för olika slags film och codecs..

1
Bevaka tråden