Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guider för ATV2

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter några PM från diverse användare samt frågor i forumet om Jailbreak på ATV2 och hur man installerar Plex och XBMC tog jag saken i enga händer och skrev några guider.
Är det något som är oklart eller sådär, så ge gärna Feedback!

Hur jailbreakar jag ATV2?
- I dagsläget använder du enklast seas0npass. (Vilket fungerar med firmware 4.2.1) Det finns här:
FireCore Support : Jailbreaking 101 - Seas0nPass
Du behöver dessutom en USB till microUSB-kabel.Se till att få tag i rätt typ. USB A-hane till Micro B-hane.

Följ stegen:
1. Se till att du har uppdaterat din ATV till 4.2.1 innan du börjar.

1.1. Packa upp och kör igång Seas0npass

2. Väl Create IPSW

3. Seas0npass tuggar hem firmware och skapar en "custom" firmware

4. När det är klart får du upp en dialogruta. Koppla in Apple TV till datorn med USB-kabeln, anslut inte strömmen.Håll nere "menu" och "play/pause" i sju sekunder. Detta sätter ATV i DFU-mode
(En del har haft problem att få detta att fungera. Vissa rapporterar att det fungerar först med strömkabel i. Timing är det viktiga. När du håller inne knapparna, kolla även på den blinkade dioden, när den blinkar lite oregelbundet i kanske 1/2 sekund är det dags att släppa.)

5. Seas0npass kör ett script som öppnar iTunes och påbörjar återställningsprocessen
(Om du kör svenskt OS X fungerar inte scriptet korrekt. Du måste då välja filen själv i dialogrutan som kommer upp i iTunes. Filen ligger i din home-mapp.)

6. När itunes är klar kopplar du loss alla kablar ur din ATV i några sekunder.

OBS! OM DU ANVÄNT SEASONPASS 0.7.0 ELLER HÖGRE ÄR DU KLAR NU OCH BEHÖVER INTE GENOMFÖRA FÖLJANDE STEG VID UPPSTART AV DIN ATV2

7. Öppna Seas0npass igen och välj tethered boot och följ anvisningarna för att komma i DFU igen.

8. När Seas0npass säger att den är klar kopplar du loss USB-kabeln och sätter i din HDMI.

9. Du är klar

Senast redigerat 2011-03-02 01:00

Hur installerar jag Plex?
1. Ha igång din ATV, (se till att du kört tethered boot med seas0npass om du inte kört 0.7.0)

2. Öppna Terminalen i Mac OS X

3. Skriv ssh root@appletv.local, eller om det inte fungerar ssh root@ip.till.din.atv

4. Slå in lösenordet som är alpine om du inte ändrat
(Det kan vara en bra idé att ändra detta lösenord, det gör du genom att skriva passwd när du loggat in)

5. Skriv in följande i terminalen (enter mellan varje rad):
"echo "deb http://apt.awkwardtv.org ./" > /etc/apt/sources.list.d/awkwardtv.list"
"echo "deb http://www.ambertation.de ./downloads/PLEX/" > /etc/apt/sources.list.d/plex.list"
"apt-get update"
"apt-get install com.plex.client-plugin"

6. ATV interfacet startas om automatiskt av installeraren. Om detta inte skulle ske skriv:
"killall AppleTV" i terminalen.

7. Du är klar och Plex bör finnas i ATV-menyn

Senast redigerat 2011-03-06 19:15

Hur installerar jag XBMC?
1. Följ steg 1-4 i Plex-guiden ovan.

2. Skriv följande i teminalen (enter mellan varje rad):
"apt-get install wget"
"wget -O- http://apt.awkwardtv.org/awkwardtv.pub[/url] | apt-key add -"
"echo "deb http://apt.awkwardtv.org/ stable main" > /etc/apt/sources.list.d/awkwardtv.list"
"echo "deb http://mirrors.xbmc.org/apt/atv2 ./" > /etc/apt/sources.list.d/xbmc.list"
"apt-get update"
"apt-get install org.xbmc.xbmc-atv2"

3. ATV interfacet startas om automatiskt av installeraren. Om detta inte skulle ske skriv:
"killall AppleTV" i terminalen.

4. Du är klar och XBMC bör finnas i ATV-menyn

Senast redigerat 2011-02-03 23:56

Jag får inte ATV att skicka DD5.1 eller DTS till min receiver. Varför går det inte?
Plex har inte fått den funktionen än. På XBMC går det däremot genom att göra följande:

1. Ladda hem Cyberduck eller någon annan filklient som kan ansluta med SSH

2. Anslut med klienten till din ATV

3. Ladda ner följande fil till din dator:
var/mobile/Library/Preferences/XBMC/userdata/guisettings.xml

4. Öppna filen med textedit. Leta upp:
"<ac3passthrough>false</ac3passthrough>
<dtspassthrough>false</dtspassthrough>"

Som ligger under stycket:"<audiooutput>"
5. Ändra "false" till "true"

6. Spara filen och ladda upp den, ersätt den fil som ligger på ATV

7. Starta om XBMC om du skulle haft igång det

8. Klart!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-03 00:25

Suverän insats, som vanligt av PeeMan. Kanonbra info för alla!

Ser ut att vara mycket bra guider. Blir till att hem o testa ikväll. Tack!

Försökte jailbreaka min ATV2 igår med hjälp av Pwnage Tool utan att lyckas. Tog en stund innan jag insåg att det inte går om man har senaste mjukvaran... Korrekt va?

Om jag förstått rätt som måste man göra tethered boot varje gång man startar om ATV2 efter jailbreak med season pass. Korrekt?
Känns lite bängligt, men man får väl undvika att starta om antar jag...

Senast redigerat 2011-02-03 17:24
Ursprungligen av Melker Lindström:

Ser ut att vara mycket bra guider. Blir till att hem o testa ikväll. Tack!

Försökte jailbreaka min ATV2 igår med hjälp av Pwnage Tool utan att lyckas. Tog en stung innan jag insåg att det inte går om man har senaste mjukvaran... Korrekt va?

Om jag förstått rätt som måste man göra tethered boot varje gång man startar om ATV2 efter jailbreak med season pass. Korrekt?
Känns lite bängligt, men man får väl undvika att starta om antar jag...

Grejjen är att det inte går att "stänga av" ATV eftersom det inte finns någon avstängningsknapp. "Stänga av" innebär i det här fallet att rycka strömmen till den. Så tethered boot behöver man bara använda om man blir av med strömmen eller av någon annan anledning behöver starta om sin ATV.

Senaste mjukvaran bör vara installerad ja. Ska lägga till det.

Förslag: Hur uppdaterar man till nyare versioner av XBMC eller Plex?

Samt: Du glömde nog "ssh" i inloggningen via terminalen och då skulle du kunna ändra till "ssh root@appletv.local" så slipper man ha koll på ip-addressen själv

Övrigt: Strålande:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Förslag: Hur uppdaterar man till nyare versioner av XBMC eller Plex?

Samt: Du glömde nog "ssh" i inloggningen via terminalen och då skulle du kunna ändra till "ssh root@appletv.local" så slipper man ha koll på ip-addressen själv

Övrigt: Strålande:)

ssh root@appletv.local fungerar aldrig för mig, men jag la in bägge nu.

Bra förslag om uppdaterings-processen. Ska lägga till det.

Läste detta imorse och tänkte ; Perfekt, jag får ju min ATV senare idag.

Nu har jag fått den, så funkar inte Fire Core sida,typiskt.

Finns det någon annan länk man kan få tag på seas0npasset?

Edit : Det löste sig,polaren fick ner filen tidigare idag. Wish me luck!

Senast redigerat 2011-02-03 21:08
Ursprungligen av Denzel:

Läste detta imorse och tänkte ; Perfekt, jag får ju min ATV senare idag.

Nu har jag fått den, så funkar inte Fire Core sida,typiskt.

Finns det någon annan länk man kan få tag på seas0npasset?

Ahh, får lägga till någon/några mirrors. Men googlar du lär det ju finnas någonstans bland de första träffarna.

Ingen lycka blev det.

Jag tror jag fick till jailbreaken iaf, men sen när jag skall in i Terminal och försöka installera XBMC är det stopp.

Jag lyckas de två första stegen med Ip:et och sen skriva in lösenordet,sen är det kört.

"E: Malformed line 1 in source list /etc/apt/sources.list.d/awkwardtv.list (URI parse)
E: The list of sources could not be read."

Ursprungligen av Denzel:

Ingen lycka blev det.

Jag tror jag fick till jailbreaken iaf, men sen när jag skall in i Terminal och försöka installera XBMC är det stopp.

Jag lyckas de två första stegen med Ip:et och sen skriva in lösenordet,sen är det kört.

"E: Malformed line 1 in source list /etc/apt/sources.list.d/awkwardtv.list (URI parse)
E: The list of sources could not be read."

Ahaaa, det är 99.ses fel... När man skriver länkar blir det ju text av länken eller hur man ska säga...
Det ska stå
echo "deb http://apt.awkwardtv.org/ stable main" > /etc/apt/sources.list.d/awkwardtv.list
echo "deb http://mirrors.xbmc.org/apt/atv2 ./" > /etc/apt/sources.list.d/xbmc.list

Nu är det fixat även i guiderna.

Ursprungligen av PeeMaN:

Ahaaa, det är 99.ses fel... När man skriver länkar blir det ju text av länken eller hur man ska säga...
Det ska stå
echo "deb Index of / stable main" > /etc/apt/sources.list.d/awkwardtv.list
echo "deb Index of /apt/atv2 ./" > /etc/apt/sources.list.d/xbmc.list

Nu är det fixat även i guiderna.

Gott, tack för hjälpen :).

Skall ge det ett nytt försök senare eller imorgon, lär komma
Upp ett nytt inlägg ifall det inte går,haha.

Ursprungligen av Denzel:

Gott, tack för hjälpen :).

Skall ge det ett nytt försök senare eller imorgon, lär komma
Upp ett nytt inlägg ifall det inte går,haha.

..... Och här kommer det, haha.

Jag kan inte ens skriva in första "apt-get install wget".. Får samma felmeddelande som nämnt ovan.
Är det fel på Jailbreaken månne?

Ursprungligen av Denzel:

..... Och här kommer det, haha.

Jag kan inte ens skriva in första "apt-get install wget".. Får samma felmeddelande som nämnt ovan.
Är det fel på Jailbreaken månne?

Det är för att du skrivit om i en fil i ATV när det blev "fel" förra gången, kör echo-kommandona och testa igen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är för att du skrivit om i en fil i ATV när det blev "fel" förra gången, kör echo-kommandona och testa igen.

Yes, jag testade mig fram och till slut funkade det. Bra iniativ på tråd, grym hjälp. Månge takk.

Grym tråd!!

En guide för Greenpoison vore nice.

Om du kan göra ssh till ATV:n då har du jailbreakat enheten. "Malformed line..." tyder på något annat

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-09 19:54

Sitter här och fick grönt ljus med jailbreakningen men när jag ska logga in med SSH så säger den connection refused, antar att det betyder att något inte gick som det skulle trotts allt?

ssh: connect to host 10.0.1.10 port 22: Connection refused

EDIT
har resetat den och haft mig en bra stund nu och den säger att den är up to date, men när jag går in under "about" så säger den att det är 4.1.1 som är installerat så jag antar att det kan vara problemet. Men varför vill den inte hämta hem 4.2.1 som det står i guiden att det ska finnas?

Senast redigerat 2011-02-09 22:04

Jag har exakt samma problem som personen i inlägget ovan och blir gaaalen !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-15 10:52
Ursprungligen av stenberg_:

Jag har exakt samma problem som personen i inlägget ovan och blir gaaalen !

Fick rätt på mitt igår och fick äntligen in xbmc. hur? gjorde samma sak som jag gjor de när de tinte fungera några gånger och tillslut så kunde jag ansluta till den.

4.1.1 ÄR 4.2.1 i ATV, så det är helt rätt..... Jag har faktiskt ingen aning om vad ni gör för fel. Spontana gissningar är att ni inte får till tethered boot alternativt att ni inte anger rätt IP när ni ska ansluta till den.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-02-11 10:26

Gör ni det på samma dator som har PMS och PMC igång? Jag hade liknande problem innan jag läste detta:

"You should have a PLEX9 media server installed and a PLEX9 client running."

(Från: Ultimate Guide to Plex9 on AppleTV 2G with 4.2.1)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-15 15:36

Tänkte testa XBMC nu när Greenpois0n kommit. Undrar bara hur det är med det här med programversioner? Jag har uppdaterat ATV´n en gång sedan jag fick den. När jag kollar under "Om" så står det programversion 4.1 och OS-byggversion 4.2.1 (8C150) men varje gång jag drar igång den så frågar den om jag vill uppdatera programvaran. Vilken version blir det då och sabbar jag jailbreakmöjligheterna då?

Är det någon som har testat Navi-X? Hur fungerar det? Streamar den filmer från torrens-sidor eller vart ligger själva filmen?

Ursprungligen av oliverwide:

Är det någon som har testat Navi-X? Hur fungerar det? Streamar den filmer från torrens-sidor eller vart ligger själva filmen?

Har väl inte så mycket med topic att göra kanske eller ATV2, men ändå;

Navi-X Media Browser - Links
Punkt A4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 21:38

Var det en dum fråga eller är det verkligen ingen som vet?

Prova att återställa den först, så att den har senaste programvaran. Sen kan du köra in Greenposion

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-19 23:24

Så var det klart. Tack för bra guider!

Bevaka tråden