Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

usb-förlängning till datorn, laddar inte

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-13 15:49

Jag bor i en lägenhet där mottagningen på min iphone är usel förutom precis vid fönstret. Jag använder telefonen som modem till min stationära dator och ansluter till den med den vanliga usb-kabeln.

Nu skulle jag vilja flytta min dator längre in i lägenheten och jag köpte igår en vanlig usb-förlängning på 5 meter så att jag även fortsättningsvis kan lägga telefonen i fönstret. Internetdelningen fungerar fortfarande men telefonen laddar inte längre. Det står nåt i stil med "kan ej ladda med detta tillbehöret". Störande tycker jag och undrar om det finns någon möjlighet att ha en fem meters sladd till iphonen som klarar både laddning och internetdelning? Hjälper det att köpa en usb-hub med förlängningssladd?

Hittade ingen relevant tråd för detta, så jag startade en ny,

Jag har också fått upp det meddelandet när jag provat piratladdare

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2011-02-07 18:52

Usbkablar har i regel ganska klena ledare. Jag tippar på att spänningsfallet som blir på det stora avståndet gör att telefonen vägrar ladda. En usbhubb med egen strömförsörjning som du placerar vid fönstret borde lösa problemet.

Ursprungligen av joppsa:

Usbkablar har i regel ganska klena ledare. Jag tippar på att spänningsfallet som blir på det stora avståndet gör att telefonen vägrar ladda. En usbhubb med egen strömförsörjning som du placerar vid fönstret borde lösa problemet.

Helt rätt. USB klarar max runt 4,5 meter sedan sjunker signalen.
Min bror hade en för lång USB-kabel till sin skrivare en gång i tiden och han höll på att bli tokig på att den bara skrev ut halva bilder innan han insåg problemet, men då hade han redan hunnit bli förbannad på papperstillverkaren och skrivartillverkaren flera gånger om. Komiskt.

1
Bevaka tråden