- quasar
- Medlem ●
- Malmö
Jag vet att Navigon och TomTom jämförts i flera trådar, och det förefaller som att Navigon leder popularitetsligan.
Men jag hittar ingen recension av Navigon i jämförelse med vanliga GPS:er för bilkörning.
Hur bra är Navigon här?
Funkar det tillfredsställande, om man använder Iphonen (4) monterad bredvid ratten?
Ja, det fungerar fint, åtminstone med en iPhone 4. Med min gamla 3G funkade det inte alls bra pga lurens prestanda. Den gör exakt vad man förväntar sig, även om jag hade önskat lite mer Garmin-tydlighet när det gäller återstående sträcka/tid samt allmän hantering och ergonomi.
Dessutom är det fruktansvärt irriterande att det inte går att stänga av röstanvisningarna när du har en aktiv rutt. Speciellt gäller det om du försöker prata i telefon samtidigt då guiderösten hela tiden överröstar den du pratar med.
Det går att stänga av ljudet när appen är i bakgrunden och det går att stänga av samtliga ljud, men att stänga av enbart rösten verkar omöjligt.
Men ja, det fungerar.
Ja, det fungerar fint, åtminstone med en iPhone 4. Med min gamla 3G funkade det inte alls bra pga lurens prestanda. Den gör exakt vad man förväntar sig, även om jag hade önskat lite mer Garmin-tydlighet när det gäller återstående sträcka/tid samt allmän hantering och ergonomi.
Dessutom är det fruktansvärt irriterande att det inte går att stänga av röstanvisningarna när du har en aktiv rutt. Speciellt gäller det om du försöker prata i telefon samtidigt då guiderösten hela tiden överröstar den du pratar med.
Det går att stänga av ljudet när appen är i bakgrunden och det går att stänga av samtliga ljud, men att stänga av enbart rösten verkar omöjligt.
Men ja, det fungerar.
Under Alternativ - Allmänt finns ju en volyminställning. Funkar det inte att sätta den till 0?
Under Alternativ - Allmänt finns ju en volyminställning. Funkar det inte att sätta den till 0?
Jo, men då ändrar man volymen på samtliga ljud. Jag vill kunna ha kvar tex hastighetsvarningar och varning för fartkameror, men slippa den irriterande rösten.
Jag skulle nog säga att den "vanlig" Navigon GPS är strået vassare trots allt. Jag kör Navigon i iPhone 4 och i iPad 3G och det fungerar men en vanlig GPS är ju så billig att det blir ett bra köp.
Jag skulle nog säga att den "vanlig" Navigon GPS är strået vassare trots allt. Jag kör Navigon i iPhone 4 och i iPad 3G och det fungerar men en vanlig GPS är ju så billig att det blir ett bra köp.
Jag skulle nog säga att en "vanlig" Garmin är strået vassare än både Navigon i iPhone och en vanlig Navigon, faktiskt. Åtminstone i användarvänlighet, Navigons filkörningshjälp är grym.
Jag skulle nog säga att en "vanlig" Garmin är strået vassare än både Navigon i iPhone och en vanlig Navigon, faktiskt. Åtminstone i användarvänlighet, Navigons filkörningshjälp är grym.
Sådant är ju så subjektivt. Personligen tycker jag att t ex både Navigons och TomToms gränssnitt är trevligare än Garmins. Jag använder själv Navigon i iPhone 4 och skulle aldrig kunna tänka mig att släpa med mig ännu en enhet i form av en separat GPS-enhet.
Men, det är ju återigen subjektivt...det är ju bara jag
Sådant är ju så subjektivt. Personligen tycker jag att t ex både Navigons och TomToms gränssnitt är trevligare än Garmins. Jag använder själv Navigon i iPhone 4 och skulle aldrig kunna tänka mig att släpa med mig ännu en enhet i form av en separat GPS-enhet.
Men, det är ju återigen subjektivt...det är ju bara jag
Och jag också
Filkörningshjälpen fungerar superbt i 1.7.0 som släpptes tidigare idag. Förövrigt har appen anpassats även för iPad. YAY!
1.7.0 är himla trevlig på iPaden... Väntar på att USA/CAN versionen också kommer för iPad.
Äntligen. Flott av Navigon att inte ockra på 1000 spänn för HD-versionen utan uppdatera befintlig app.
Word.
Jag köpte Navigon Europanavigering (40 länder) i våras tror jag när Navigon hade 50% rabatt under två dagar. Nettopris var då lite över 400:- SEK. Jag är mycket nöjd. Givetvis finns det vissa nackdelar gentemot att ha en lös navigator men fördelarna överväger:
- Du har alltid en navigator med dig.
- Funkar jättebra som allmän karta när du promenerar i främmande länder.
- På iPhone 4 så är prestanda och grafik nästan bättre än på en separat navi.
- Ett stort värde att alltid ha med sig off-linekartor när du reser utomlands (funkar även när data-roaming är avstängd)
Det är möjligt att Tomtom är bättre på vissa detaljer men i stort sett är de nog likvärdiga, i mitt fall avgjorde priset (jag har haft en massa lösa Tomtom navi tidigare). Jag köpte även Tomtoms aktiva bilkit men har inte provat så mycket ännu. Största nackdelen med kitet är att det inte funkar med Apples originalbumper och att högtalarnivån är för låg för att lyssna på talat material från iPhonen.
Sen finns det också smådetaljer med Navigon som är idiotiska och det är svårt att lära sig alla finesser och inställningar men appen blir ju bättre och bättre med gratis uppdateringar.
Totalt sett är detta mitt bästa app-köp (beror givetvis på specialpriset också). Jag kommer aldrig att köpa en lös navigator mer...
Ruskigt najs att man kan rapportera in fel i kartan i appen nu. Väntar bara på att man kan rapportera in olyckor m.m.
Mer interaktion till folket.
iTrafiken finns ju.
iTrafiken for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store
iTrafiken finns ju.
iTrafiken for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store
Jo, det finns många. Personligen tycker jag waze är kanon. Men hade som sagt gärna sett det _i_ Navigon.
Jag har haft Navigon i iPhonen i drygt ett år och använt den både i Sverige och utomlands. Jag är riktigt nöjd! Sannolikt kommer jag aldrig att skaffa en fristående navigator igen.
Det verkar vara en trevlig app Dock så har man ju denna funktionaliteten i Navigons riktiga app men för de som inte har den är det ju perfekt.
Jag har inbyggd navi, och kommer aldrig att konfigurera en bil utan, men är ändå intresserad av Navigons app.
Ser bra ut vad gäller funktionalitet, men jag antar att man inte kommer runt det smutsbruna gränssnittet?
Jag gillar verkligen hur GoogleMaps ser ut. Det är referens för mig. Varför är det så svårt att göra vackra kartor?
Navigon verkar ändå trevlig och ni är ju nöjda. Hur vore det med lite julklappsrabatt, Navigon??
Finns det info om huruvida kartuppdateringar kommer att kosta? Och i så fall, hur mycket? Om man köper en fristående Navigon får man erbjudande om att köpa 24 månaders uppdat av kartor för 195 kr.
Tror inte det kommer kosta
NAVIGON
Hi Carl, we are working on map updates for MobileNavigtor iPhone but we cannot tell you any concrete details at the moment.
Edit:
Hittade mer info:
NAVIGON
MobileNavigator iPhone: We are planning to provide map updates this year.
XXX Free update?
NAVIGON @XXX: This is not finalized yed.
Jag har haft Navigon Europe i snart ett år, och det har väl varit 2-4 uppdateringar (minns inte riktigt) sen jag köpte och alla de har varit helt gratis. Men om de blir gratis för all framtid vet jag inte.
Dr Tinnitus
Jag har haft Navigon Europe i snart ett år, och det har väl varit 2-4 uppdateringar (minns inte riktigt) sen jag köpte och alla de har varit helt gratis. Men om de blir gratis för all framtid vet jag inte.
Dr Tinnitus
Fast det har väl inte varit kartuppdateringar?
Jo det har varit uppdateringar både på själva programmet samt kartorna vad jag förstod, vill minnas att det stod det i klartext och att nya vägar som inte var med på förra versionen nu var med.
Dr Tinnitus
Jo det har varit uppdateringar både på själva programmet samt kartorna vad jag förstod, vill minnas att det stod det i klartext och att nya vägar som inte var med på förra versionen nu var med.
Dr Tinnitus
Hm, okej... känner jag inte igen.
Konstigt då om de funderar på att ta betalt för denna.
Hm, okej... känner jag inte igen.
Konstigt då om de funderar på att ta betalt för denna.
Navigon har haft en kampanj om att när man köper en ny GPS, så får man 2 års uppdatering för Kr. 199:-
Känns som att han har ett sådant aktivt erbjudande. Vi hade det på vår GPS, och då fick vi 4 gratis kartuppdateringar pr. år i 2 år. Sen går det att köpa till denna tjänst efter dessa 2 år, då kostar det Kr. 1000:- för 2 år med 4 kartuppdateringar pr. år.
Såg att nån funderade på att det inte går att stänga av röstanvisningarna i Navigon utan att tappa kameravarningarna...
Till min TomTom så laddade jag ner en "tyst röst" dvs ingen som säger nåt men manicker piper till när kameran närmar sig.
Finns det ingen "tyst röst" till Navigon?
Åker till USA om några veckor och kommer då hyra bil i tio dagar. Man kan välja till GPS för ~700:- eller så kan jag köpa Navigons USA-GPS för mindre än hava det priset. Från vad jag förstått verkar den vara väldigt bra, men hur funkar det om man stänger av datatrafiken? Fungerar det överhuvudtaget då?
Funderar på ifall det kanske går att köpa ett kontantkort när jag väl är där som sen endast används för att ta emot signaler, eller kostar det för mycket med datatrafik för kontantkort i USA?
Åker till USA om några veckor och kommer då hyra bil i tio dagar. Man kan välja till GPS för ~700:- eller så kan jag köpa Navigons USA-GPS för mindre än hava det priset. Från vad jag förstått verkar den vara väldigt bra, men hur funkar det om man stänger av datatrafiken? Fungerar det överhuvudtaget då?
Funderar på ifall det kanske går att köpa ett kontantkort när jag väl är där som sen endast används för att ta emot signaler, eller kostar det för mycket med datatrafik för kontantkort i USA?
Då Navigon normalt har alla kartor i själva programmet, alltså att de finns på din iPhone, så behövs ingen datatrafik för att det ska funka. Därmed ska det heller inte kosta nåt att använda då GPS inte går via datatrafiken.
Dr Tinnitus