- Nurell
- Medlem ●
Skrevs ursprungligen av mondo65
Kanske. Konica Digital Revio KD-500Z är svart och ruskigt snygg!
Fruktansvärt ful skulle jag säga! Varför blanda in guld? Ser helt klart ut som en leksakskamera. Skulle inte förvåna mig om det sprutar vatten ur objektivet.
Skrevs ursprungligen av marcus
Fruktansvärt ful skulle jag säga! Varför blanda in guld? Ser helt klart ut som en leksakskamera. Skulle inte förvåna mig om det sprutar vatten ur objektivet.
Håller med. Skulle passa bra att ligga i ett litet etui av teak.
Den ser ut som en taskig presentreklamartikel.
Någon annan än jag som ej kan visa bilder som bilder i denna tråd, utan får upp en länk till bilden istället?
I ett inlägg i tråden provade jag att infoga bilder via [IMG], men fick upp en länk. Jag antar även att mondos Konica-bild är infogad, men jag får en länk även på denna.
Inställningen "Visa bifogade filer och [img]-bilder i inläggen?" är: "JA"!
Är det någon inställning i just denna tråd? Andra trådar visar bilderna för mig.
Nej, där har du fel. Den känns mycket gedigen och tar bra bilder. Lika bra som Canon Ixus 400 i alla fall. Den är snyggare i verkligheten än på bild. Däremot är de blinkande blågröna dioderna fjolliga...
En undran. Vad hände med G4? Varför hoppa från G3 direkt till G5?
Både G2 och G3 var ju 4Mpixel så att helt plötsligt komma på att antyda upplösningen var ju lite segt.
Brukskameror kan gärna vara svarta. Helst med mässingschassi så att mässingen kommer fram när man använt kameran ett tag. Finkameror ska vara i päronträ. Möjligen i krom eller hellre titan som den bästa G-kameran. Contax G2. En kamera som för övrigt borde komma i digitalutförande. Jag har ju inte använt min en enda gång sen jag köpte digitalkamera...
Konican är faktiskt snygg i verkligheten och det fjolliga lyset går att stänga av.
Skrevs ursprungligen av István
En undran. Vad hände med G4? Varför hoppa från G3 direkt till G5?
Både G2 och G3 var ju 4Mpixel så att helt plötsligt komma på att antyda upplösningen var ju lite segt.
Sent menar du? Jo, men det var säkert några som trodde att G3 var 3 Mpix, och sen blev någon på Canon orolig. G3 har ju också kritiserats för att den legat efter lite i upplösning (om än obetydligt), så det kan ha blivit lite känsligt.
4 till 5 Mpix tycker jag nästan är en petitess. Jag frågar mej om man får nåt för det i praktiken.
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
4 till 5 Mpix tycker jag nästan är en petitess. Jag frågar mej om man får nåt för det i praktiken.
Jag är också tveksam, men visst vill man ha högre upplösning. Jag tror dock att jag skaffar mig en G3 snart, då de sänkt priset något på den. Frågan är om G5an är värd det dyrare priset. Möjligtvis för den svarta färgen då... G3an är beprövad.
Om man trycker bilderna med 150 lpi, utan förstoring, samplingsfaktor 2, får man ut följande storlek vid trycket med:
4 Megapixel (2272x1704):
19,24 cm x 14,43 cm
5 Megapixel (2592x1944):
21,95 cm x 16,46 cm
Det skiljer alltså:
2,71 cm x 2,03 cm
Skillnaden i upplösning är ca 23%. Sidorna på bilden i datorn som i tryck som skiljer sig ca 12%.
Om man jämför tex S45/S50 med priser från Cyberphoto, blir skillnaden i pris omkring 17%.
Skillnaden i upplösning är ca 23%. Sidorna på bilden i datorn som i tryck som skiljer sig ca 12%.
Men en annan fråga är om optiken levererar den detaljnivån, och om bruset är högre i den högre upplösningen (ett problem som ett par av de senaste Olympuskamerorna har). Om man måste lägga oskärpa för att få bort brus så kunde man ju lika gärna samplat upp från en lägre upplösning.
Jag har i vilket fall beställt mig en Canon G3. Jag tror det är det bästa köpet för mig idag. Om man bara väntar och aldrig köper, missar man de bilder man velat ta.
Upplösningen trissas upp hela tiden. Den dyrare G5an kommer snart vara gammal den med, frågan är om man då utnyttjat den högre upplösningen för sina ändamål, och som sagts den högre upplösningen behöver inte bara vara positivt.
Skrevs ursprungligen av Kristjan
Är du helt hundra? Jag har aldrig sett en, och jag har tittat en hel del på just g3:an hos olika försäljare och testsajter.
Du kan ha rätt. Jag har för mig att jag sett det men det är ju också jäkligt lätt att slira på en siffra. Hittar inget sådant paket nu i alla fall.
Jag har i vilket fall beställt mig en Canon G3. Jag tror det är det bästa köpet för mig idag. Om man bara väntar och aldrig köper, missar man de bilder man velat ta.
Amen för det! Jag har själv köpt en ny, fast det blev en Olympus. Jag har lite dåliga erfarenheter av trasiga pixlar, speciellt i Canonkameror, och då känns Olympus som rätt märke.
En 750 blev det, och den är rätt bra. Suverän zoom, kalasbra både nära och på håll. Dock är den lite brusig ibland, och det får man ta en del hänsyn till. Det blir bättre med brusreducering påslagen, men hur mycket detalj sabbar den?
Canon G3/G5 var förstås med i diskussionen ända till slutet. Det är fina kameror, men de föll på alla dessa problem med trasiga pixlar.
Skrevs ursprungligen av Adrian B
Nu kommer ryktena om G6 som ska komma i november: Canon G6 Rumours
Och ingen bryr sej om att siffran sex på vissa västerländska språk är nära eller exakt samma som ett ord som inte heller är så passande? (Se ovan om en teori om varför man hoppade över G4.)