Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu funkar Nordeas e-leg (på Visakort) för Mac

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-02-14 20:46

Det var en del pyssel för att få Nordeas E-leg på VISA-kort att fungera.

1) Hårddisken får inte vara formaterad som "skiftlägeskänslig". Då kan inte Säkerhetsprogrammet Personal installeras.
2) Aktivera e-legitimationen på kort på Nordeas hemsida. Man behöver inte gå till uttagsautomat.
3) Installera Säkerhetsprogram och Drivrutin för kortläsare (NCR1). (Jag förutsätter att du har den kortläsare som visas på bild på Nordeas login-sida)

Anslut kortläsaren till Macen m h a USB-sladden. För att testa att Macen har kontakt med kortläsaren så kör programmet pcsctest i Terminalen:
mac$pcsctest
När programmet frågar efter "Enter the reader number:" så skriv 1. Det skall komma ut lite "Command succcessful" om allt är OK.

Sedan är det bara att logga in enligt Nordeas instruktioner på hemsidan, använd certifikat "signature PIN".

För att komma in på t ex Skatteverkets hemsida får jag använda ett certifikat som kallas "basic PIN"

  • Medlem
  • Luleå
  • 2011-02-14 21:24

Ska man ha kortet i, och kanske trycka på någon av kortläsarens knappar innnan man ansluter kortläsaren till datorn? Vilka knappar i så fall?

När jag laddat hem säkerhetsprogrammet o klickar på det såöppnar sig textredigeraren och fram kommer en text av miljoner konstiga tecken som man inte begriper något av. Vad gör jag för fel?

Hur gör man för att ActiveX-komponent ska funka i Firefox? Var och hur ändrar jag inställningarna?

Senast redigerat 2011-02-14 21:48
  • Medlem
  • 2011-02-14 21:49

Jag laddar ned NexusPersonal_Mac.dmg. När jag dubbelklickar på den filen så kommer installationsanvisningen upp, att dra Personal till Program-mappen. Visa info för filen NexusPersonal_Mac.dmg. Den skall öppnas med "DiskImageMounter" och inget annat.

  • Medlem
  • 2011-02-14 21:59

Vänta lite, ActiveX-komponent... Kör du Windows på Mac (via Boot Camp eller Parallels) och försöker få Nordeas e-leg att fungera på det sättet? I så fall har jag ingen aning hur man gör! Det finns säkert instruktioner för PC också.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2011-02-14 22:45

Men säkerhetsprogrammet Nexus Personal är ju en (exe)-fil. Var hittar man NexusPersonal_Mac.dmg?

Och neeeeej, jag skulle ALDRIG köra windows på min mac. Men det står på en sida jag får upp när jag försöker fixa e-leg att jag måste ändra mina inställningar i min webbläsare(skulle i mitt fall vara Firefox). När jag klickar på en länk till förklaring, så är det enbart internet explorer det demonstreras på.

  • Medlem
  • 2011-02-15 07:56

NexusPersonal_Mac.dmg är den fil jag laddar ned från Nordea. Drivern till kortläsaren och säkerhetsprogrammet laddar man från samma ställe.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2011-02-15 08:33

Var då? Jag får bara upp möjligheten att ladda hem -exe-filen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-02-15 09:37
Ursprungligen av KOL:

Var då? Jag får bara upp möjligheten att ladda hem -exe-filen.

Förutsättningar och tekniska krav | Nordea.se

  • Medlem
  • Luleå
  • 2011-02-15 22:03

Enligt Nordea ska e-leg på fil fasas ut och det kommer enbart att vara möjligt med kort.

Jag har OS X 10.6.6 och senaste FireFox, så det borde ju funka, eller hur?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2011-02-16 18:33

Innan jag tänkte ringa Nordeas support så provade jag ytterligare en gång. Nu kom jag så långt i ordnandet av ny e-leg att jag kopplade i kortläsaren i datorn och klickade aktivera. Sen, efter en lång stund, så kom meddelandet att något var tekniskt fel och att om man hade en mac, som jag har, så hänvisas man till att få e-legitimationen genom en uttagsautomat. Herregud, man kan alltså inte få e-legitimation på Nordea om man har mac.
Jag fick just lust att byta bank.

Vilket jävla crap. Precis bytt till Nordea och så funkar inte skiten. Blir att snabbt byta igen. Något förslag över bank som funkar med e-leg?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-02-17 11:20
Ursprungligen av zingoalla:

Vilket jävla crap. Precis bytt till Nordea och så funkar inte skiten. Blir att snabbt byta igen. Något förslag över bank som funkar med e-leg?

Vad är det som inte fungerar?
Jag använder själv Nordea's e-leg med endast Mac OS X.

Ursprungligen av zingoalla:

Vilket jävla crap. Precis bytt till Nordea och så funkar inte skiten. Blir att snabbt byta igen. Något förslag över bank som funkar med e-leg?

Använd Handelsbanken. Där har du BankID som fungerar utmärkt på Mac.

Därmed tycker jag att vi sätter punkt för den diskussionen. Tråden handlar trots allt om Nordeas e-legitimation och inte om alternativa banker.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2011-02-21 18:59

Oj, vad jag bråkat med Nordea. De påstår att drivrutinen till kortläsaren och säkerhetsprogrammet ska fungera till OS X 10.6.6. Jag får det ändå inte att fungera. Jag har de senaste versionerna av både OS X och Firefox. Jag följer alla instruktioner till punkt och pricka och ändå hänvisas jag till att ordna e-legitimationen i en uttagsautomat. Snälla någon, har ni fått det att fungera? Hur?

Ursprungligen av KOL:

Oj, vad jag bråkat med Nordea. De påstår att drivrutinen till kortläsaren och säkerhetsprogrammet ska fungera till OS X 10.6.6. Jag får det ändå inte att fungera. Jag har de senaste versionerna av både OS X och Firefox. Jag följer alla instruktioner till punkt och pricka och ändå hänvisas jag till att ordna e-legitimationen i en uttagsautomat. Snälla någon, har ni fått det att fungera? Hur?

Jag följde deras instruktioner och det fungerar perfekt för mig på 10.6.6, de gäller bara att ha tålamod och inte starta Firefox innan, utan först starta och koppla in e-leg för att sedan starta Firefox. Då fungerar det fin fint.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-21 17:54

Ni som har problem har ni följt följande instruktioner för att aktivera? Aktivera e-legitimation på kort | Nordea.se

Nej, jag vill inte att vi sätter punkt. Jag tycker det är väldigt besvärligt att byta bank när det ska fungera med Nordea. Och det finns ju uppenbarligen folk här också som har fått det att fungera.

Jag har gjort helt enligt alla anvisningar: installerat säkerhetsprogram och drivrutin, aktiverat mitt e-leg på visa-kortet, det syns i programmet Nexus Personal att legitimationen finns på kortet. Jag kör senaste versionen av Firefox (nu 4.0.1). Men när jag ska logga in via skatteverket får jag bara en sida där det står:

Citat:

Den efterfrågade sidan får inte visas (Error 403)

Det kan bero på att du inte har någon e-legitimation installerad. Testa att starta om datorn och försök sedan logga in på nytt. Om problemet kvarstår efter omstart så bör du kontakta den bank som utfärdat din e-legitimation.

Om jag loggar in via Safari så syns inte mitt Nordea-certifikat i listan bland certifikat. Så det tycks ju vara där det krånglar.
Nån som kan hjälpa, det börjar bli bråttom med deklarationen nu...

Okej, efter att ha ringt till Nordeas kundtjänst så fick jag faktiskt hjälp. Det som krävdes var att man öppnar Firefox i 32-bitarsläge. Det gör man i visa info på Firefox och kryssar i rutan 32-bitarsläge. Jag har googlat runt som en galning de senaste timmarna, men detta hade jag inte sett någonstans.

Jag blir galen, hade en fungerade lösning efter en massa slit
och nu funkar det inte igen efter uppgradering till OS X 10.7 och Firefox 5, testade beta 6:an också men det gick icke det heller

vet att jag tidigare kunnat installera en äldre version ex 3.6.15 som jag har sparad men det vill sig inte heller
vet inte om det är Lion som spökar ?

Någon som har tips på någon lösning för att få till E-leg med Nordea
måste byta pensionsfonder och det snarast =(

Ändra Firefox till 32 bitars läge enligt ovan så funkar det.

Ursprungligen av vwlinkan:

Ändra Firefox till 32 bitars läge enligt ovan så funkar det.

Nej det vill sig inte med 32 bitars, har testat det

Citat:

Säker anslutning misslyckades
Ett fel uppstod under anslutning till internetbanken.privat.e-leg.nordea.se.
Den andra SSL-parten kunde inte förhandla fram en acceptabel uppsättning säkerhetsparametrar.
(Felkod: ssl_error_handshake_failure_alert)

Edit:
Hittade lösningen
http://forum.macworld.se/topic/97283-nordeas-e-legitimation-och-foersaekringskassan/page__view__findpost__p__1132568

Senast redigerat 2011-07-26 23:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-12 22:53

Tack hörrni för hjälpen, NU funkar det, dock med stenåldersprogramet firefox 3,6 men vad gör man inte. Men Nordeas support är verkligen under all kritik - HB mer hjälpsamma och enklare att nå samt kunnigare...

Gjorde en tankevurpa och installerade 10.8, gissa om jag får e-leg att fungera? Ja ja.. Bara att nergradera igen då

Efter två timmars jobb fick jag det äntligen att fungera. Lustiga var att jag kunde logga in på CSN:s hemsida utan något vidare bekymmer från början till slut. Det funkade inte på Nordea, GE Money Bank eller på Skatteverket.

Initialt uppdaterades Nexus Personal till Bank ID 4.19.1. Samt jag försökte med Firefox 14.0.1, 13.0.1 (Nordeas enda krav), 6.0.1 SAMT 3.6 där det fungerade med det sistnämnde. Att i olika kombinationer starta om datorn, sätta i sladden, kortet och dra igång programmet i olika kombinationer fungerade inte.

Dock ser min login ut som det gjorde tidigare dvs inte som Nordeas nuvarande instruktioner med något som heter basic pin.

Bevaka tråden