Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krockande typsnitt och lite till

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett typsnitt som följde med OS X och som är en .dfont-fil. Dock saknar jag några skärningar som jag hittat som postscriptfiler och försöker aktivera.

Då klagas det på att de (typsnitten) är i konflikt med varandra trots att skärningen i fråga inte finns i .dfonten...

Så frågan är: hur löser jag detta så att jag kan ha båda igång samtidigt alternativt, och hellre, kan jag på något sätt få in de saknade skärningarna i .dfonten? Det hade ju varit det bästa...

• Medlem
  • 2003-06-09 16:26

vem säger att dom krockar, systemet eller någon typsnittshanterare typ Suitcase?, hur som helst så får du slänga ut dfonten som bråkar ur systemet (vilket jag misstänker att du gjort).

Jag har för mig att Suitcase kan vara lite trög att fatta när man manuellt har tagir bort fonter ur systemet, och då kan man behöva köra Tools->Find Missing Fonts, och då prova att peka om till ditt PS typsnitt istället om det funkar, annars prova att bara ta Remove istället.

Annars om du inte kör Suitcase, prova att rensa Cache filer med typ Cocktail och prova att starta om.

Micke

Jo, jag använder en typsnittshanterare och det är den som klagar.

Men det är inte problemet, det fungerar ju om jag lyfter ur .dfonten. Problemet är att jag saknar vissa skärningar i denna och jag kan inte ha den aktiverad samtidigt som jag aktiverar mina ytterligare skärningar som är ps-typsnitt. Det är inte samma skärningar men samma typsnitt. Så hur kommer man runt detta? Går det ändra så att typsnittet får ett annat id eller kan jag lägga till de skärningar jag saknar .dfonten, som ju har ganska mycket utrymme för detta...?

• Medlem
  • 2003-06-09 17:26

Du ska alltså sätta samman samma font fast från två olika sorters filer (dfont+ps) med olika skärningar till ett.
Eller iallafall döpa om ena.

Låter svettigt, men det kanske går
med FontLab

Det kostar ca 5000:- kr och jag har ingen aning om det kommer funka heller, jag har själv försökt ta bort olika "skärningar" i en dfont variant utan att lyckats något vidare, men jag la inte ner hela min själ på det heller!

Fast å andra sidan det kanske är lättare att använda Fontgrapher för att bara döpa om PS-fonten.

Vilket typsnitt snackar vi om och vilka skärningar, kanske billigare/snabbare att köpa ett nytt typsnitt.

Micke

1
Bevaka tråden