Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Evig väntan vid byte av instrument i Logic 8

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-20 21:43

Jag har ett rejält problem jag inte vet hur jag ska lösa:

När jag byter intrument i Library-fönstret får jag ofta badboll och vänta i evigheter på att en del - inte alla - instrument ska laddas. Detta är oerhört störande när du ska komponera, och vill testa hur olika ljud fungerar ihop.

Det känns som att den letar på hårddisken efter ljudet.

Jag sitter med Logic 8 under 10.6.4 på en Mac Pro 2 x 2.66/4 GB. Jag har testat att installera om Logic, men problemet kvarstår.

Någon som kan hjälpa mig?

Senast redigerat 2011-02-20 22:21

Låter som sökvägarna till biblioteken behöver underhållas lite.

I Logic 7 fanns det en Project Manager där man kunde skanna för "paths" vilka som skulle inkluderas/exkluderas. Läs mer här och särskilt vad "Kroy"skriver: Logic Pro Help :: View topic - speeding up exs load times

Vet inte vad som hänt med dessa funktioner i Logic 8 för jag kör mestadels Logic 7.

Annars tycker jag lätt EXS Manager från Redmatica är smidigast för att underhålla större exs-bibliotek med.

ExsManager

Kom på en annan grej också. Från Logic 8 och framåt verkar det som Apple använder sig av Spotlight för att indexera samples. Kan det vara så att du också har en Windows partition på din maskin? I så fall testa att exkludera Windows-partitionen i Spotlight indexeringen.

Några verkar ha blivit hjälpta här: Apple - Support - Discussions - EXS database-how to rebuild ...

P.S Sitter fortfarande på en G5:a här så jag kan inte testa

/Johan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-21 23:20

BÄSTE KILLERGULL!!

Hjärtligt tack - jag tror detta gjorde susen. Jag har – mycket riktigt – en Windowspartition.

Helt Fantastiskt. Helt Fantastiskt.

Hjärtligt tack.

Japp, skönt om det fixade sig.

En separat SATA disk för de där stora EXS biblioteken i din Mac Pro gör nog också susen. Det har det gjort för mig.

Logic installerar ju i Library/Application Support/Logic/Sampler Instruments eller
~/Library/Application Support/Logic/Sampler Instruments

Flytta dessa banker till en separat SATA disk och kopiera sedan aliases för dessa tillbaka till mapparna Sampler Instruments på
startup disken.

/Johan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-22 15:44

Ska kolla på det. Jag har SATA så det räcker och blir över.

Jag har faktiskt en rätt ordentlig RAID-stack också, dedikerad för videoredigering, men vill inte sitta med brummande fläktar i onödan vid inspelning.

1
Bevaka tråden