Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte stänga av lösenkod

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, iPad har ju ett lösensystem som man, åtminstone enligt handbokon kan slå på och av. Jag slog på mitt och det funkar, men att slå av blir nobben knappen stäng av läseboks är grå.
vad har jag gjort för fel, allt annat är helt ok. Idéer?
/bert

• Medlem
  • International user
  • 2011-02-06 12:28

Har du lagt in ett exchange konto som kräver lås?

alldeles korrekt, jag har bl.a. Ett Exchangekonto med lösen. hur hundan påverkar det lösenkoden för iPaden.
väntar med spänning på svaret - och jag kanske skulle leta lite bätre åxå..
/bert

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-06 16:23

Activesync (exchange konton) har stöd för att sätta policys på iOS enheter (iPad, iPhone och iPod Touch).
Så du får ta bort kontot om du vill kunna slå av lösenordet.

Tack för svar, uttömmande och trots det enkelt. Fast inte kan det höja säkerheten att en enskild app kan/får överstyra den säkerhet som iosenhetens "ägare" önskar. I vilket fall, tack.
/bert

• Oregistrerad
  • 2011-03-03 11:53
Ursprungligen av Bert Nilsson:

Tack för svar, uttömmande och trots det enkelt. Fast inte kan det höja säkerheten att en enskild app kan/får överstyra den säkerhet som iosenhetens "ägare" önskar. I vilket fall, tack.

Detta är en funktion i exchange, så du kan be ditt företag stänga av den (inte så troligt), byta jobb (heller inte troligt) eller låta bli att läsa din jobbmail på din ipad. Samma beteende händer på alla enheter som har exchange, dvs windows telefoner, RIM osv. så det är bara och gilla läget

Edit: såg inte ditt svar förrän nu, så du kan bortse från mitt inlägg.

• Medlem
  • International user
  • 2011-02-07 08:47

Hej Bert. Missade att du svarat men nu har du ju fått svaret ändå. Mitt enda tips till dig är om du funderar på att jailbreaka ipaden så finns där möjlighet att få bort detta. Har samma problem på min iphone men eftersom den är Jailbreakad så ladda jag hem en app som heter exchange unlock i från cydia som plockar bort den spärren. Lite smått irriterande är det allt men ändå bra om man tänker säkerhet.

Tack Cokey, jag inser att jag måste jailbreaka för att för bort den den av Exchange påtvingade säkerhetsmodellen med hjälp av någon form av unlock.
Men, why bother, det är inte hela världen med ett lösenord till - men vems säkerhet står i fokus egentligen? Inte min, den kan jag hantera själv - och olika storebrorsbeteenden betackar åtminstone jag mig för, så storebror jag själv är.
Åter, tack, jag känner att frågan är i mål.
/bert

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-13 14:43

Tänk om alla företag tänkte så. Behövs inga säkerhetsregler, användarna kan hantera den själva.

Är det inte så att företaget som du jobbar för har satt de reglerna?

Visst kan man acceptera att ett företag (som äger en Exchangeburk) har rätt att ställa krav på de som använder dess service. Klart man behöver ett säkerhetstänkande.
Men hur skulle en iPad som inte har lösenkod kunna äventyra företagets konkreta säkerhet via Mail/Exchange postsystem?

Om något hot alls då, skulle det vara farligare än om lösenkoden på iPad var känd/avslöjad? Det verkar ju inte gå att sätta krav på lösenkoden i form av komplexitet/längd/komposition, så den verkar kunna vara hur enkel som helst, som en formalitet,ingen riktig säkerhet.

Som sagt, jag kan förstå tvånget till lösenkod - men ibland kan systemägare inte göra skillnad på säkerhet och paranoia. Lite amerikanskt, lite Pyttemjuk, lite McCarthy. Osäkerhet föder rädsla, rädsla föder ..
/bert

Ursprungligen av Bert Nilsson:

Men hur skulle en iPad som inte har lösenkod kunna äventyra företagets konkreta säkerhet via Mail/Exchange postsystem?

Det är väll jättesjälvklart? Utan lösenord kan ju vem som helst ta din ipad och gå in och läsa alla dina mail som du skickat och tagit emot. Dessa kan ju innehålla massor med företagshemligheter!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 12:41

Lösenordspolicy kan sättas av företaget om du använder deras exchange lösning. Sen om dom väljer att sätta enkla eller komplicerade lösenord är upp till företaget själv. Om du vill slippa lösenordet så kan du ta bort exchange kontot.
Tycker du sen att det är konstigt kan du ta upp det med din IT avdelning.

Inte alls självklart. Bara för dem som lider av villfarelsen att epostsystem är säkra.
Ett företag med nykter syn på säkerhet tillåter inte att företagskritiska uppgifter hanteras över epost alls.

MIn synpunkt var faktiskt en annan - hur kan företagets konkreta säkerhet äventyras av en iPad utan lösenkod?
Ser man på andra epostplattformar, säg MacBooks och liknande - där ställs inga krav på / tvingas man inte till att ha lösen på själva login till klientmaskinen.

Men, låt oss släppa det här nu, jag har uppfattat att det i detta fallet är serversidan som bestämmer hur iPaden får köras - och där gillar jag läget, även om jag hade någon konkret synpunkt på det s.k. säkerhetstänkandet, som för mig mer framstod som klåfingrigt än omtänksamt.
Så, vi släpper det här, va? Åtminstone jag.
/bert

1
Bevaka tråden