Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta dator och behålla inställningar, sms, mm i iPhone

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2010-10-24 11:33

fråga

Jag fick min pappa att köpa en Iphone också problemet är att gubben inte hade en dator så jag synkade hans mobil till min macbook. Då jag gjorde detta så valde jag att inte synka nåt från min iphone över till hans och nu har gubben köpt en egen dator. Min fråga är hur kan jag synka över hans iphone till hans dator utan att bli av med alla hans kontakter då de är det viktigaste han har på telefonen?

Jag bryr mig inte så mycket om den andra informationen utan det viktigaste är att jag kan få över hans nuvarande kontakter på mobilen över till hans itunes konto till hans nya dator och i framtiden så ska den synkas endast på hans dator.

Tack i förhand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-25 09:25
Ursprungligen av Rezo:

Jag fick min pappa att köpa en Iphone också problemet är att gubben inte hade en dator så jag synkade hans mobil till min macbook. Då jag gjorde detta så valde jag att inte synka nåt från min iphone över till hans och nu har gubben köpt en egen dator. Min fråga är hur kan jag synka över hans iphone till hans dator utan att bli av med alla hans kontakter då de är det viktigaste han har på telefonen?

Jag bryr mig inte så mycket om den andra informationen utan det viktigaste är att jag kan få över hans nuvarande kontakter på mobilen över till hans itunes konto till hans nya dator och i framtiden så ska den synkas endast på hans dator.

Tack i förhand.

Har 'gubben' OS X eller Windows ?

Här är Windowguiden, applicera som det passar... Börja med att starta iTunes och avaktivera automatisk synkronisering när iPhone är ansluten. Du kan aktivera denna funktion igen när du är klar med nedanstående.

Klicka på START-knappen och bläddra dig fram till Windows Adressbok. Öppna Adressboken. Innehåller den inga kontakter överhuvudtaget är det viktigt att du lägger in minst en kontakt innan du fortsätter. Du kan skapa en dummy-kontakt med påhittade nummer, den enda viktiga är att du har minst en kontakt inlagd.
- Koppla in din iPhone till PCn och öppna iTunes
- Klicka på iPhone-ikonen till vänster i listan
- Klicka på Info-fliken och ange att du vill synka dina kontakter med Windows-Adressbok samt markera Alla kontakter
- Synkronisera
- Du får eventuellt upp en varning om att mer än 5% av kontakterna på datorn kommer att ändras samt frågan om du vill slå samman (merge) eller ersätta (replace). Ange slå samman och klicka på OK

Nu har han sina kontakter på datorn, redo att användas och redigeras.

Appar: Högerklicka sedan på iPhone-ikonen till vänster i listan och Välj 'Överför Inköp', förutsatt att han köpt apparna med samma iTuneskonto som datorn är auktoriserad med förs nu apparna han köpt på telefonen över till datorn.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2010-10-28 00:52

Underbart tusen tackar FreddeB du är en ängel och du har besparat mig en hel del möda. Det var en PC som gubben köpte men nu kan han ha en backup och behöver inte oroa sig om det händer någonting med telefonen.

Många tackar igen ska kolla över detta imorgon men detta lär fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 10:38

Det fungerar - välkommen tillbaka med frågor med glöm inte söka i forumet innan du postar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-10 16:17

Hej, jag har googlat men inte hittat ett glasklart svar på nedanstående:

Windows 7 PC med senaste ITunes. Iphone 4 med senaste fw synkad.

MBA med senaste iTunes. iPad med senaste fw synkad.

Hur flyttar jag allt till MBA utan att sabba någon synkronisering?
Ingen musik eller kontakter att bry sig om, men däremot några böcker från iPhonen i Stanza samt en jäkla massa inställningar i diverse apps.

Det här var ju krångligare än jag trodde...

En iPhone är syncad med en Windows Vista dator.
Den datorn ska nu bytas ut mot en ny dator med Windows Vista.
Då iPhonen kopplas in i den nya datorn så startar iTunes och iPhonen upptäcks.
Jag har auktoriserat datorn och är inloggad med mitt konto.
Jag kan ta ”överför inköp”, men det är inget alternativ då programmens inställningar inte följer med, dessutom hamnar de inte på samma ställen i iPhone-menyn automatiskt.

Jag vet att musiken inte kan överföras från iPhonen och det kan jag leva med.
Men i övrigt vill jag ha en direkt kopia av min iPhone in i den nya datorn.
Borde inte det gå att göra med en enkel bakochvänd syncning? (Hur man nu gör en sån?)
Så allt blir exakt som det var på den första datorn.
Och jag kan fortsätta synca iPhonen mot den nya datorn i framtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 13:32
Ursprungligen av Chaosstar:

Det här var ju krångligare än jag trodde...

En iPhone är syncad med en Windows Vista dator.
Den datorn ska nu bytas ut mot en ny dator med Windows Vista.
Då iPhonen kopplas in i den nya datorn så startar iTunes och iPhonen upptäcks.
Jag har auktoriserat datorn och är inloggad med mitt konto.
Jag kan ta ”överför inköp”, men det är inget alternativ då programmens inställningar inte följer med, dessutom hamnar de inte på samma ställen i iPhone-menyn automatiskt.

Jag vet att musiken inte kan överföras från iPhonen och det kan jag leva med.
Men i övrigt vill jag ha en direkt kopia av min iPhone in i den nya datorn.
Borde inte det gå att göra med en enkel bakochvänd syncning? (Hur man nu gör en sån?)
Så allt blir exakt som det var på den första datorn.
Och jag kan fortsätta synca iPhonen mot den nya datorn i framtiden.

Nej, typ inte.
Lägg över backupen så kan du lägga in den igen i telefonen från den nya datorn.

Ursprungligen av zappee:

Nej, typ inte.
Lägg över backupen så kan du lägga in den igen i telefonen från den nya datorn.

Men va fan. Fy vad kasst.
Inte konstigt att det inte går att hitta hur man gör då.

Var ligger backupen i en Windows Vista dator?
Och går den att kopera rätt av och lägga in i den nya datorn eller är det ströfiler på andra ställen som också måste med?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 13:57
Ursprungligen av Chaosstar:

Men va fan. Fy vad kasst.
Inte konstigt att det inte går att hitta hur man gör då.

Var ligger backupen i en Windows Vista dator?
Och går den att kopera rätt av och lägga in i den nya datorn eller är det ströfiler på andra ställen som också måste med?

Jag är inte helt säker på själva förfarandet men det var någon som beskrev det i en tråd här i krokarna.

Fy vad krångligt det blev nu. Finns ju en massa mappar.
Och vissa kan man inte kopiera i sin helhelt för de används och Windows tillåter inte det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 14:48

Kanske denna tråd kan vara till hälp?

http://www.99.se/iphone/284719-synka-med-dator-utan-backupfiler.html

När du fört över det du till till den nya Vista-installationen kan du ju alltid ta och göra en backup/säkerhetskopiering av din iPhone oxo. Svårare än så är det faktiskt inte...

Ursprungligen av FreddeB:

Kanske denna tråd kan vara till hälp?

http://www.99.se/iphone/284719-synka-med-dator-utan-backupfiler.html

När du fört över det du till till den nya Vista-installationen kan du ju alltid ta och göra en backup/säkerhetskopiering av din iPhone oxo. Svårare än så är det faktiskt inte...

Men då försvinner programmens inställningar eller.
Verkar krångligt.
Flytta en mapp och allt är precis som det var vore smidigare, om det nu går?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 15:15

Programmens inställningar ligger inte i själva apparna (.IPA-filerna) utan i din telefon i olika konfigurationsfiler. När du tar en backup av innehållet i din telefon sparars samtidigt alla konfigurationsfiler.

Jo men det står då jag tänker synca efter jag tagit överför alla inköp att all data kommer raderas i apparna.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 16:13
Ursprungligen av Chaosstar:

Jo men det står då jag tänker synca efter jag tagit överför alla inköp att all data kommer raderas i apparna.

Som sagt så ska det gå att ta över backupen till den nya datorn och "återställa" från den för att få de likadana.

Jo precis men då man kopierar den mapp jag tror är backupen så vägrar Windows kopiera samtliga filer, några filer i slutet måsta man trycka avbryt på.
Men det kanske fungerar ändå?
Tar man bort den mappen på den nya datorn då och lägger in den från den gamla datorn istället?
Om det nu funkar utan de filerna.

Och sen tar man återställ?
Eller tar man bara synca för då tror telefonen att det är samma dator som innan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 20:59

Exakt vilka appar är det du tror att datan kommer att försvinna från? Den som någon gång återställt sin iPhone från en backup kan gå i ed på att datan återställs lika enklet som du återinstallerar appen De är just denna data som ingår i den BACKUP som du tar på telefonen till din NYA Vista-installation.

Jo jag har återställt min iPhone flera gånger.
Men nu är det ju åt andra hållet.

Ska testa lite olika sätt. Tar rätt lång tid att göra det bara.
Men går det fel kan jag ju återställa den mot gamla datorn och sen prova igen.

Bevaka tråden