Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur maximerar man fönster som i Win?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-04 10:31
Ursprungligen av Christian Åhs:

Hur fasiken maximerar man fönster i Mac OS X

Här finns länkar till sidor som tar upp gränssnitt, för dem som vill läsa mer.

Fanns ingen hjälp där tyvärr... läst igenom hela tråden.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-29 07:38

eQ tackar, ska kika på det

  • Medlem
  • 2004-10-28 12:39

Tyvärr kan man ju inte skala hela sidan proportionellt. Dvs när man förstorar typsnittet, så går layouten åt skogen. Jag vill minnas att Opera klarar att skala sidor med bilder och allt. Testa den!

Det är ett mysterium att det här inte funkar i alla webläsare. Nu har jag rätt god syn, men i princip alla över fyrtio-femtio har ju något sämre syn, och skulle nog ibland vilja skala upp lite. När de värsta hackarna blir äldre, kanske funktionen kommer.

En funktion som funkar hyfsat är också den inbyggda funktionen i OS X att zooma in hela bilden. Aktiveras i hjälpmedel i systeminställningarna.

  • Medlem
  • 2004-10-28 15:53

Enklaste sättet att få helskärm med webbläsaren är att dra ner Firefox och välja att dölja Dock.. Öppna då FF och maximera det, dra sedan nedre högra hörnet så långt du kan för att göra fönstret större.. Du kommer att få en pytteliten glugg längst ner, men knappast ngt som stör.. FF kommer nu att ha denna helskärm hela tiden..

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2009-11-02 22:58
  • Oregistrerad
  • 2010-09-21 00:07

Är allergisk mot öppnadet av gamla trådar men tack så hemskt mycket, RightZoom är nu mitt favoritprogram alla kategorier, har saknat det fruktansvärt mycket i safari.

*glad*

Ursprungligen av studiox:

[...]RightZoom är nu mitt favoritprogram alla kategorier, har saknat det fruktansvärt mycket i safari.

*glad*

Nja, då är sizeUp bättre.

Ursprungligen av studiox:

Är allergisk mot öppnadet av gamla trådar men tack så hemskt mycket, [...]

Säg de till moderatorn som låste min tråd.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-21 10:49
Ursprungligen av snouser:

Nja, då är sizeUp bättre.

Smaken är som baken, sizeUp kostar pengar och gör mycket mer än jag behöver, alltså är det inte för mina behov bättre

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-03 10:05

Jag hittade detta för ett tag sedan och har köpt licens, tycker absolut att det är värt pengarna och fungerar klockrent: Irradiated Software - SizeUp

Ursprungligen av kainen:

Jag hittade detta för ett tag sedan och har köpt licens, tycker absolut att det är värt pengarna och fungerar klockrent: Irradiated Software - SizeUp

Då min föregående tråd blev låst så får jag väll ta och svara här i stället.
SizeUp fungerade perfekt, tack för tipset.
Satte kortkommandot ctrl + f, vilket kompletterar  + f väldigt bra.

För er som tror att detta är någon bieffekt av Windows-användandet så har ni fel.
Har inte använt Windows på 5 år nu, om jag räknat rätt.

Anledningen till att jag enkelt vill kunna förstora fönstret är vid inkoppling av min externa skärm till laptoppen jag sitter på just nu. Skärmen går från 13" till 28", vilket gör att alla nuvarande maximerade fönster är blir omaximerade.

En annan, något irriterande grej, är att Textmate alltid väljer fel fönsterstorlek när man startar upp ett projekt m.h.a 'mate .' i terminalen. Fönstret täcker nästan alltid bara 40% av skärmen.

Vad är förresten logiken när det gäller val av plats för tråden?
Varför ligger den i Switcher-forumet?

En sak till som jag la märket till är att terminalen alltid startar med samma lilla storlek. Trevligt att via ett enkelt kortkommando förstora skärmen, speciellt när man startar upp applikationen 20 ggr / dag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-29 12:28

Har inte läst igenom hela sidan, men om det är någon som fortfarande har problemet så kan jag tipsa om "cinch", som fyller fönstret när man drar upp det till kanten på toppen av skärmen och fyller det på halva skärmen när man drar det till respektive kant.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-05-29 15:18

Lång tråd, men jag hittar inte det program som jag använder: Better Touch Tools, som framförallt lägger till kommandon till styrplattan, men även snap-funktioner som i Win7 (precis som cinch)

Search - VersionTracker

använder right zoom och den fungerar också bra. Har inte tittat på SizeUp men ska kika på det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-21 08:05

Om ni har problem med modereringen får ni
1: Skicka PM till moderatorn i fråga.
2: Skapa en tråd under feedback (Sök först)

OBS! Välj en av ovanstående punkter, inte båda.
I första hand skall dock PM skickas till mod i fråga så han får förklara sig.

och inte ta upp det till debatt i någon annan tråd som OT.
Fler kommentater om moderering kommer att raderas i denna tråd.
/Admin

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-21 12:42

Finns en gratis version av sizeup som fungerar bra om man inte behöver alla funktioner...

Jag använder ett program (plugin) som heter SizeWell.
Så nu håller jag bara nere Shift och plustecknet för att maximera. Dock har Windows-vanan börjat avta så programmet blir mer o mer oanvänt

mvh

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-09-22 10:44

Installera en app som heter RIGHTZOOM som man hitta här!
Download Right Zoom for Mac - Changes the default behavior of the green window zoom button. MacUpdate Mac Software Downloads
Då blir det som på windows att fönstret maximerar full ut!

  • Oregistrerad
  • 2010-09-22 23:43

Intressant att RightZoom ser EXANT likadant ut som SizeUP

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-09-23 11:33

SizeUp är mer avancerat och kostar pengar Rightzoom är gratis och maximerar bara ditt fönster till max.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-09-23 22:12

Jag använder Sizewell sedan ett tag tillbaka. Jag maximerar mina fönster genom att hålla inne Shift och trycka på det gröna +-tecknet.

SizeWell

En liten varning för RightZoom. Den kan göra vissa Adobe-program väldigt tröga; fråga mig inte varför. Illustrator och Indesign frös i några sekunder varje gång jag klickade på ett objekt för att markera det. Otroligt störande, och det tog länge innan jag hittade felet.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2011-02-24 21:37

Verkar som OS X har fått till, av många efterfrågad, helskärmsfunktionalitet (Apple - Mac OS X Lion)...

  • Oregistrerad
  • 2011-02-25 00:16
Ursprungligen av matda:

Verkar som OS X har fått till, av många efterfrågad, helskärmsfunktionalitet (Apple - Mac OS X Lion)...

Va tusan har det med saken o göra?

Bevaka tråden