• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-26 16:49

Hej,

jag vill gärna få lite åsikter om huruvida en extern server/backuplösning är något som verkligen fungerar i praktiken för ett mindre företag. Det handlar om ca 20 anställda, och någon/några gånger/dag behöver 3-4 användare flytta filer på en sisådär 200-500 MB till och från servern, vilken är tänkt att fungera som ett arkiv, men också som en backup för det dagliga arbetet. Alla jobbar alltså lokalt på sina datorer, och inte direkt mot servern i normala fall. Varje användare behöver kunna göra backup på åtminstone ett par hundra GB.

Jag har kollat in Fiber Direkt i Sverige AB - Äkta fiberanslutning (som ett exempel) och tänker mig initialt en 100 Mbit-uppkoppling. Vi kommer troligen behöva en kapacitet på kanske 4-6 TB initialt. Är det någon som har goda/dåliga erfarenheter av denna typ av lösning? Jag funderar helt enkelt på om man kan rationalisera bort en server på plats på kontoret och om detta fungerar i praktiken. Funkar molnet som det ska?

Alla tips, synpunkter och erfarenheter emottages med tacksamhet. Om ni har åsikter om denna leverantör, eller tips på andra så är det försåts också av intresse.