- keptang
- Medlem ●
Jaha tydligen var det inte falsklarm igår då trots allt? Igår så stod det "Laddar inte" när datorn nådde 92%. Idag nådde den 95% (efter att ha laddat från 11% kl. 13:20 idag till 95% nu klockan 20:40. Ska det ta en hel jävla dag att ladda eländet?)
Nu säger den igen att den inte laddar och jag har nollställt SMC och PRAM och tagit ur laddaren och satt i den igen. Startat om datorn och allt. Ingen skillnad. Nu vägrar den dessutom ladda när batteriet fått gå ner ett par procent i styrka.
Så här ser det ut:
Laddaren urtagen:
Coconut battery:
Vad är det frågan om? Är det fel på batteriet eller? När jag fick det så låg det på 73% och jag använde det tills det var dags att ladda.
Dra ur batteriet helt (tills datorn slocknar) och ladda upp fullt igen och se om den skärper till sig.
Den är nere på 87% nu och vägrar ladda. Har laddkretsen i datorn gått sönder eller är det batteriet eller blev det nåt fel när jag resetta SMC?
Får väl testa dra ur den helt igen då.
Nä nu blir jag fan trött på denna burken. Jag lät batteriet dra ur helt. Det tvärdog vid 7-8%, poof sa det och så var den stendöd, inget viloläge inget alls, bara pangdöd. Satte i sladden och startade upp igen.
När den kom in i OSX så dök allt detta skitet upp:
plus att det står att den inte laddar nu igen. Alltså vad fan är det med denna datorn?? Är det batteriet eller datorn det är fel på? Nu har jag verkligen testat ALLT.
Via gren, men det finns inget annat inkopplat där. Vadådå ska det göra någon skillnad?? Den har aldrig gjort så förr.
Har hänt att grenkontakter är lite paj. Så därför kan det vara värt att kolla vad som händer om den är inpluggad direkt i vägg (och något som Apple Support kommer att fråga ändå om du skulle ringa).
Låter ju som något är galet där, och värt att kontakta en Apple-tekniker och få saken undersökt på riktigt.
Har hänt att grenkontakter är lite paj. Så därför kan det vara värt att kolla vad som händer om den är inpluggad direkt i vägg (och något som Apple Support kommer att fråga ändå om du skulle ringa).
Låter ju som något är galet där, och värt att kontakta en Apple-tekniker och få saken undersökt på riktigt.
Den vägrar ladda batteriet nuförtiden. Jag lät den gå ner till 12%, sen satte jag i sladden, "laddar inte", tänkte skitsamma, ser på film och datorn dör ju inte med sladden i, men sen har jag pausat filmen ett par gånger och ställt ifrån mig datorn, och när jag stängde av filmen så såg jag att den laddade. Batteriet är nu uppe i 16%.
Verkar ha med batteriet att göra? För den betedde sig inte så här med orginalbatteriet som svällde. Inte heller med orginalbatteriet som jag köpte på ebay som sedan visade sig vara kass. Bara med detta eftermarknadsbatteriet?
Kan det vara nåt i batteriet som inte stämmer jämfört med ett apple orginalbatteri?? Verkar som att det, hur dyrt det än må vara, är bättre att låta kullander byta det för 2500 surt förtjänade kronor?
Nu har båda iPhone och MBA blivit knäppa. iPhone trodde det var den 1:e jan 2001 och enligt den är klockan 04:26 just nu och enligt datorn är klockan 03:39 och jag vetefan vilken av dom som stämmer eftersom båda enheterna har dummat sig idag. Och det finns ingen online på som jag kan fråga heller vad klockan är.
Vad är det frågan egentligen? Har det kommit virus till Mac och iPhone eller vad är det som händer?? Jag har aldrig varit med om något liknande?
Och datorn tar 6-7h på sig att ladda batteriet fullt. Det kan väl aldrig stämma att det ska ta sån jävla tid?
Är det batterifel eller hårdvarufel? Börjar tröttna rätt så rejält på detta nu. Är detta ett vanligt fel på MBA eller?
Har ingen annan laddare och ingen jag känner, har en MBA. Känner bara folk med MBP.
Cyberpet: Har ingen Applecare. Den är från 2008 och är köpt beg.
Det går bra med en MBPladdare, bara den har en kontakt som passar (MagSafe...?).
Det går bra med en MBPladdare, bara den har en kontakt som passar (MagSafe...?).
Gör det? Jag hade för mig att jag läst nånstans att MBP´s kraftigare laddare kunde sabba batteriet eller datorn pga för hög strömstyrka?
Gör det? Jag hade för mig att jag läst nånstans att MBP´s kraftigare laddare kunde sabba batteriet eller datorn pga för hög strömstyrka?
Nej, "för hög strömstyrka" skall du snarare läsa som att laddaren har kapacitet för att lämna högre strömstyrka, det finns mer "power" bakom för den anslutna grej som så begär.
Stämmer volttalet och polariteten (var plus och minuspol sitter) så fungerar det.
Jämför iPads laddare med iPhones
iPhoneladdare 5W
iPadladdare 10W
Laddaren till iPad kan lämna dubbelt så mycket "kräm" men det utnyttjas bara av en iPad. En ansluten iPhone laddas lika snabbt/långsamt som vanligt. Ansluter du däremot iPaden till den hälften så starka iPhoneladdaren kommer det ta dubbelt så lång tid ladda upp den.
Det här är ett valigt problem.
man äger en iPhone, köper en iPad. tittar i iPadlådan - där ligger en vit laddare.
äh! en sån har jag ju redan, sedan använder man iphoneladdaren och är lite sur för ipaden tar ju sååååååååååååå lång tid att ladda upp.
Med halva effekten blir det dubbla tiden.
Kjell och Co har en grym bok för 39:-, den heter "Så funkar det", grymt nyttig läsning och innehåller ett eller två kapitel ellära, lite om batterier, lite om kablar&kontakter osv. Bra investerade 39.-
Mitt allmänna råd till dig måste ändå bli, sluta köp "billigt klipp"-saker. Du kommer ha den här MBA'n att krångla tilsl Jesus kommer tillbaka innan du får löst allt.
Sälj av grejen, spara pengar, sälj ngn annan bråte du har hemma etc.
Ta slantarna köp en bättre dator.
Idag har den inte dummat sig med laddningen. Idag har den bara kört på och laddat hela vägen upp utan gnäll. Kan det vara så löjligt att batteriet måste "köras in"?
Eller iofs, säger dom inte att en sån här dator med inbyggt batteri måste ligga stömlös minst 5h för att sedan laddas fullt för att vara kalibrerad? För jag drog hemifrån igår, med 8% kvar på batteriet och slängde den i vila ( den verkar dra mellan 7-10% ström i vila under en natt, är detta normalt?) och tänkte att aldrig i helvetet att den är "vid liv" imorgon (idag klockan 1500) när jag kommer hem från mina jobb.
Och givetvis hade den ju dött. Så jag satte i laddaren och nu nyligen har den laddat 100% utan krångel.
Ska testa den nu på alla vis i några dagar och se hur den beter sig.
Ska också se om jag kan testa ladda den med exets MBP-laddare OM DET ÄR RISKFRITT??? Vill inte riskera att råka grilla något. Är inte riktigt säsong för grillning just nu.
Eller iofs, säger dom inte att en sån här dator med inbyggt batteri måste ligga stömlös minst 5h för att sedan laddas fullt för att vara kalibrerad?
På första sidan i den här diskussionen finns det en länk till Apple där det förklaras hur du ska kalibrera batteriet.
Ska också se om jag kan testa ladda den med exets MBP-laddare OM DET ÄR RISKFRITT???
Med tanke på vad som händer med dina Apple produkter vågar man väl inte direkt lova något, men jag har laddat MacBook Air med Pro laddare flera gånger utan några problem.
Med tanke på vad som händer med dina Apple produkter vågar man väl inte direkt lova något, men jag har laddat MacBook Air med Pro laddare flera gånger utan några problem.
haha ja man hade nog fan inte blivit förvånad OM det hänt något hehe.
Varför inte bara offra en tusing och få maskinen undersökt? Svider lite i plånkan, men sen har du svart på vitt vad felet är.
Får göra det när jag har pengar till det.
Btw, vad betyder det när själva batteriikonen i menyraden är röd?
Btw, vad betyder det när själva batteriikonen i menyraden är röd?
http://support.apple.com/kb/TS1457?viewlocale=sv_SE
Är det rött verkar det ha med lågeffektsläge att göra;