Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Office" för iPad

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-03 01:36

vilket app ska jag satsa på?
- iWorks
- documents 2 go
- annat?

tacksam för kort motivering till svaret/valet
//Peter

varför inte apples egna?

dvs pages,keynote och numbers

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-03 02:25

är inte de som ingår i iWork?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 08:32
Ursprungligen av lelkes:

är inte de som ingår i iWork?

Visst är det så, men iWorks finns inte till ipad - alltså bundlingen av program

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-03 09:28
Ursprungligen av studiox:

Visst är det så, men iWorks finns inte till ipad - alltså bundlingen av program

så fast jag har iWork för MacBook, så måste jag köpa pages,keynote och numbers varför sig??

Ursprungligen av lelkes:

så fast jag har iWork för MacBook, så måste jag köpa pages,keynote och numbers varför sig??

Till iPaden, ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-03 10:20

Du köper dom separat, men dom är grymt bra.

Framförallt Keynote, men även numbers och pages är ok.

Annars är det svårt att tipsa - om man inte ens vet vad du jobbar med och vad du har för behov?

Dropbox är bra, goodreader samma

men som sagt det beror på vad du arbetar med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 22:05
Ursprungligen av Tangen:

Du köper dom separat, men dom är grymt bra.

Framförallt Keynote, men även numbers och pages är ok.

Annars är det svårt att tipsa - om man inte ens vet vad du jobbar med och vad du har för behov?

Dropbox är bra, goodreader samma

men som sagt det beror på vad du arbetar med.

det jag har användning för är:
- föredrag/presentationer, typ powerpoint
- dokument - skapa + editera

//Peter

Ursprungligen av lelkes:

det jag har användning för är:
- föredrag/presentationer, typ powerpoint
- dokument - skapa + editera

//Peter

Keynote är ett självklart köp. (för presentationer)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 22:18

Keynote, är ett program som kan skapa och editera men framförallt visa presentationer.
(man kan även göra mockups på siter, appar etc

Pages är ett ordbehandlingsprogram

Bägge finns som desktopversioner, och fungerar mycket bra.

Dropbox är ett sätt att dela filer mellan din iPad och din desktop.

Du kan öppna och editera filerna i t.ex pages eller keynote på din iPad, men att spara tillbaka dom kräver andra lösningar,

se t.ex: How to save documents from iPad “Pages” app back to Dropbox (Noscope)

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 10:25

Numera finns ju GoogleDocs optimerat för ipad - det kan ju vara ett alternativ. (nej jag använder det inte själv)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 22:10

Dokument skulle jag gå på dropbox/pages

Jag har ett problem liknande, tänkte använda iPad professionellt och de har via en web portal tillgång till word dokument, att öppna och ändra dem är inget problem. men att spara dem på iPad och sedan via safari web formulär bifoga den editerade filen det går nog inte va?

Nä. I och med att iPaden inte har något åtkomligt filsystem kan man inte ladda upp filer i Safari. De kontrollerna blir bara utgråade.

Man kan öppna t.ex. Word-filer i Safari och därifrån välja att öppna dem i valfritt program, Pages eller annat, och då sparas dokumenten ned lokalt på iPaden. Ska man sedan kunna ladda upp dem någonstans beror det på programmet hur man går till väga. Inifrån Pages kan man ladda upp filer till en WebDAV-server, maila dem eller lägga dem på en iDisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 17:47

Hej igen,
nu är iPad inköpt:-)
Om jag förstått rätt så antingen använder man sig av

Citat:

DropDAV

eller så köper man

Citat:

Textforce 2.0 For iPhone And iPad

Två frågor:
1) har jag förstått rätt?
2) någon här som har erfarenhet av Textforce och vill dela med sig?

//Peter

  • Medlem
  • 2011-03-28 19:51

Just överföring mellan pad och dator är något av Pages akilleshäl, de verkar knappt ha övervägt möjligheten att någon skulle vilja göra det. Jag kör iDisk, vilket är relativt smärtfritt, men som bekant inte gratis. Det borde gå lika smidigt som att synka iCal.

Ursprungligen av pingu:

Just överföring mellan pad och dator är något av Pages akilleshäl, de verkar knappt ha övervägt möjligheten att någon skulle vilja göra det. Jag kör iDisk, vilket är relativt smärtfritt, men som bekant inte gratis. Det borde gå lika smidigt som att synka iCal.

Varför inte bara ha dem i dropbox och eller maila?

  • Medlem
  • 2011-03-28 22:31

För att mail är allt annat än smidigt, och den metod som finns för att kringgå Pages ickestöd för Dropbox känns inte så pålitlig. Annars hade jag använt det, klart överlägset iDisk.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-03-29 21:25

Jag har precis köpt min iPad 2 o är grymt nöjd. KeyNote o Pages kostar 75:- vardera o är ingenting för två så bra program. Jobbar med utbildning o kör nu mina presentationer via iPad. Apple tillhandahåller en gratistjänst som finns på iworks.com där filer kan föras mellan. Dock - bäst resultat blir det med iDisc o den kostar ju en slant..

Documents to Go-fråga:

Någon som vet hur Documents To Go for iPad, iPhone and iPod touch fungerar för att öppna, redigera och sedan skicka vidare Office-dokument man får på email via iPhone? Ingen extra synkning upp eller ner till Google Docs etc, tack. Betalar gärna för Pro-versionen.

Blir inte så mycket klokare på de ganska gamla recensionerna (typ denna: Review: Documents To Go raises the bar for iPhone word processing | ZDNet). Det pratas ju om Exchange Attachments vilket verkar betyda att det funkar mot Exchange-server. Annan email, då?

Just att kombinationen mailbilaga (Word, Excel, PPT) + smidig öppning/redigering fungerar direkt i iPhone är nödvändigt för att frun skall kunna gå över till iPhone som jobbtelefon. Annars lär det bli en Android framöver...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-07-24 19:37

DU menar att du får en fil med mail, skickar den till DocumentsToGo, skriver lite i den och sen mailar tillbaka filen?
Det går. Man mailar med den inbyggda mailklienten, så när det gäller kontotyp är det var mailklienten klarar av.

Jag skaffade Preminum varianten då jag jobbar direkt mot mitt Dropboxkonto så samtliga filer även finns på mina datorer.

Helst vill jag (min fru) inte skicka någonting någonstans, utan bara öppna office-filerna hon får som mejlbilagor direkt i iPhone, vid behov redigera och sedan mejla vidare. Om det dessutom skickas till Dropbox är det förstås ett plus, men man skall alltså inte behöva skicka filer hit och dit bara för att öppna dem. Okul med 50 MB ppt-presentationer...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-07-25 22:44

Vet inte riktigt vad du menar med "skicka filer hit och dit bara för att öppna dem", allt händer ju i telefonen. Du skickar dom inte någon annanstans. Allt det du frågar går att göra med DocsToGo eller någon av dom andra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-27 16:05

Tycker att quickoffice är värt att nämna här.
Fungerar bra om man har sin IPad i en företagsmiljö där Microsofts filformat är standard. Kan öppna, redigera och skapa word, excel och powerpoint.
Kan spara filer både lokalt (flytta fram och tillbaka i iTunes) eller dropbox, google docs, sugarsync m.m.
Man kan även maila iväg dokument direkt ifrån appen m.m.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-07-27 16:19
Ursprungligen av noldal:

Tycker att quickoffice är värt att nämna här.
Fungerar bra om man har sin IPad i en företagsmiljö där Microsofts filformat är standard. Kan öppna, redigera och skapa word, excel och powerpoint.
Kan spara filer både lokalt (flytta fram och tillbaka i iTunes) eller dropbox, google docs, sugarsync m.m.
Man kan även maila iväg dokument direkt ifrån appen m.m.

Jag har båda, dom är likvärdiga. Det är mest utseende som skiljer dom åt.
Vi har tagit beslutet att bara skaffa Docs2go till jobbet, men Quickoffice är minst lika bra.

Finemang att allt funkar i telefonen. Annars brukar ju alltid Google Docs och liknande tjänster dyka upp i diskussioner kring iPhone och Office-dokument. Och den typen av molntjänster innebär ju ett bollande med filer fram och tillbaka om ursprunget är en mejlbilaga (icke-Gmail).

Bröt ut ett inlägg till en egen tråd. Var vänliga lägg inte in frågor som handlar om något helt annat än trådens ämne!

http://www.99.se/itunes-appar/289054-ar-kommentarsfunktionen-i-pages-ipad.html

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-21 18:14

Nu är MS Office på väg till iPad.
Suite anticipation - WWW.THEDAILY.COM

Äntligen!

Ursprungligen av Chaosstar:

Äntligen!

Hoppas inte allt för mkt:

Microsoft Denies Claims of Imminent Launch of Office for iPad [Updated x2] - Mac Rumors

Bevaka tråden