Hej,
Jag försöker förgäves installera Snow Leopard på en nyanskaffad beg. MacBook. Installeraren avbryter och meddelar att nödvändiga hjälpfiler inte går att kopiera till hårddisken.
När jag fick apparaten var det med förre ägarens kopia av Snow Leopard installerad. Jag prövade programmet tillsammans med en del AppleScript som bl.a. krävde att jag ändrade hårddisknamn och ägarmapp-namn. Jag visste att det kunde skapa temporärt kaos men brydde mig inte eftersom jag ändå tänkte köpa programmet och installera om det. Jag hade ingen aning att hela datorns funktion kunde haverera - vilket jag märkte när den frös fast i 'blå skärm' i startprocessen.
Jag har köpt en egen kopia av Snow Leopard. Jag har försökt använda skivverktyget för att namnge och formatera hårddisken i format 'Mac OS Extended (journalförd)'. Kontroll av hårddisken visar inga fel. Knapparna för kontroll-och reparation av behörigheter är inte tillgängliga. Hårddisken står inte tillskriven en registrerad ägare och hur jag än försöker radera (har även prövat komplexare data-överskrivningar) så står det att hårddisken rymmer 3 st. mappar och 2 st. filer.
Jag undrar följaktligen om någon känner till något bra tricks - t.ex. i Terminal - för att återställa datorn så att installationen går att genomföra? Eller hur jag till att börja med kan rensa hårddisken fullständigt samt aktivera ägarskap för denna? Jag har 'zappat PRAM' samt förgäves försökt radera hårddisken från Terminal (felmeddelande '- 10000').