Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem: Apple tv 2nd & Airplay från iPhone

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-03-07 17:06

Har ett problem som delvis är löst, fast nu undrar jag varför det funkar som det gör.

Det är nämligen så att jag inte fick airplay (musik) från min iPhone att funka till min Apple TV 2nd. Efter lite testande så hittade jag "felet". Det är nämligen så att jag måste köra min ATv på trådlös uppkoppling för att min iPhone ska hitta den som Airplay enhet. Direkt jag kopplar in nätverkskabeln i den så tappar telefonen bort ATv:n eftersom den då kopplar bort det trådlösa nätet och enbart ansluter via kabelbundet nät.

Lite jobbigt då jag kör XBMC och då behöver kabeln så det inte ska bli så buffrigt.

Någon som har en idé varför det är som det är. Har en D-Link Dir-615 router som kopplar ihop hela kalaset.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-07 17:23

Det borde funka så länge telefonen och ATVn är på samma nätverk, trådat eller ej.

Kanske är så att routern har olika subnät för trådat och trådlöst?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-03-07 17:27

Tycker också att det borde funka men det gör det inte. Hmm vet inte riktigt hur man kollar subnät men alla "manicker" som kopplas till routern trådat eller trådlöst får ipnummer 192.168.0.***

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-07 17:35
Ursprungligen av jockelw:

..alla "manicker" som kopplas till routern trådat eller trådlöst får ipnummer 192.168.0.***

Då är de på samma subnät, förutsatt att subnätmasken är 255.255.255.0. Kolla i admingränssnittet för säkerhets skull, det kan ju vara nån specialvariant.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-03-07 17:51
Ursprungligen av Vassius:

Då är de på samma subnät, förutsatt att subnätmasken är 255.255.255.0. Kolla i admingränssnittet för säkerhets skull, det kan ju vara nån specialvariant.

Alla enheter får samma subnätmask.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-07 18:06

Alla enheter får samma subnätmask.

Subnätmasken anger bara längden på nätverksprefixet, så olika subnät kan ha samma mask. T.ex. kan både 192.168.0.x och 192.168.1.x ha 255.255.255.0 som nätmask, men då når de inte varandra utan explicit routing.

Även 192.168.0.x kan delas upp i två eller fler subnät, t.ex. med en nätmask på 255.255.255.128.

Så lite mer specifika siffror skulle underlätta.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-03-07 22:59

Subnätmasken anger bara längden på nätverksprefixet, så olika subnät kan ha samma mask. T.ex. kan både 192.168.0.x och 192.168.1.x ha 255.255.255.0 som nätmask, men då når de inte varandra utan explicit routing.

Även 192.168.0.x kan delas upp i två eller fler subnät, t.ex. med en nätmask på 255.255.255.128.

Så lite mer specifika siffror skulle underlätta.

Hmm om man kolla status på det trådlösa nätverkskortet på min pc så får den ipnummer: 192.168.0.110 Nätmask: 255.255.255.0 och gateway är ju då 192.168.0.1 och kollar man sedan statusen på nätverkskortet som man kopplar kabel till så får den ipnummer: 192.168.0.111 Nätmask: 255.255.255.0 och gateway 192.168.0.1 alltså samma nätmask och gateway som trådlösa kortet. Kollade även jsut på min iPhone och den har ipnummer: 192.168.0.169 med samma nätmask och gateway. Kan man utesluta/testa nånting om man skulle pinga alla olika ipnummer från datorn?

Ursprungligen av Goflorp:

Har en TM, 1GB varianten, en ATV2 och en iMac.
funkar som ett spjut från såväl iPhone 3GS och iPhone4 att visa bilder etc på TV'n.

Finns det ngn nätmässig begränsning så har den inte med tråd/trådlöst att göra.

Om din Dlink gör ngt annorlunda vet jag ej.

Jo jag förstår att det inte är som det ska men fakta är ju att om man kopplar in nätverkskabeln till ATv:n så kopplar den ner airplay och sedan så går det inte att välja ATv i airplay menyn på iPhonen (den lilla ikonen som kommer man om man trycker fram multitask menyn och går två "sidor" till vänster). Den ikonen kommer inte fram om man har nätverkskabeln inkopplad men kör man trådlöst så finns den där direkt.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-08 00:20

Hmm om man kolla status på det trådlösa nätverkskortet på min pc så får den ipnummer: 192.168.0.110 Nätmask: 255.255.255.0 och gateway är ju då 192.168.0.1 och kollar man sedan statusen på nätverkskortet som man kopplar kabel till så får den ipnummer: 192.168.0.111 Nätmask: 255.255.255.0 och gateway 192.168.0.1 alltså samma nätmask och gateway som trådlösa kortet. Kollade även jsut på min iPhone och den har ipnummer: 192.168.0.169 med samma nätmask och gateway. Kan man utesluta/testa nånting om man skulle pinga alla olika ipnummer från datorn?

De är uppenbart på samma subnät iaf.

Funkar det att streama från iTunes när du har kabelanslutning?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-03-08 17:06

De är uppenbart på samma subnät iaf.

Funkar det att streama från iTunes när du har kabelanslutning?

Ok. Nu har jag testat lite och blir mest förvirrad Ska försöka summera det.

Om man har ATv:n kopplad med kabel så måste datorn vara kopplad med kabel för att man ska få upp airplay ikonen i iTunes. Har man ATv:n uppkopplad trådlöst så måste också datorn vara uppkopplad trådlöst annars så finns det ingen airplay ikon i iTunes. Men det konstiga är att om jag har ATv:n uppkopplad trådlöst och har datorn kopplad både med kabel och trådlöst så skickar den "informationen" via det trådbundna nätverkskortet och inte via det trådlösa kortet och om man då stänger av det trådlösa kortet i datorn så stoppas uppspelningen av musiken och airplay ikonen försvinner. Men har man ATv:n uppkopplad trådlöst och datorn enbart uppkopplad trådlöst så skickar den "informationen" via det trådlösa nätverkskortet till ATv:n.

Nu när jag tänker efter så tror jag att samma symtom uppstår när jag vill använda airfoil för att skicka spotify musik till ATv:n. alltså att datorn måste vara uppkopplad med samma anslutning som ATv:n är.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-08 18:15

Mycket märkligt. Troligtvis är det din router som strular till saker. Testa att googla och se om det finns fler som har samma problem med just den modellen. Om du har tur kan det finnas en firmware-uppdatering för routern som fixar problemet om det är omfattande.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2011-12-14 18:33

Om man har ATv:n kopplad med kabel så måste datorn vara kopplad med kabel för att man ska få upp airplay ikonen i iTunes. Har man ATv:n uppkopplad trådlöst så måste också datorn vara uppkopplad trådlöst annars så finns det ingen airplay ikon i iTunes...

Har samma problem.
Min router: DLink DIR-655.

Något nytt, så här "några" månader senare?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2011-12-14 19:20

Som vanligt. När man postat här, då hittar man själv svaret...
Jag kryssade ur alla QoS-funktioner i Routernt (Dlink DIR-655: Advanced > QoS Engine )
Nu kan jag köra Airplay via WiFi (iPhone) och Ethernet (Mac) "samtidigt", dvs. utan att koppla om mellan trådat och icke-trådat på ATV.

Har en TM, 1GB varianten, en ATV2 och en iMac.
funkar som ett spjut från såväl iPhone 3GS och iPhone4 att visa bilder etc på TV'n.

Finns det ngn nätmässig begränsning så har den inte med tråd/trådlöst att göra.

Om din Dlink gör ngt annorlunda vet jag ej.

Kör samma uppsättning som Goflorp och har inte heller problem, oavsett trådat eller trådlös.

1
Bevaka tråden