Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätbrum

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har använt Griffin iMic för att föra över ljud från Sonys minidisc till Mac pro G3, G4, G5 och det har fungerat utmärkt. Men nu när jag ska göra samma sak i min nya iMac får jag ett kraftigt nätbrum.
Är det någon som kan säga vad det kan bero på?

Har du sett till att både datorn och Sony minidisc är kopplade till samma jord? Nätbrum brukar uppstå när apparaterna som är förbundna med varandra är kopplade via olika jordningskontakter.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2011-03-06 07:53

nätbrum, jag gissar att du har den kopplad på datorns inbyggda ljudkrets?

Jag har nätbrum i alla mina macar när jag har de kopplar de till mina monitorer, vilket suger! Har två icke-macar och då brummar det ingenting. Har testat med allt kopplade på samma uttag med skarvdosa, med jord utan skillnad.

Kort o gott så kommer oljudet ifrån datorerna i mitt fall, en bärbar och en stationär mac (brummar oavsett om jag kör på batteri eller nätadapter). Jag har även haft problem med mina tidigare icke-macar, men vissa ljudkretsar samt separat ljudkort blir det betydligt bättre om man skall ha analog signal.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-06 09:43

Får du brum när du kör på batteri ligger ju felet någon annanstans.
Vad har du för högtalare, hur drivs de? Är högtalarkabeln skärmad, något störande i närheten av kabeln/högtalaren?

Tack alla.
Brummet är borta. Det värsta är att jag inte riktigt vet hur jag kom till rätta med det. Det har att göra med volyminställningar i alla fall, får skylla på att jag är ovan med iMacen, men det viktigaste, jag hörde det i hörlurarna vid inspelning men vid uppspelningen, använder Sound Studio, så är det borta. Jag har i alla fall konstaterat att om jag håller i kabeln mellan minidisken och Griffin-dosan så blir brummet värre.

• Oregistrerad
  • 2011-03-08 13:37
Ursprungligen av sborje:

Tack alla.
Jag har i alla fall konstaterat att om jag håller i kabeln mellan minidisken och Griffin-dosan så blir brummet värre.

Låter som en dåligt skärmad audiokabel från MD:n.

1
Bevaka tråden