Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musik i film. Upphovsrätt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-08 18:13

Hur är reglerna för detta? Är precis färdig med ett filmprojekt som jag tänker lägga upp på nätet.

Jag har läst att om man nämner varje artist man har haft med i filmen, och inte har någon ekonomisk nytta av filmen. (Lägger upp den gratis.) Så är allt grönt?

Stämmer detta eller kan någon göra mig klokare i ämnet?

• Oregistrerad
  • 2011-03-08 19:28
Ursprungligen av B2S:

Hur är reglerna för detta? Är precis färdig med ett filmprojekt som jag tänker lägga upp på nätet.

Jag har läst att om man nämner varje artist man har haft med i filmen, och inte har någon ekonomisk nytta av filmen. (Lägger upp den gratis.) Så är allt grönt?

Nej det stämmer inte men många gör ju så och sådana filmer får ändå ofta ligga kvar på nätet. Men det kan lika gärna bli så att de som ligger bakom musiken eller äger rättigheter till den ser till att din film blir nedtagen och du kan bli stämd( liten risk). Så bäst är att vara förberedd på att det värsta kan ske men hoppas på det bästa. Absolut bäst är att få tillstånd av rättighetsinnehavarna men det kan vara ta tid och kosta en stor slant även om du gjort filmen helt ideelt och inte har en tanke på att tjäna pengar på den.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-04 22:57

Hmm, okej det är så jävligt altså.
Ser att vissa som gör filmer ofta i eftertexterna med artisternas namn lägger även till skivbolagets namn och ett specifikt ISRC nummer

Varför görs det?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-04 23:47

Hur är det med de där youtube-filmerna där det kommer upp en banner i filmen från iTunes där den inbäddade sången kan köpas? Vilken deal ligger bakom det?

Ursprungligen av B2S:

Som du redan har fått svar: nej, verkligen inte!

Sök på CC musik, eller Creative Commons.

Det finns ett antal sajter där du kan ladda ner kategoriserad musik gratis som du även får använda både kommersiellt och icke-kommersielt enligt enkla licensavtal (som t ex att namnge artisten).

Artisten Moby har också musik du kan använda legat, t o m ännu ej släppt material. Googla på det. Det kräver registrering och ansökan om licens per låt, i hans fall.

1
Bevaka tråden