Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte säkerhetskopiera iPad

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2011-03-11 14:50

I samband med att jag skulle uppgradera till 4.3 så vägrar iTunes att säkerhetskopiera iPad:"..eftersom en session inte kunde starta med iPad". Jag har senaste OS och iTunes och har försökt med olika USB utgångar men det funkar inte. Jag har startat om iMacen flera gånger utan resultat. Vad göra????

Gör en omstart på din iPad med båda knapparna intryckta tills den startar om. Prova sen igen.

Kör du med originalkabeln?

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2011-03-11 14:59

Skal prova med att starta om paddan, kör med orginalkabeln. Håller just på med att uppgradera iPhonen men det går tröööögt! Återkommer!

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2011-03-11 16:41

Det funkade till slut. Gjorde "kall omstart" på Paddan, då funkade det, dock inte via USB i tangentbordet utan bara genom USB på baksidan av iMacen. Lade också märke till att Paddan tar laddning från det uttaget men det har den aldrig gjort från tangent USB-en. Visste inte om att det var någon skillnad på de båda utgångarna. Uppgraderingen av iPhonen gick utan problem.

Ursprungligen av cikada:

Det funkade till slut. Gjorde "kall omstart" på Paddan, då funkade det, dock inte via USB i tangentbordet utan bara genom USB på baksidan av iMacen. Lade också märke till att Paddan tar laddning från det uttaget men det har den aldrig gjort från tangent USB-en. Visste inte om att det var någon skillnad på de båda utgångarna. Uppgraderingen av iPhonen gick utan problem.

Du får inte rätt strömstyrka ur tangentbordets USB för att den ska klara av att ladda din iPad. Så har det varit länge. Detsamma kan mycket väl vara aktuellt vid säkerhetskopiering av din iPad, och därför kan den inte upprätta en session med den.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-03-22 09:05

Hej

Jag kan INTE säkerhetskopiera. Tycker det är väldigt underligt att det går om jag använder gammal kopia...
Läste något om att det kan vara några appar som är problemet? Någon som hört något om det och varför i he**ete fixas det inte från Apples sida i så fall?

OM någon har en lösning, låt mig veta, tack

Ursprungligen av McBirt:

Hej

Jag kan INTE säkerhetskopiera. Tycker det är väldigt underligt att det går om jag använder gammal kopia...
Läste något om att det kan vara några appar som är problemet? Någon som hört något om det och varför i he**ete fixas det inte från Apples sida i så fall?

OM någon har en lösning, låt mig veta, tack

Hur menar du med att det fungerar om du använder en gammal kopia?

Om det är några applikationer som är problemet så kan du ju enkelt felsöka på egen hand.

Alternativet om ingenting fungerar är ju att du helt enkelt återställer enheten. Antingen testar du det genom att hålla nere båda knapparna en viss tills att du ser att enheten börjar en återställningsprocess - eller så gör du det genom iTunes och ser till att få en ny programfil. Har du Mac eller har du PC?

För övrigt så vore det bra att avstå från svordomar i forumet - även om du censurerar en del av bokstäverna med stjärnor.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-03-23 08:59

Ok, förlåt för att jag svor. ( Ironi var tydligen inte din grej... )

Jag har PC.

Jag vet inte om jag tycker det är ok att jag ska behöva utesluta vissa appar för att kunna säkerhetskopiera? Gå igenom dom en och en, hade hoppats och trott att det var något fler än jag råkat ut för och lyckats lista ut lösningen.

Vad jag menar är att det går att återställa till en tidigare säkerhetskopia, men det går INTE att göra en ny.

Jag vill ju ha mina appar, annars hade jag ju inte tagit ner dom?

Mycket möjligt att det inte finns en lösning, men jag tycker det är något som leverantören bör fixa. Förstör lite av grejjen när det inte funkar som det ska.

Ursprungligen av McBirt:

Ok, förlåt för att jag svor. ( Ironi var tydligen inte din grej... )
Jag har PC.
Jag vet inte om jag tycker det är ok att jag ska behöva utesluta vissa appar för att kunna säkerhetskopiera? Gå igenom dom en och en, hade hoppats och trott att det var något fler än jag råkat ut för och lyckats lista ut lösningen.
Vad jag menar är att det går att återställa till en tidigare säkerhetskopia, men det går INTE att göra en ny.
Jag vill ju ha mina appar, annars hade jag ju inte tagit ner dom?
Mycket möjligt att det inte finns en lösning, men jag tycker det är något som leverantören bör fixa. Förstör lite av grejjen när det inte funkar som det ska.

Spelar det egentligen någon roll vad du eller jag tycker är OK i sammanhanget? Eftersom du uppenbarligen inte har fått några andra svar så kanske det är bättre att gå igenom de tips du får snarare än att resonera om vad som är OK och inte. När du väl har hittat vilken applikation som krånglar (om det nu är där felet ligger) så kan du rapportera detta till Apple eller utvecklaren.

Det andra alternativet är så klart att du helt enkelt sparar det du kan på manuell väg, och sedan gör du en reset. Först testar du att göra det genom att hålla nere knapparna på din iPhone (iPad ska det vara - inte iPhone). Fungerar inte det så kan du göra det i iTunes. Återkom efter det om det fortfarande inte fungerar som det ska.

Senast redigerat 2011-03-23 21:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-23 13:44

För mig var det tidningsappar som förstörde. Du kan ju kolla i tråden som redan finns om det löser sig för dig med.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-03-23 20:01

Tack ktd! Jag ska göra ett försök med dom. Uppskattar ett svar som det. Trodde forum var ett ställe där man kan säga vad man tycker och tänker, men det gällde visst inte här. Så jag tackar för mig. Klarar mig utan dryga människor.

Sen kan man ju undra varför det skulle hjälpa att göra reset på min iPhone för att få iPad att fungera....

Ursprungligen av McBirt:

Tack ktd! Jag ska göra ett försök med dom. Uppskattar ett svar som det. Trodde forum var ett ställe där man kan säga vad man tycker och tänker, men det gällde visst inte här. Så jag tackar för mig. Klarar mig utan dryga människor.
Sen kan man ju undra varför det skulle hjälpa att göra reset på min iPhone för att få iPad att fungera....

Du får definitivt säga vad du tycker och tänker, men då ska du också vara beredd på att få ett svar som kan ha en annan uppfattning. Hur som helst så är du nöjd med länken från ktd (vilket i stort sett går ut på samma sak som jag redan har sagt - felsök på egen hand genom att ta bort applikationer tills att du hittar problemet). Så jag hoppas att den tråden löser ditt problem så att din iPad fungerar korrekt.

Ursprungligen av McBirt:

Tack ktd! Jag ska göra ett försök med dom. Uppskattar ett svar som det. Trodde forum var ett ställe där man kan säga vad man tycker och tänker, men det gällde visst inte här. Så jag tackar för mig. Klarar mig utan dryga människor.

Sen kan man ju undra varför det skulle hjälpa att göra reset på min iPhone för att få iPad att fungera....

Lycka till McBirt.

Jag kan heller inte säkerhetskopiera min iPad. Har provat att ta borta alla tidningsappar. Det hjälpte inte utan säkerhetskopieringen bara avbryts mitt i. Har provat både från min PC och min Mac Mini med samma dåliga resultat. Har såväl försökt med total återställning + gått tillbaka till tidigare gjord säkerhetskopia. Problemet är att enheten ALLTID försöker göra en säkerhetskopia innan den gör något annat. Och då bryts ju hela processen. Har bockat av inställningen i iTunes att under enheter att den inte ska göra automatisk säkerketskopia. Ändå vill den göra en sådan. Är det möjligt att kunna slippa göra ytterligare säkerhetskopior när man vill synkronisera med iTunes?

Funderar på att manuellt radera alla eller åtminstone hälften av apparna för attt se om det är någon app som är problemet.

Ett tips för iOS-enheter som vägrar säkerhetskopieras:

iTunes › Inställningar › Enheter
Där listas alla existerande säkerhetskopior. Radera den senaste för aktuell enhet om den nu blivit korrupt. Brukar göra ofta susen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-05 12:49

Bra tips (jag postar mest för att det gör så ont att se över tre dygn av inaktivitet i Sveriges största forum....:P )

Usch! Har provat att ta bort en del appar, men börjar på allvar tro att felet sitter i systemfilerna. Det enda som händer om jag raderar apparna är väl att säkerhetsuppdateringarna fortsätter att stanna och bryta allting. Innebär alltså bara att jag får börja om med att ladda ner mina appar igen en i taget igen om jag skulle ta bort dem.....

Ska testa med att återställa alla inställningar och om inte det går att radera hela iPad och inst.
Då har den ju i alla fall inga säkerhetskopieringar att kunna fastna i. Har en säkerhetskopia i datorn från 110327 som jag hoppas kunna få att fungera. Får kolla i iTunes historik vilka appar som behöver laddas ned igen.

Edit: Det hjälpte inte att återställa alla inställningar utan blev tvungen att radera hela min iPad. Tyvärr var min säkerhetskopia från 110327 delvis korrupt så alla program utom de som följde med iPaden var borta. Bara till att börja ladda ned mina inköpta appar. Men nu har jag åtminstone en fungerande 4.3.3. Vill tillägga att problemen uppstod med 4.3.1 i min iPad.

Senast redigerat 2011-05-07 18:19

Hade samma problem, backupen hängde sig och därmed omöjligt att uppdatera iPaden.
När jag inaktiverade alla ljudböcker så löste sig problemet och nu fungerar allt som det ska.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-18 17:08

Jag har fått samma problem igen. Sist var det Aftonbladet-appen som strulade. Nu vet jag inte vilken app det är. Sjukt störande är det iaf.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2011-11-15 14:26

Jag kunde inte heller göra en säkerhetskopia av iPaden på den Mac mini där jag har all musik osv. Inte heller min MBA kunde säkerhetskopiera. När jag däremot provade med min Mac mini 1,66 funkade det perfekt. Kan vara tidningsappar som spökar. Och/eller någon äldre säkerhetskopia som någon skrev. Men sen är frågan - var hamnar säkerhetskopian? Hittar den inte! Vill fortfarande kunna synka med min "huvuddator".

1
Bevaka tråden