Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetdelning via WiFi (iOS 4.3)

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-03-10 09:23

Någon som provat Internet delning via WiFi (iOS 4.3)?

Verkar inte fungera på min....

Vad har du för iPhone?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-10 09:36

Vilken modell har du? Det funkar bara på iPhone 4.

• Medlem
  • Degerfors
  • 2011-03-10 09:43

iPhone 4

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-10 09:44

Beskriv gärna problemet i lite mer detalj. Hur långt har du kommit, vad är det som inte funkar, etc?

• Medlem
  • Degerfors
  • 2011-03-10 09:50

Provade att aktivera internetdelning under inställningar. Satt ett Wi-Fi-lösenord.
SSID't dyker inte upp på någon av de maskiner (PC) som vi kollat på.
Har även provat att skapa en manuell WiFi-anslutning på PC'n.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 09:55

Apples supportsidor kanske hjälper:

iPhone: Troubleshooting Personal Hotspot

• Medlem
  • 2011-03-10 10:12

"Note: Windows may not properly display a device name that uses non-ASCII characters." – iPhone: Troubleshooting Personal Hotspot

Jag har hört från fler som inte får upp wifi som alternativ för internetdelning efter uppdateringen till 4.3. Väldigt skumt.

Edit: Fast i ett av fallen var det pga av 3GS och 3GS har ju inte internetdelning via wifi, hade glömt bort det (och ja, jag vet att Vassius skrev det ovan ).

• Medlem
  • Degerfors
  • 2011-03-10 11:12

Bara ascii-tecken i SSID't så det borde inte ha med det att göra.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-10 14:22
Ursprungligen av dahlman:

Bara ascii-tecken i SSID't så det borde inte ha med det att göra.

Börja med att inte ha något lösenord alls.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-10 15:38
Ursprungligen av kenjon:

Börja med att inte ha något lösenord alls.

Jag tror man MÅSTE sätta ett lösenord.

Jag har en Iphone 4 och det funkar utmärkt i skolan när 3 datorer var anslutna. Ring Apple och fråga eller installera om..

• Medlem
  • International user
  • 2011-03-10 17:31

Provade på min och det fungerar klockrent. Men det är upp till operatören om de vill stödja Hotspot/Tethering eller inte.

//Rob

Klockrent här. Fin funktion - på tiden dom fixade det och det blev givetvis en vacker lösning. Enkelt. Rent. Fick 3,4 Mb/s med MBP. Det är väl vad man kan förvänta sig. Någon annan som ser fram emot...5G...eller åtminstone 4G?
Det stora för mig är att jag nu sparar en tusing då jag inte behöver köpa iPad2 med 3G. Räcker ju bra med WiFi på den.

• Medlem
  • Degerfors
  • 2011-03-10 20:16

Fungerade bra på Mac:en hemma.

Dock ingen av Windowsarna på jobbet. Rätt nya maskiner. b/g/n kort. Så
det borde ju inte vara något bekymmer.

Ursprungligen av dahlman:

Fungerade bra på Mac:en hemma.

Dock ingen av Windowsarna på jobbet. Rätt nya maskiner. b/g/n kort. Så
det borde ju inte vara något bekymmer.

WinBlows suger rejält!..Jag delar ut internet via Wi-Fi från Min Mac Pro hemma...det funkar endast till frugans PC om man inte har satt ett lösen...

• Medlem
  • International user
  • 2011-03-11 12:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Det stora för mig är att jag nu sparar en tusing då jag inte behöver köpa iPad2 med 3G. Räcker ju bra med WiFi på den.

Så tänkte jag med. Men insåg hur många appar jag glädjs över GPSen i iPad. T.ex. Blocket, hemnet mf.

Hotspot fungerar inte på min iPad med 4.3 och det ska det väl göra va? Har inte prövat med min iphone 4 ännu då jag inväntar jailbreak.

Ursprungligen av Cokey:

Så tänkte jag med. Men insåg hur många appar jag glädjs över GPSen i iPad. T.ex. Blocket, hemnet mf.

Hotspot fungerar inte på min iPad med 4.3 och det ska det väl göra va? Har inte prövat med min iphone 4 ännu då jag inväntar jailbreak.

Hotspotfunktionaliteten gäller enbart iPhone 4.

• Medlem
  • International user
  • 2011-03-11 18:16
Ursprungligen av Capeman:

Hotspotfunktionaliteten gäller enbart iPhone 4.

Okej. Har läst på flertalet sidor att detta skulle fungera på iPhone 4 och iPad.
Behöver det iofs inte i iPad men ändå.

Ursprungligen av Cokey:

Okej. Har läst på flertalet sidor att detta skulle fungera på iPhone 4 och iPad.
Behöver det iofs inte i iPad men ändå.

Då har de sidorna tyvärr skrivit fel.

Hmmm...trist att inte iPad utan 3G radiochip har GPS. Assisted GPS kan jag leva utan, men vanlig GPS gör ju iPaden till klockren plotter på sjön och även bra i vildmarken.
Jag fattar faktiskt inte varför dom bara sätter i en GPS när dom sätter in 3G radiochip. Jag menar; GPS är ju större än att leta åt en restaurang runt hörnet :-D. Jisses. Så - detta innebär att alla som vill ha GPS måste köpa den med 3G - kanske t.o.m. också tvingas ha ett SIM med abb i den - för att navigera på havet (tusen sjömil från närmaste mobilantenn)? Is that the deal?

Ursprungligen av Cokey:

Hmmm...trist att inte iPad utan 3G radiochip har GPS. Assisted GPS kan jag leva utan, men vanlig GPS gör ju iPaden till klockren plotter på sjön och även bra i vildmarken.
Jag fattar faktiskt inte varför dom bara sätter i en GPS när dom sätter in 3G radiochip. Jag menar; GPS är ju större än att leta åt en restaurang runt hörnet :-D. Jisses. Så - detta innebär att alla som vill ha GPS måste köpa den med 3G - kanske t.o.m. också tvingas ha ett SIM med abb i den - för att navigera på havet (tusen sjömil från närmaste mobilantenn)? Is that the deal?

Fast nu är det ju just A-GPS i iPad 2 Wi-Fi+3G, inget annat.

Apple - iPad - View the technical specifications for iPad.

A-GPS är vanlig GPS - man har ju alltid satteliter i botten (annars heter det nog inte GPS - Global Position System). Ovanpå det har man även triangulering med GSM/3G-radiomaster och operatörerna kör något standardiserat system plus ibland också något som har med WiFi att göra. Så - att man har A-GPS betyder inte att man inte kan köra bara satteliter ute på Stilla Havet.

Ursprungligen av Capeman:

Fast nu är det ju just A-GPS i iPad 2 Wi-Fi+3G, inget annat.

Apple - iPad - View the technical specifications for iPad.

A-GPS är vanlig GPS - man har ju alltid satteliter i botten (annars heter det nog inte GPS - Global Position System). Ovanpå det har man även triangulering med GSM/3G-radiomaster och operatörerna kör något standardiserat system plus ibland också något som har med WiFi att göra. Så - att man har A-GPS betyder inte att man inte kan köra bara satteliter ute på Stilla Havet.

Det vet jag, skrev det bara som en reaktion på "Assisted GPS kan jag leva utan, men vanlig GPS gör ju iPaden till klockren plotter på sjön och även bra i vildmarken.".

Jag vet inte om jag slår in öppna dörrar men... Assisted delen i A-GPS innebär, så vitt som jag vet, bara att den inledande positioneringen går snabbare än med vanlig GPS. Telefonen hittar en ungefärlig position med hjälp av radionätmasterna och lite senare kommer en mer exakt position när telefonen har låst på GPS sateliterna.

Och om man inte kan hitta ett telefonnät så får man vänta tills dess att telefonen låst på GSP-sateliterna.

Men A-GPS kan vara bra när man inte har fri sikt mot GPS-sateliterna eftersom du kan få en ungefärlig positionering utan GPS hjälp.

Jag fattar faktiskt inte varför dom bara sätter i en GPS när dom sätter in 3G radiochip.

Jag misstänker att GPS sitter på samma chip som 3G. Därför är det bägge eller ingen av dem.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag misstänker att GPS sitter på samma chip som 3G. Därför är det bägge eller ingen av dem.

Stämmer bra.

Där har vi nog anledningen att GPS inte finns på iPad utan 3G-radio. Synd att det inte finns ett GPS-chip utan 3G - en GPS helt enkelt - som är såpass billig att dom kunde stoppa i den och ändå kunna sälja iPad WiFi billigare än iPad 3G. Men man får se det så här; iPad är marknadens inressantaste plotter för sjön (och sensationellt billig jämfört med "vanliga" sjöplottrar för feritidsbåtar). Man lägger på en tusing och får GPS (man råkar då också få 3G som är ointressant).

Jag tror att 3G-chippen - radiodelen med A-GPS - kostar en tusing just därför att den har denna GPS. Kanske 70% kostnad för GPS-delen och 30% för mobilradiodelen. Vild gissning. Om man nu kan räkna så då småprylarna idag är helt integrerade till molekylnivå :-D.

Ursprungligen av keptang:

Stämmer bra.

• Medlem
  • International user
  • 2011-03-11 21:23

Jag tror att 3G-chippen - radiodelen med A-GPS - kostar en tusing just därför att den har denna GPS. Kanske 70% kostnad för GPS-delen och 30% för mobilradiodelen. Vild gissning. Om man nu kan räkna så då småprylarna idag är helt integrerade till molekylnivå :-D.

Jag tror det handlar om några dollar faktiskt. Eftersom såna komponenter brukar inte kosta mer än 20dollar. På iPaden är det skärmen som är dyrast runt 100 dollar allt annat är faktiskt rätt billigt.

Mid-Range iPad to Generate Maximum Profits for Apple, iSuppli Estimates

//Rob

Bevaka tråden