Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur avslutar man apps på en iPhone?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-03-12 16:19

Jag har märkt att jag skulle behöva kunna avsluta appar när jag nu har skaffat Navigon navigator eftersom den drar en del ström nr den är på.

Hur gör man för att avsluta en app?

Jag vet hur man gör för att tvångsavsluta en app men det borde gå att avsluta appar som inte har hängt sig.

Dubbelklicka på hemknappen

Dubbelklicka på hemknappen, då får du upp alla öppna program med minus tecken. Tryck på minus tecknet för att avsluta.

  • Medlem
  • 2011-03-12 16:49

Underligt, när jag dubbelklickar får jag fram alla aktiva appar. Men jag ser inget minustecken.

Håll fingret på en app så kommer minustecknet fram efter någon sekund och ikonen börjar skaka...

Fast det är ju skumt det där. Det är ju inte aktiva appar. Utan alla appar man någonsin kört. Men det kanske funkar för att tvångsavsluta, ska testa nästa gång Instagram hänger sig

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-16 19:38
Ursprungligen av Mutant:

Fast det är ju skumt det där. Det är ju inte aktiva appar. Utan alla appar man någonsin kört. Men det kanske funkar för att tvångsavsluta, ska testa nästa gång Instagram hänger sig

Nej, det är alla aktiva.

Om du stänger av en app på det där sättet stoppas även bakgrundsprocesser som den kan köra. Så det finns en poäng i det.

Jag har läst ngn stans att man inte alls stänger av genom att klicka bort dem så där. Eller har jag fel?

Ursprungligen av MRM-Racing:

Jag har läst ngn stans att man inte alls stänger av genom att klicka bort dem så där. Eller har jag fel?

Ja.

.

Då tar vi det en gång till.....

När man dubbelklickar på Home så får man fram en lista på appar i nederkant. Det är enkelt förklarat en lista på alla program man använt sen listan var rensad senast.

Många tror att detta är en lista på program som körs i bakgrunden, multitaskar, och att alla appar i listan alltså körs i bakgrunden, men det är det inte.

Bara vissa appar kanske ev. gör något i bakgrunden, och det är i princip enbart appar som behöver göra något i bakgrunden. Ex. Spotify eller webradio kan ju spela i bakgrunden även fast man startat en annan app och pysslar med t ex ett spel eller skriver email. Då kör dessa appar i bakgrunden.

Men om man bara stänger en app och den inte verkligen behöver göra något i bakgrunden, så hamnar den i listan men är bara pausad där man sist var, den gör alltså inget i bakgrunden och drar därför inte ström eller resurser.

Navigon t ex, kan bete sig olika beroende på vad man gör. Om man bara startar Navigon och väljer att visa kartan så kommer det upp en liten pil bredvid batterimätaren överst, det är ikonen som visar att GPS'en är aktiv. Trycker man nu på Home så stängs programmet och den lilla pilen försvinner för att GPS'en stängs av (för man navigerar ju inte) och appen hamnar i helt pausat tillstånd i listan där nere.

Men, om man startar Navigon och väljer att navigera till ett mål, så blir skillnaden när man klickar på Home att den lilla pilen ligger kvar bredvid batterisymbolen, och appen hamnar i listan men är fortfarande aktiv och igång för den utför ju en navigation och behöver ha GPS'en igång i bakgrunden. Nu drar den givetvis ström m.m. för den multitaskar ju om man gör nåt annat under tiden.

Dr Tinnitus

Tck för insats. Behövde denna info. Anade att det var på detta viset, men var osäker.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Då tar vi det en gång till.....

När man dubbelklickar på Home så får man fram en lista på appar i nederkant. Det är enkelt förklarat en lista på alla program man använt sen listan var rensad senast.

Många tror att detta är en lista på program som körs i bakgrunden, multitaskar, och att alla appar i listan alltså körs i bakgrunden, men det är det inte.

Bara vissa appar kanske ev. gör något i bakgrunden, och det är i princip enbart appar som behöver göra något i bakgrunden. Ex. Spotify eller webradio kan ju spela i bakgrunden även fast man startat en annan app och pysslar med t ex ett spel eller skriver email. Då kör dessa appar i bakgrunden.

Men om man bara stänger en app och den inte verkligen behöver göra något i bakgrunden, så hamnar den i listan men är bara pausad där man sist var, den gör alltså inget i bakgrunden och drar därför inte ström eller resurser.

Navigon t ex, kan bete sig olika beroende på vad man gör. Om man bara startar Navigon och väljer att visa kartan så kommer det upp en liten pil bredvid batterimätaren överst, det är ikonen som visar att GPS'en är aktiv. Trycker man nu på Home så stängs programmet och den lilla pilen försvinner för att GPS'en stängs av (för man navigerar ju inte) och appen hamnar i helt pausat tillstånd i listan där nere.

Men, om man startar Navigon och väljer att navigera till ett mål, så blir skillnaden när man klickar på Home att den lilla pilen ligger kvar bredvid batterisymbolen, och appen hamnar i listan men är fortfarande aktiv och igång för den utför ju en navigation och behöver ha GPS'en igång i bakgrunden. Nu drar den givetvis ström m.m. för den multitaskar ju om man gör nåt annat under tiden.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av zappee:

Nej, det är alla aktiva.

Nej, det är en lista över de senast använda programmen (jag var redan säker, men googlade lite för att vara helt säker).

Om det var aktiva program skulle väl en omstart rensa listan, eller hur?

Ursprungligen av Mutant:

Nej, det är en lista över de senast använda programmen (jag var redan säker, men googlade lite för att vara helt säker).

Om det var aktiva program skulle väl en omstart rensa listan, eller hur?

Japp, precis så är det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-16 23:44
Ursprungligen av Mutant:

Nej, det är en lista över de senast använda programmen (jag var redan säker, men googlade lite för att vara helt säker).

Om det var aktiva program skulle väl en omstart rensa listan, eller hur?

Nej, det är en lista på appar som ligger i bakgrunden och som är "igång"
Givetvis ligger dina senast använda där om du inte stängt ner dem.

Nej, en vanlig omstart är inte speciellt "djup". T.ex. behöver du inte låsa upp simet igen.

Testa en reset så ser du.

  • Medlem
  • 2011-03-16 22:40

Innebär det att man inte kan stänga av appar utan att tvångsavsluta dem?

Ursprungligen av MP:

Innebär det att man inte kan stänga av appar utan att tvångsavsluta dem?

Njä, det betyder snarare att man inte generellt sett inte alls behöver bry sig om att stänga av appar, därför att detta sköter iOS och apparna om själva. Detta genom att appar som stängs (trycka på Home alltså) pausas där man var, och hamnar i listan nederst. Dessa är då i princip redan avstängda, men om man startar de igen, antingen genom att trycka på ikonen på home screen, eller i listan nederst, så startar de igen på den plats man var sist i dem (om detta stöds av utvecklaren)

Appar som verkligen behöver göra något i bakgrunden medan man använder en annan app, de är igång och aktiva i bakgrunden, och dessa kan man stänga av i själva appen om det finns funktion för det, eller stänga av dessa i listan nederst genom att hålla fingret på appen till det kommer fram ett rött minustecken och trycka på det.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-17 00:02

Startar man om iphonen rensas inte listan. Men appar som ligger i listan kan fortfarande ta upp ram. Systemet tar det som behövs från appar som ligger i minnet. För att fria upp minnet kan man tvångsavsluta programmen. Men normalt så sköter systemet det rätt bra.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-17 07:54
Ursprungligen av Robo-X:

Startar man om iphonen rensas inte listan. Men appar som ligger i listan kan fortfarande ta upp ram. Systemet tar det som behövs från appar som ligger i minnet. För att fria upp minnet kan man tvångsavsluta programmen. Men normalt så sköter systemet det rätt bra.

//Rob

Vissa program tar upp rätt mycket ram faktiskt, ibland när jag har slut på ram så brukar jag stänga ner alla aktiva program. Brukar få loss 250-300mb ram.

Ursprungligen av zappee:

Vissa program tar upp rätt mycket ram faktiskt, ibland när jag har slut på ram så brukar jag stänga ner alla aktiva program. Brukar få loss 250-300mb ram.

Jag håller med här.
Detta tycker jag är en stor brist i hur iOS:ets backgrounding fungerar. Den borde vara mycket bättre på att rensa upp detta "tidigare".

När jag har <30 % batteri stänger jag ner apps.. Eller apps jag vet drar mycket ström...

Personligen så har jag inte brytt mig ett skit om denna lista, och jag har inte märkt någon som helst skillnad på batteriförbrukningen på min iP4 oavsett om jag har sjuttio11 appar i listan eller om den är rensad. Inte märkt någon som helst skillnad faktiskt.

Så i min värld så betyder det att Apple nog sett till att iOS sköter det hela på ett bra sätt, sannolikt mycket bättre än jag själv klarar att sköta det på.

Kanske det kan bero lite på att jag inte har jailbreakat min iP4, för det känns som det inte tillför något väsentligt för mig mer än ökad risk för ev. problem.

Dr Tinnitus

Håller med Dr Tinnitus, enda appen jag märkt drar extra ström från batteriet är Skype utav ngn anledning. Också den enda jag stänger av, någonsin.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-17 22:05
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Personligen så har jag inte brytt mig ett skit om denna lista, och jag har inte märkt någon som helst skillnad på batteriförbrukningen på min iP4 oavsett om jag har sjuttio11 appar i listan eller om den är rensad. Inte märkt någon som helst skillnad faktiskt.

Så i min värld så betyder det att Apple nog sett till att iOS sköter det hela på ett bra sätt, sannolikt mycket bättre än jag själv klarar att sköta det på.

Kanske det kan bero lite på att jag inte har jailbreakat min iP4, för det känns som det inte tillför något väsentligt för mig mer än ökad risk för ev. problem.

Dr Tinnitus

Jag har inte heller jailbreakat och märker inte heller någon större skillnad på batteritid. Däremot upplever jag lagg när det är massor av appar i listan och minnet har tagit slut.

Jag har heller aldrig upplevt några problem med batteritider eller liknande av att det ligger en massa appar i listan. De enda gånger jag avslutar program därifrån är om programmet i fråga av någon anledning har hängt sig.

1
Bevaka tråden