Tack för all tips och förslag. Jag tror jag börjar se helheten vad man skall göra.
Det som jag inte har nämnt är att vi har en ZYWALL USG 100 som Brandvägg och router, skall man där i kanske lägga upp den där, vet att den har DNS stöd eller tänker jag galet?
Björnström har helt rätt på punkt 1.
Punkt 2 kan ställa till väldiga problem om ni konfigurerar alla datorer med statisk DNS mot er interna server.
Det som kommer hända då är att när folk kopplar in bärbara på andra nätverk utanför företaget så kommer inte datorerna kunna använda något nät då de försöker prata med den DNS som står på ert kontor.
Jag antar att ni har en DHCP för att dela ut ip-adresser, i denna kan man även välja att dela ut DNS-inställningar till klienter per automatik.
Om det stämmer att ni har en DHCP så är chansen stor att denna redan idag delar ut DNS-inställningar till klienterna.
Du kan kolla upp vad du använder för DNS genom att öppna terminalen och skriva "ifconfig", om det där står 192.168.x.x eller liknande så har ni redan en intern DNS, sen om den går att editera är en annan fråga, om den går att editera så är det bara lägga till ett a-record där du döper det till intranet.mindomän.se och pekar på ip-nummer för den server som ska ta emot trafiken. lägg även till ett ptr-record(revers-lookup) för bakuppslag.
Om ni inte har en intern DNS så kan ni precis som Björnström beskriver starta DNS-tjänsten på din server, men det brukar krävas lite konfigurerande för att den måste kunna prata med tex din internetleverantörs DNS:er för att kunna hantera namnuppslag mot internet.
Om jag vore du skulle jag ta hjälp utifrån, om du tex redan har en intern DNS som går och editera, så skulle en tekniker kunna hjälpa dig på några minuter.
Om ni inte har en intern DNS men redan har servrar stående, så skulle det inte ta allt för lång tid att sätta upp DNS-tjänsten på någon av dessa och få den korrekt konfigurerad.
Nästan all datatrafik använder idag DNS och när det är fel i dessa får man stora problem, det är därför dumt att börja pilla om man inte vet vad man gör.
Lycka till