- Cokey
- Medlem ●
- International user
kanske t.o.m. också tvingas ha ett SIM med abb i den - för att navigera på havet (tusen sjömil från närmaste mobilantenn)? Is that the deal?
Nej. Simkort måste inte finnas i. Men underlättar med någon sorts datamöjlighet om man ska nyttja gps p.ga. A-GPS som nyttjar data för att ta reda på vilka satelliter den ska leta efter.
Går utan internet också men kan ta lite längre tid.
Batteriet sjunker med 1/3 snabbare än vanligt, iallafall för mig.
Det funkar hur bra som helst för mig, grymt enkelt och snyggt.
Jag måste stänga av och sätta på internetdelning mellan varje gång för att SSID ska dyka upp på macen. Nån som vet vad som är fel eller har upplevt något liknande?
När du kopplar ner anslutningen så stängs delningen av och du måste då gå in i delningsmenyn igen för att aktivera den, så är det skrivet på supportsidorna hos Apple.
A-GPS fungerar såhär;
telefonen tar hjälp av mobilnätet med en liten triangulering. Alltså en väldigt ungefärlig plats mellan 1-3 master. I detta fallet räcker det med att veta på ett ungefär.
När telefonen fått sin ungefärliga position så använder man ca 8 kb datatrafik eller något löjligt i den klassen till en server som har koll på vart satelliterna befinner sig. Servern skickar svar tillbaka till telefonen vilka satelliter man ska leta efter och vart dom befinner sig. Därför går det så snabbt. Vill ni pröva så stäng av er iphone eller iPads internet och försök få en position.
Har skrivit om detta på ett annat forum. Ska se om jag kan hitta det inlägget och posta det här.
Nu är detta inlägg kanske inte 100% aktuellt i dagens situation men detta inlägg skrev jag på Mobilzon 2008.
Tyvärr fungerar inte bilden längre, den illustrerade väldigt väl hur detta gick till.
Här samlar vi alla tankar och funderingar angående användning och kostnad av A-Gps (assisted Gps)
Länk: (på engelska) Assisted GPS - Wikipedia, the free encyclopedia
Beskrivning:
Ska försöka att förklara så bra jag kan..
En normal GPS som du kallar det är större eller kan BARA GPS så därför finns det ganska säkert en bättre mottagare i den. Hade det gått i N95an så hade den varit ännu större och ingen hade köpt den. Helt enkelt så är dom små GPS chipen för dåliga/för dyra.
Det A-GPSen gör som förklarat tidigare blir bäst om jag illustrerar det....
Bild saknas.
Här ser vi tydligt att står man i Sverige så är bara Satelliterna 2, 4, 6 och 7 i täckning för oss. Om då din Klena GPS i din Nokia ska söka på alla dessa femtielva satelitterna så kommer det ta lång tid. För den kan ju inte veta vilka den inte ska söka efter. Det din telefon gör vid användning av A-Gps är att den gör en triangulering av din position via operatörernas sändare och berättar för en bamseserver nån stans i att du är där du är. Då får du tillbaka att Satellit 2, 4, 6 ovh 7 är inom din täckningsgrad. POFF 5 sekunder senare har du täckning.....
Kostnad:
Nu ska jag inte vara sån. Men a-gps kostar inte såååå jättemycket... Ens inte utomlands..
Tänk på att den kopplar upp sig och drar hem (prövar nu)
Sänt. 1 kB
Mott. 4 kB
Totalt. 5 kB
Okej, då har vi alltså 5kB och då har jag fått en position som berättar för min GPS mottagare vart och vilka satelliter som är i närheten som gör att min lur behöver söka efter bara dom.
Efter ca 8 sekunder så ser min telefon vart jag är och visar det på kartan OBS! Jag sitter i mitt kök och har 4 pinnar av 5 möjliga på mottagningen.
Iallafall nu går vi till kostnaden:
Tele2 har jag och dom tar 15 kr per Mb.
1 Mb = 1024 kB
Kostnad per kB = 15/1024 = 0,0146484375 kr
0,0146484375 x 5 = 0,0732421875
Detta betyder att denna A-Gps Positioneringen kostade mig 0,08 kr
Tittar vi utomlands så kan det som DYRAST då menar jag extrema fall kosta 10 ggr mer för datatrafiken utomlands så betyder det att det skulle i VÄRSTA fall kosta 80 öre att göra en Positionering utomlands...
OBS! Jag står inte för ovan uppgifter, tänk alltid efter ordentligt vid användning utomland av ALL gprs/data och telefonsvarare....
Tele2 har jag och dom tar 15 kr per Mb.
1 Mb = 1024 kB
Kostnad per kB = 15/1024 = 0,0146484375 kr
0,0146484375 x 5 = 0,0732421875
Detta betyder att denna A-Gps Positioneringen kostade mig 0,08 kr
Telenor i alla fall har t.ex 32,50 kr/mb i t.ex Tyskland, men de har även en minimi-debitering per tillfälle om ca 200 kb, alltså ca 8 kr / gång. Antar att de andra operatörerna har ngt liknande.
OUPPS! Nu hittar jag ingen info på telenor.se om minimidebiteringen. Kan det vara så att den är borttagen?
Telenor i alla fall har t.ex 32,50 kr/mb i t.ex Tyskland, men de har även en minimi-debitering per tillfälle om ca 200 kb, alltså ca 8 kr / gång. Antar att de andra operatörerna har ngt liknande.
OUPPS! Nu hittar jag ingen info på telenor.se om minimidebiteringen. Kan det vara så att den är borttagen?
Ni som internetdelar via WiFi: Fungerar telefonens Airplay för er samtidigt?
Nej, eftersom telefonen går över på 3G när du slår på internetdelning så kan inte Airplay fungera.
Telefonen kopplar ifrån ditt lokala WiFi-nät och kör på 3G.
Men det är ju ändå över WiFi som 3G-nätet skickas, det borde väl gå på nåt sätt. Och jag har sett att Airplay funkar över Ethernet också, om man ställer in det. Borde inte det kunna påverka?
Vad menar du med att 3G skickas över WiFi? Det är helt olika saker.
När du slår på internetdelning stängs din lokala WiFi-koppling ner (om du har någon) och iPhone går över till att vara en accesspunkt = Den tappar kopplingen till ditt lokala nät och använder endast 3G, samt gör sig tillgänglig för andra enheter som kör WiFi att koppla upp sig via den.
Exakt. Men ponera att jag inte har ett lokalt WiFi-nät innan, då måste ju telefonen göra sig tillgänglig till andra enheter som kör WiFi, d.v.s Airport Express?
Om jag (innan jag slår på hotspot) har en WiFi koppling till AE:n, och sen slår på hotspot, så bryts den kopplingen ja. Men iPhones WiFi kan ju dela ut sig till 3 enheter - så varför inte en AirPort Express? Den kör ju WiFi?
Exakt. Men ponera att jag inte har ett lokalt WiFi-nät innan, då måste ju telefonen göra sig tillgänglig till andra enheter som kör WiFi, d.v.s Airport Express?
Om jag (innan jag slår på hotspot) har en WiFi koppling till AE:n, och sen slår på hotspot, så bryts den kopplingen ja. Men iPhones WiFi kan ju dela ut sig till 3 enheter - så varför inte en AirPort Express? Den kör ju WiFi?
Internetdelning kan använda 5 enheter vad jag vet.
Om en Airport Express kan göra det eller inte får du nog fråga Apple om.
Vet inte någon som använder den på det sättet så du kanske är den första som får det att fungera.
Du får nog kolla vem som är "server" och vem som är "klient".
Om du inte har hotspot påslaget, letar din iPhone efter ett trådlöst nätverk som den kan koppla sej till.
Slår du på hotspot, skapar din iPhone själv ett trådlöst nätverk som andra enheter kan ansluta sej till.
Du har ju redan en tråd om detta, håll diskussionen där.
http://www.99.se/iphone/285478-personal-hotspot-iphone-koppla-ihop-iphone-mac-airport-express.html
/Mod.