Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta optisk enhet i Macbook late 2006. Passande enhet?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

DVD-brännaren i min gamla Macbook från hösten 2006 har nu gjort sitt. Den har ett par gånger haft problem att spotta ut skivan som varit i men nu är en skiva fast. Datorn förövrigt fungerar nu bra så är byte av optiska enheten mitt alternativ. Ett ungefär 10 000 kr billigare alternativ.

Guide till att byta enheten har jag hittat och att öppna datorn är inga problem. Den har redan öppnats två gånger tidigare.
MacBook Core Duo Optical Drive Replacement - iFixit

Jag sökte på prisjakt och hittade dessa enheter som är SATA slot-in.
Produktjmfrelse hos Prisjakt

Vilken av dessa enheter passar? Passar alla enheterna? Är det kanske en operation på enhetens knapp som behövs göra om den skulle ta emot något?

Jag hittade ett mycket dyrt alternativ: 1000 kr inkl frakt
http://www.powerbookmedic.com/Apple-SuperDrive-DVD-Burner-Drive-8x---Macbook-Pro-p-16916.html#

Finns det inget billigare alternativ om garanterat fungerar? Skulle det fungera med någon av enheterna jag tog fram?

Senast redigerat 2011-03-16 17:08

Den enheten är till Macbook Pro 17".

Här har vi en DVD-brännare från samma företag, men dyrare ändå dyrare.
SuperDrive DVD/CD Upgrades for Apple MacBook 13" White or Black models - Read/Write Faster + More Burn options!

Finns det inte att gå tag på i Sverige?

Jag fick ut skivan. Jag gjorde en sökning och hittade denna sidan. Macbook Pro: DVD Stuck In Slot Drive! - HEXUS.community discussion forums

Där stod det att man kunde klämma eller peta med något. Jag testade med bägge och lyckades med petandet. Datorn kunde inte få ut skivan så den stoppade. Jag petade lite och skivan fjädrade ut så fint. Jag testade igen med samma skiva och den fastnade igen. Jag testade med en annan och den kom ut utan problem.

Trevligt att veta att skivan är lätt att få ut även om en skulle fastna igen.

1
Bevaka tråden