Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batterikrångel?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 10:06

I lördags började min iPhone käka batteri. Helt plötsligt tömdes batteriet i standbyläge på 6 timmar. Det fortsatte så under söndagen. På kvällen gorde jag en återställning via iTunes. Ingen skillnad. Lika kraftig åtgång under måndagen. Tänkte då att det måste vara batteriet som fått fnatt. Pratade med it-avdelningen som bad mig lämna in den nu på morgonen.

Men igår passade jag på att ladda in ios 4.3. Och se... Helt plötsligt är batteriförbrukningen normal igen. Vad kan ha hänt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 11:06

Läste du in din gamla backup efter att du återställde först gången? Sannolikt ligger det någonting i de filerna som påverkar din batteritid på 4.2.1 men somkanske inte omedelbart visar sig på 4.3.

Only time will tell

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 13:00

Äää, låste in? Jag klickade bara på återställningsknappen och lät allt bara rulla på. Så du tänker att att det som strulade kanske laddades in igen? Men försvann med uppdateringen? Ska jag tolka dig så? Stämmer det är jag ju extremt lycklig att uppdateringen kom just nu.

Hur skulle man gjort annars?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 14:00

Du klickade på återställningsknappen och lät allt rulla på - bra. Återställde du sedan innehållet i telefonen med hjälp av din backupfil på datorn? Om ja så har du läst tillbaka till telefonen det som ursprungligen sabbade ditt batteri. Att det inte visar sig när du nu har fått in 4.3 tror jag mer är tur i oturen - sannolikheten för att ditt batteriproblem skall återkomma är stor

Det enda sättet att komma runt sådana problem är att återställa telefonen i iTunes och sedan starta på ny kula, dvs inte läsa tillbaka någon gammal backup.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 15:40

Jag återställde med hjälp av backupfilen. Tappar jag inte alla appar och all information annars? Kan jag ändå inte hoppas på att uppdateringen till 4.3 "byte ut" just de trasiga/strulande filerna?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 16:36

Den enda information som kan vara knepig att behålla är dina SMS. Naturligtvis försvinner allt från telefonen men allt annat än SMS och specifika telefoninställningar (apps, anteckningar etc) kan du arkivera i datorn eller i 'molnet' och sedan läsa tillbaka till telefonen

• Oregistrerad
  • 2011-03-18 18:03
Ursprungligen av FreddeB:

Den enda information som kan vara knepig att behålla är dina SMS.

Finns det något sätt att spara över sms från telefonen till datorn? Jag har endast en konversation som måste sparas för att den innehåller bevis som polisen kan behöva i framtiden och kan därför inte uppdatera luren eller något alls =(

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-18 18:26
Ursprungligen av Elajtenworld:

Finns det något sätt att spara över sms från telefonen till datorn? Jag har endast en konversation som måste sparas för att den innehåller bevis som polisen kan behöva i framtiden och kan därför inte uppdatera luren eller något alls =(

Jag är ingen Säpoanalytiker men så fort du tar SMSen över till datorn förlorar de troligen bevisvärdet. Om de ens har ngt bevisvärde där de ligger idag, det är trafilken polisen tittar på, inte hur det ser ut i telefonen

• Oregistrerad
  • 2011-03-19 12:39

Ok då förstår jag.

Om du inte har krypterat backupen kan du gräva ut SMS-databasen med iPhone backup extractor. Det är en SQLite-databas som du kan läsa med nån form av SQLite-program.

Det kan gå att dekryptera backupen, men jag vet inte om det går.

• Oregistrerad
  • 2011-03-19 14:54
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du inte har krypterat backupen kan du gräva ut SMS-databasen med iPhone backup extractor. Det är en SQLite-databas som du kan läsa med nån form av SQLite-program.

Det kan gå att dekryptera backupen, men jag vet inte om det går.

den är inte krypterad

• Medlem
  • Västervik
  • 2011-03-20 10:31

Vill bara berätta att när jag uppgraderade till iOS 4.3 på min 3GS så fanns alla SMS och anteckningar kvar i telefonen. Detta utan att jag gjorde något annat än att just trycka på "Uppdatera".

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-20 11:31
Ursprungligen av Scinner:

Vill bara berätta att när jag uppgraderade till iOS 4.3 på min 3GS så fanns alla SMS och anteckningar kvar i telefonen. Detta utan att jag gjorde något annat än att just trycka på "Uppdatera".

Det är skillnad på Uppdatera och Återställa
Återställning med backup behåller SMS, men Återställning utan backup gör det inte.

• Medlem
  • Västervik
  • 2011-03-20 13:48
Ursprungligen av kenjon:

Det är skillnad på Uppdatera och Återställa
Återställning med backup behåller SMS, men Återställning utan backup gör det inte.

Förstår inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg? Jag skrev inte att Uppdatera och Återställa är samma sak, jag skrev att när jag uppdaterade mitt iOS så försvann inga SMS. Och detta skrev jag pga att Elajtenworld inte vågar uppdatera sitt iOS eftersom han inte vet om det kommer ta bort SMSen.

• Avstängd
  • 2011-03-20 14:26

Vet inte om en SMS konversation som finns i iPhonen kan användas som bevis, precis som FreddeB säger. Går ju att ta bort valda delar av konversationen direkt i iPhonen.
Annars finns det ju PhoneView som sparar ner direkt från iPhonen och gör det mesta läsbart på datorn.

• Oregistrerad
  • 2011-03-21 00:21

Såg nu när jag installerade säkerhetskopian på min ip4 att smsen fanns med. Angående bevisvärdet i smsen så har polisen sett dom men bett mig ha kvar dom i luren för framtida bruk/bevis.

• Medlem
  • Lund
  • 2011-03-22 14:56

Tjena! Min första post på detta forum, so bear with me!

Min telefon började också käka batteri nyligen.. Från att ha haft en standbytid på iaf ett par dagar till att ätas upp på runt 5-6h. Jag trodde likt trådskaparen att mitt batteri fått fnatt så jag startade om, gjorde även en återställning i morse, men utan resultat! Den fortsätter att äta batteri! (Jag gjorde sen en återställning från säkerhetskopia)

För att komplicera ärendet så är det så att jag flög ner till Mumbai i helgen.. så jag befinner mig i en ny miljö, med nya operatörer och allt vad det innebär.. I söndags märkte jag inget speciellt med batteriet. Igår, måndag, när jag tog upp telefonen efter ett par timmar på jobb så var batteriet på kring 40%, ett par timmar senare var telefonen död!

Jag har testat att stänga ner alla program, har testat att sätta den i flightmode, stänga alla push, platser, stängt all mobildata.. men den verkar fortfarande käka batteri

Vad kan ha hänt, och viktigare, hur kan jag lösa detta?

Tack på förhand!

Senast redigerat 2011-03-22 17:22

Umpas, testa dessa grejer:
1. Ladda ur batteriet helt och ladda det fullt utan att dra ur sladden, när det är fullt gör du en soft reste(håll in home + powerknapp i ca 10 sek tills äpllet kommer upp, då släpper du)
2. Återställning i iTunes sedan återställer du med senaste backupen (försäkra dig att du gör en sådan innan du drar igång återställningnsprocessen)
3. Återställning i iTunes och ställer in "som ny telefon"(= utan någon backup).

1
Bevaka tråden