Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HTML5 video- airplay

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja,
Någon som lyckats beama video från iOS webläsare till sin ATV2?
Jag har testat med Apples senaste keynote och den funkar fint, men vad jag egentligen vill är att kolla Svtplay från iPaden. Då blir det bara ljud

Någon som vet?

Kan det vara Flash 10.1 och senare med hårdvarustödet som strular… (gäller PLEX - vet ej om PLEX för ATV2 lider av samma problem, men symptomen liknar PLEX problem, dvs enbart ljud och ingen bild. PLEX har för närvarande problem med stödet för nyare Flash motorer).

Sorry, kanske var lite otydlig: svtplay finns ju som HTML5 på Ios-pryttlat bl.a. Vad jag vill göra är att surfa till svtplay.se på iPaden och sedan beama över denna ström till en vanilla (ojailbreakad ATV2). Detta funkar med Apples egna HTML5-videos men via SVT så kommer bara ljudet.

Ursprungligen av Mactastic:

Sorry, kanske var lite otydlig: svtplay finns ju som HTML5 på Ios-pryttlat bl.a. Vad jag vill göra är att surfa till svtplay.se på iPaden och sedan beama över denna ström till en vanilla (ojailbreakad ATV2). Detta funkar med Apples egna HTML5-videos men via SVT så kommer bara ljudet.

Ajdå… det står ju HTML5 i rubriken! :">

Jag har ingen förklaring…

Är SVT:s videoströmmar baserade på renodlad h.264, dvs att h.264 strömmen inte ligger inkapslat i annat format?

Jag har skickat ett mail till SVT- postar svar här om jag får något.

• Oregistrerad
  • 2011-03-10 14:06

Funderar det att göra så på en mac? (Om du har en mac)

Jag kör mellan iPad och Apple TV2.

För att streama video via webbläsare så måste de som gjort sidan lägga in ett airplay=enabled i sina taggar. annars kommer det inte fungera.

• Oregistrerad
  • 2011-03-11 15:36
Ursprungligen av poseidon84:

För att streama video via webbläsare så måste de som gjort sidan lägga in ett airplay=enabled i sina taggar. annars kommer det inte fungera.

Å faan, var ska den läggas in? (mest nyfiken för framtida projekt)

• Avstängd
  • International user
  • 2011-03-12 22:55

Det har släppts en uppdatering till ATV2 till 4.2, kanske löser den problemen? Har själv inte hunnit testa ännu.

Kodsnutt måste läggas in i HTML koden på websidan. Så svt, och alla andra som har video på sina sidor som är iOS kompatibla, måste själva göra detta om de vill att folk ska kunna köra AirPlay till sina Apple tv.
Här visas kodsnutten som behövs:
http://macosrumors.com/2011/01/12/first-look-mobile-safari-airplay/

• Oregistrerad
  • 2011-03-15 12:13
Ursprungligen av ilPadrino:

Kodsnutt måste läggas in i HTML koden på websidan. Så svt, och alla andra som har video på sina sidor som är iOS kompatibla, måste själva göra detta om de vill att folk ska kunna köra AirPlay till sina Apple tv.
Här visas kodsnutten som behövs:
First Look: How Mobile Safari supports AirPlay video streming

Tack. Det ska jag spara

• Medlem
  • Skövde
  • 2011-03-13 09:54

Här finns instruktioner för att aktivera AirPlay för web-video som inte har AirPlay-taggen:
Bookmarklet to enable AirPlay on all web videos // James Clarke
Bara att skapa ett bokmärke med kodsnutten som finns på sidan. När man sen gått in på en sida med ett klipp man vill strömma till sin ATV2 så klickar man på bokmärket så öppnas en ny sida där klippet är kompatibelt.
Fungerar för SVT Play i alla fall.

Grymmt larsk!
Jag satt precis och funderade på om det inte gick att fixa och trixa lite och det går ju.

Livet känns liksom lite mer komplett nu när jag kan beama över finalen i melodifestivalen över Airplay. Ish.

Konstiga grejjer pågår:
Jag fick inte knepet ovan att fungera. Så jag micklade lite med ny versionen av Air video istället. Kan rapportera att det funkar finfint att Airplay-beama en Air video (MKV)-ström via iPaden till ATV2.

Men när jag senare bytte tillbaka till Svtplay (i mobile safari) så funkade det! Stängde jag webläsaren och testade igen så vart det bara ljud. Man måste tydligen lura videospelaren i padden att det är ok att strömma videon.

Bildkvalitén var sådär, men godtagbar.

• Oregistrerad
  • 2011-03-16 22:55
Ursprungligen av Mactastic:

Bildkvalitén var sådär, men godtagbar.

SVTPlay har ju lite att önska av kvalité

Från svtplays twitter tidigare idag:

svtplay
Videonyhet nr 1: SVT har aktiverat Appels AirPlay-funktion i SVTPlay. Du kan alltså spela upp video från SVT Play på din tv via en Apple TV. Vad det gäller appen säger vi bara "Dear Steve Jobs..."

svtplay
Videonyhet nr 2: SVT kodar iPhone/iPad video med högre kvalité. Mer än dubbelt så hög faktiskt.

svtplay
Videonyhet nr 3: SVT har förändrat fullskärmsläget i SVTPlay så att det fungerar bättre på surfplattor/telefoner som kör Android.

• Oregistrerad
  • 2011-03-23 16:09
Ursprungligen av hallgren:

svtplay
Videonyhet nr 2: SVT kodar iPhone/iPad video med högre kvalité. Mer än dubbelt så hög faktiskt.

Högre än vad? Dvs. jag får sämre kvalité om jag tittar på min 30" MacPro än med min sketna iphone?

Ursprungligen av studiox:

Högre än vad? Dvs. jag får sämre kvalité om jag tittar på min 30" MacPro än med min sketna iphone?

Högre än tidigare antar jag eftersom det rubriceras som en nyhet.

• Oregistrerad
  • 2011-03-23 20:25

Högre än tidigare antar jag eftersom det rubriceras som en nyhet.

Naturligtvis, det tänkte jag inte på

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-23 20:25

Du kan alltså spela upp video från SVT Play på din tv via en Apple TV. Vad det gäller appen säger vi bara "Dear Steve Jobs..."

Varför skulle det inte funka från appen? Det funkar ju från andra tredjepartsappar nu. Testade just från IMDb-appen, och det funkade utmärkt.

• Oregistrerad
  • 2011-03-23 20:26
Ursprungligen av Vassius:

Varför skulle det inte funka från appen? Det funkar ju från andra tredjepartsappar nu. Testade just från IMDb-appen, och det funkade utmärkt.

Och iMDb har inte uppdaterats då?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-23 21:14

Och iMDb har inte uppdaterats då?

Jo, det har den, men formuleringen i svt-uttalandet antyder att det är Apples fel att det inte funkar. Men jag kan ju ha misstolkat det förstås.

• Oregistrerad
  • 2011-03-24 00:04
Ursprungligen av Vassius:

Jo, det har den, men formuleringen i svt-uttalandet antyder att det är Apples fel att det inte funkar. Men jag kan ju ha misstolkat det förstås.

Det är väl apples fel att uppdateringen som svt skickat till steve inte blivit godkänd ännu - SVT har ju inte direkt haft "tur" med sina appar om man säger så...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-24 00:22

Det är väl apples fel att uppdateringen som svt skickat till steve inte blivit godkänd ännu - SVT har ju inte direkt haft "tur" med sina appar om man säger så...

Okej, jag hade inte koll på att de har skickat in en uppdatering. Det framgår ju inte av den där tweeten vad de vädjar till Steve om.

1
Bevaka tråden