- Johan Arvidsson
- Medlem ●
- Strängnäs
Jag har nyss fått hem en Canon 1100D med kit-objektiv 18-55 IS, dvs den med stabilisering.
När jag kollade upp denna kamera så såg jag att det fanns 2 olika objektiv i paketet varav det ena med IS för samma pris. Jag frågade Cyberphoto och dom säger att bara vissa ÅF får sälja IS-objektivet. Mycket konstigt av Canon tycker jag. Jag valde givetvis att handla där man fick IS-varianten.
Jag är supernöjd med kameran, den tar grymt bra bilder och är lätt att hantera. Hjälptexterna på skärmen är kanon för en amatör som mig.
Jag funderar på att komplettera med ett zoom-teleobjektiv. Jag är som sagt nybörjare och har en begränsad budget så det handlar endast om "prisvärda" alternativ.
Kan något av dessa vara bra?
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD till Canon AF
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=417000A17E
Canon EF 75-300/4-5,6 III DC
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232079
Det beror som vanligt på vad du vill fotografera... Tamron-objektivet har "Macro"-närgräns och lämpar sig om bättre till närbilder än Canon-objektivet. Är man ute efter största möjliga detaljrikedom på långa avstånd så är Canon-objektivet bättre, för det är skarpare än Tamron-objektivet. Generellt så kan man väl säga att oftast får man vad man betala för när det gäller objektiv.
/Freppa
Okej, tack. Känns som man klarar sig bra med mitt 18-55 för närbilder så det är nog mer för att få bättre zoom för typ naturbilder och liknande utomhus. Är Tamron generell sett sämre än Canons egna? Det var ju nedsatt pris på Canon på Cyberphoto, det kanske är mer för pengarna...
Okej, tack. Känns som man klarar sig bra med mitt 18-55 för närbilder så det är nog mer för att få bättre zoom för typ naturbilder och liknande utomhus. Är Tamron generell sett sämre än Canons egna? Det var ju nedsatt pris på Canon på Cyberphoto, det kanske är mer för pengarna...