Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Katherine Noyes, IDG News: "Därför är Ipad en fluga"

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här ett litet guldkorn, värt att titta tillbaka på om några år.

"Därför är Ipad en fluga"
Av Katherine Noyes
Ipad och dess likar är opraktiska och erbjuder ingenting som inte en smartphone eller bärbar dator gör. Därför kommer pekplattor att dö ut.

Läs hela: "Därför är Ipad en fluga" - IDG.se

Många klassiska Apple-argument som att enda skälet till försäljningsframgångarna är "Helt och håller marknadsföring. [sic]".

Alla har rätt till en åsikt och det är inte förbjudet att kritisera Apple, men jag tror Noyes är ute och cyklar och att framtiden kommer att visa henne fel.

Det kanske inte är uppenbart i artikeln, men det är en översättning av den här, det är så IDG "skapar" innehåll.

• Oregistrerad
  • 2011-03-25 12:12
Ursprungligen av Adrian B:

Det kanske inte är uppenbart i artikeln, men det är en översättning av den här, det är så IDG "skapar" innehåll.

Ja, PCWorld är ju IDG.

Ursprungligen av studiox:

Ja, PCWorld är ju IDG.

Jag kanske skulle ha skrivit det är så svenska IDG "skapar" innehåll.

• Oregistrerad
  • 2011-03-25 14:28

Jag kanske skulle ha skrivit det är så svenska IDG "skapar" innehåll.

Så gör ju alla tidningar, inget nytt. Ändå beklagligt, men ändå..

Hon kanske kan bilda klubb med Ines Uusmann? Intresseföreningen för måttligt klärvoajanta pessimister?

Ursprungligen av Samuel K:

Hon kanske kan bilda klubb med Ines Uusmann?

Förstår vad du menar, men konsensus är att man felaktigt tillskrivit Ines det citatet och att det är taget ur sitt sammanhang.

1. Hon snackar om att någon påstått att plattor ska ersätta laptops. Jag har aldrig hört eller läst någon som påstått något så befängt. Det måste vara i hennes egen fantasi. Alltså har hon en vrickad utgångspunkt för sin artikel. Allt blev fel från början så att säga :-D.
Alla sunda tänkare förstår ju att plattor bara är ett komplement - ett nytillskott på datorplaneten. Det finns nu fyra istället för tre; stationär, laptop (platta med tangentbord), platta (platta utan tangentbord) och handdator med radiochip (även kallad smartphone).
Kanske tillkommer en till i framtiden, men det känns som om datorplaneten börjar bli komplett. Det är ändå väldigt få modeller jämfört med vad som finns inom t.ex. fyrhjulingar (bilar etc) och tvåhjulingar (cyklar, moppar, motorcyklar, etc).

2. Hon har inte fattat det där om Homo Sapiens och våra händer. Att all teknisk utvecklings slutmål i användarhänseende är att kunna operera med fingrarna. Vägen dit passerar massor av mojänger och lösningar (spakar, möss, etc). Slutmålet - om det är vettigt för ändamålet (kanske man inte ska styra en jumbojet med fingrarna) - är att Homo Sapiens naturliga sätt är våra extremt motoriska fingrar/händer (kolla in en pianist eller harpspelare). Noyes förstår inte evolution och har ingen susning om the big picture. Människa/maskin/human interface/etc. Hon är grund i tanken helt enkelt.

3. Hon fattar ingenting om vad som är på gång när det gäller bok- och tidningskonsumtion. Hon fattar inte att man faktiskt inte kan läsa romaner på en smartphone. Homo Sapiens har gyllene snitt och massor av preferenser och begränsningar. Våra ögon och split vision sätter också parametrarna. Så - plattan ersätter smartphonen för att den har rätt skärmstorlek och den ersätter laptopen för att den är klumpig i sängen/fåtöljen när Homo Sapiens vill läsa en bok/magasin/TV-repris/etc.

4. Få människor skriver några betydande mängder text och det dom skriver med en smartphone fixar dom givetvis med en platta också. För dessa personer är faktiskt en platta en ersättning för laptop. Egentligen tror jag att en majoritet av jordens befolkning klarar sig med en platta. kanske blir det så; en tung bred användarmajoritet har plattor och dom som skriver har en laptop. Ty - här kommer Homo Sapiens kropp in igen; ett tangentbord verkar vara det ultimata för skribenter. Det har med neurologisk svarskänsla att göra. Pianon/keyboards har fortfarande fysiska/mekaniska tangenter trots att man kunnat ersätta dessa med touch för länge sedan. Vi använder fortfarande pennor trots att vi kunnat göra "fingerborgar" med kulspets och skriva med fingret - vilket vi inte gillar - skriva med fingret.
Allt har med evolution att göra; våra kroppar, sinnen och hjärnor. Som jag ser det är plattan en helt logisk utveckling. Vi är tillbaka till början igen - stentavlor, pergament. Det är så naturligt att när inte Noyes inte ser detta undrar jag på vilken nivå hennes kunskap i ämnet egentligen ligger. Ska hon skiva om sådant här?

5. Hennes svaga kunskap syns tydligt också när hon snackar om PDA. Hon tror att PDA'n dog ut när smartphones kom! Jisses vilken dimma hon lever i :-D. Smartphones ÄR en PDA - med ett radiochip. Dog mobiltelefoni ut när smartphones kom? Dog GPS ut när dom hamnade i en smartphone? Dog DVD ut när den dök upp inbyggd i TV'n? Dog fotograferande/kameran ut när den byggdes in i en mobiltelefon/smartphone? Fattar hon inte att saker och ting bakas ihop? Ser hon inte evolutionen? Jag tror att hennes tekniska kunskaper är rudimentära. Hon förstår helt enkelt inte vad manickerna är för något och vad dom består av.

6. Hon verkar helt omedveten om plattornas (ännu nästan 100% iPads) enorma genomslag inom sjukvård, industri, kommers, etc. Hon hänger inte med och har inte läst läxan. Lat helt enkelt. Lat.

För mig finns bara ett problem med diversifiering av dataprylarna - att vi har 3-4 enheter för olika ändamål (plus dom vi har på jobbet om vi har ett jobb). Synk. Har man inte tillgång till allt på alla enheter så blir det ändå ett j-a spring och missar och röra. Alla enheter MÅSTE ha tillgång till ALLT. Annars faller hela idén enligt mig. Så Molnet är den stora utmaningen. När vi har fulländade Moln och 5G börjar grejerna sitta ihop på ett vettigt sätt. Att hårdvaran/konsumentvaran är först och nätet senare är helt normalt. Så har det alltid varit.

[[[För egen del blir det nog ingen platta - den fyller ingen funktion i mitt nuvarande liv - nästan allt jag gör kräver stor CPU-kraft och jag skriver MYCKET - men jag är bara en liten minoritet i mänsklighetens hav och ser givetvis bortom min egen lilla fjuttiga ö]]]

Senast redigerat 2011-03-25 16:12
  • Medlem
  • 2011-03-25 14:00

Många klassiska Apple-argument som att enda skälet till försäljningsframgångarna är "Helt och håller marknadsföring. [sic]".

Alla har rätt till en åsikt och det är inte förbjudet att kritisera Apple, men jag tror Noyes är ute och cyklar och att framtiden kommer att visa henne fel.

De som påstår att det enda skälet till Apples framgångar är marknadsföring har inte fattat nåt. I synnerhet inte av marknadsföring.

Jag älskar min iPhone och jag älskar min Macbook men jag kan ärligt säga att jag inte heller förstår nyttan med iPad. Detta trots att jag har fått sitta med den i lugn och ro. För mig fyller den absolut ingen funktion, men det gör den givetvis för andra.

• Medlem
  • 2011-03-25 19:05

Hon gör vad hon har betalt för - skapar reklamvisningar. Att artikeln inte är relevant eller ens ny spelar ingen roll.

Å andra sidan kan hon ju faktiskt tycka detta, med de argument hon för fram.

Jag skulle vilja påstå att iPad (och till viss del de s.k. konkurrenterna) har flera användningsområden som varken en laptop eller en smartphone klarar lika bra.

Ett exempel är när man på något sätt vill visa innehållet av en sida, kan vara web men även annat, så är det mycket smidigare att hålla upp en iPad än att vrida och vända på en laptop, och en smartphone är alldeles för liten.

Ta autosport.com - the authority on Formula One, F1, MotoGP, WRC, IndyCar, GP2, F2, Le Mans, NASCAR and more (i dessa Formula 1 tider) och se sponsorfotot med Johnny Herbert i bakgrunden. Klockrent exempel! Hur löjlig hade han sett ut med en iPhone eller laptop?!

Exemplet nedan är ju precis så som man höll upp ett foto eller liknande back in the day...

1
Bevaka tråden