Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prylarna du borde skrota

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-26 19:46
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-26 19:51

"Kamera – Släng den. Mobiltelefonerna blir alltmer avancerade…" Har de någonsin fotograferat med en mobilkamera ? Varför fotografera i så usel kvalitet som det bara går?

Ursprungligen av joakimo:

"Kamera – Släng den. Mobiltelefonerna blir alltmer avancerade…" Har de någonsin fotograferat med en mobilkamera ? Varför fotografera i så usel kvalitet som det bara går?

Jag håller med. Vi glömde kameran igår och det enda som fanns att fotografera med var en eländig mobilkamera. Resultatet är enbart minnesbilder men inga snygga bilder. Så vitt jag kan avgöra finns det ett stort spann mellan mobilkamerorna och systemkamerorna. Försök fotografera utan blixt i halvdunkel med en mobilkamera. Det klarar min kompaktkamera galant. (OK, det finns gränser, men inte samma gränser.) Kompaktkameran kan inte ge samma begränsade skärpedjup som en systemkamera, men mot en mobil...

Så var kommer illusionen från att man skulle nöja sig med en mobilkamera?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-26 19:54

Och varför slänga sin ”musikstereo”? Jag vill ju få ut mitt ljud genom bra högtalare, och inte sitta och lyssna på en liten skrikig telefontuta.

Böcker kan man också slänga, det har jag redan gjort.

Ursprungligen av Mija:

Och varför slänga sin ”musikstereo”? Jag vill ju få ut mitt ljud genom bra högtalare, och inte sitta och lyssna på en liten skrikig telefontuta.

Böcker kan man också slänga, det har jag redan gjort.

Tryckte Gilla men tog bort det igen då jag inte håller med om böckerna! Så halv-gilla...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-27 00:43
Ursprungligen av LCR:

Tryckte Gilla men tog bort det igen då jag inte håller med om böckerna! Så halv-gilla...

Kan man ångra gilla trycket, hade jag inte en susning om, i så fall ångrar jag allt mitt gillande

Jag önskar bara att jag själv kunde gilla mina egna inlägg, gillar dom skarpt

Nej nu går jag och slänger lite gamla "minnen" så länge

Ursprungligen av CUBEIS:

Kan man ångra gilla trycket, hade jag inte en susning om, i så fall ångrar jag allt mitt gillande

Eftersom jag tvivlar på att du gillat något av mina inlägg så kan jag berätta hur...

Där Gilla knappen (texten) var kommer nu en Gilla Inte, eller vad det nu står. Klicka där så försvinner ditt gillande.

Ursprungligen av LCR:

Eftersom jag tvivlar på att du gillat något av mina inlägg så kan jag berätta hur...

My mistake, du hade redan gillat ett av mina inlägg...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-27 12:08
Ursprungligen av LCR:

My mistake, du hade redan gillat ett av mina inlägg...

Av allt du skriver så vore det väl konstigt om inget skulle ha fallit mig in i smaken

Samtidigt kommer jag nog inte bli någon stor användare av ångerknappen, hade inte ens i min vildaste

fantasi tänkt att ta tillbaks något av mina gillande, försöker nog tänka till en extra gång istället innan tryck

Jag står för mina gillanden även i ditt fall

Helt otroligt hur folk kan ha en sådan attityd (som artikeln påvisar) att man ska slänga allt annat bara för att en mobiltelefon klarar jobbet ganska bra.

Desto mer "vi" (fast inte jag) strävar mot denna minimalism så tappar vi all nyans och passion för massor av saker. Behöver knappast utveckla min ståndpunkt vad gäller att lyssna på musik, men kan inte låta bli att säga att om en mobiltelefon var min enda musikspelare skulle jag nog skita i att lyssna. Den som säger att man ska slänga stereon för att man kan lyssna med mobilen har missat 90% av vad musik kan ge.

Fast kul ändå att böckerna ändå inte anses förlorade och själv tror jag att folk kommer att tröttna på att sitta med sina iPad/Kindle (och vem fan läser en bok på en iPhone?!) för att återgå till en vanlig bok tryckt på papper. (syftar mestadels på skönlitteratur, sökbar faktalitteratur är något helt annat!).

Nej, jag håller inte riktigt med. Att slänga prylar som fortfarande fungerar känns väldigt främmande för mig. Att slänga sådant som är kass är däremot något annat!

Kan inte slänga den stationära, den står så bra och spelar film och musik under min TV. Slänga stereon? Då hade jag ju inte fått någon musik...? Kameran i min iPhone tar förvisso hyfsade foton, men inte som min E-620. USB-minne kan jag gå med på att det snart är dags att slänga...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-26 22:57
Ursprungligen av Capeman:

Kan inte slänga den stationära, den står så bra och spelar film och musik under min TV. Slänga stereon? Då hade jag ju inte fått någon musik...? Kameran i min iPhone tar förvisso hyfsade foton, men inte som min E-620. USB-minne kan jag gå med på att det snart är dags att slänga...

USB-minnen är en sak jag inte använder längre sedan Dropbox kom till världen.

@LCR Jag delade din åsikt om böcker. Men efter ett att ha läst ett fyrtiotal böcker på min iPad så är jag inte så säker längre. Det är flera saker som gör det: Jag ser inte lika bra som förr (har alltid varit närsynt), valfri text storlek, bra kontrast och ljus (ej i direkt solsken) hjälper mycket. Ett gäng böcker alltid tillgängliga. Sök, multipla bokmärken, Google en knapptryckning bort, är något som jag blivit van vid. Jag läser ofta stora böcker, ej små pocket, så vikten är ungefär detsamma.

Till saken hör att vi älskar böcker i vårt hushåll. Vi har väl 3000+ böcker på hyllorna här hemma. Men jag har märkt att ja inte är riktigt lika sugen på att gå till bokhandeln längre. Det är inte en rationel grej, men en känsla. Jag gillar att läsa en bok på iPaden. Visst kan den bli bättre. Men just nu så väger det över till iPaden. Jag tror det är en mycket personlig grej, hur man tycker om att läsa. Men själv är jag ganska förvånad över hur effektiv iPaden är som bok.

Jag använder iPaden främst som webläsare och media läsare (Twitter, Flipboard, RSS, video mm), men att ha 15 böcker med mig på semestern och ändå kunna åka med handbagage gör den till en killer app för mig.

Ursprungligen av bjelkeman:

@LCR Jag delade din åsikt om böcker. Men efter ett att ha läst ett fyrtiotal böcker på min iPad så är jag inte så säker längre.

Här hemma har jag runt 200 böcker och farsan har nu gissningsvis 11-12000böcker, och jag växte upp med böcker runt väggarna. För mej har böckerna i sej ett mervärde. Både jag och farsan har samlingar med vissa illustratörer; jag har stora samlingar mad Jan Lööf, Robert Crumb m.fl. Dessa skulle vara tämligen värdelösa i flera avseenden om man hade dem enbart i digital kopia.

Alla böcker med t.ex. Rockwell Kents artwork skulle vara löjliga om man bara kunde se på bilderna på en iPad.

Jag har läst motortidningar i många år, både motorsport och muskelbil/hotrod, men även foto- och Mac-tidningar och jag är lika intresserad av dem idag som då, men genom vissa Internet kontakter så kan jag få tag på många av dessa digitalt, gratis, så jag laddar hem dem, lägger dem i en mapp och tänker "Jag ska föra över dem till iPaden och läsa..."

Mappen är nu större än hela iPadens kapacitet, någon enstaka Mac tidning som jag knappt bläddrat i, men varje gång jag är inne i stan och går in i PressStopp för att köpa en broderi-tidning till min fru så ser jag alla tidningar jag brukade läsa...

Jag kommer att vara Retro länge till!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-03-27 09:55

Nu ska vi se...Canon S95 vs. iPhone...jo, jag slänger min Canon...not...

  • Oregistrerad
  • 2011-03-27 12:41

Förstår inte varför man ska ha snabbt bredband om man har en bärbar dator, då borde väl 3G bredband fungera, det är väl förresten redan inbyggt i den bärbara datorn, om inte så borde man väl slänga den datorn.

Annars håller jag med dom andra kommentarerna här - bygga en artikel på att mobiltelefonen är den universella ersättaren för allt känns ju lite fel, i så fall, vad ska man med en bärbar dator till?

Den stationära datorn – Släng den.
Öh, nej, redigera hundratals med RAW-bilder på en bärbar - not...

Kamera – Släng den.
Öh, nej, Skall strax byta upp mig t o m. Mobilen ersätter inte en riktig systemkamera, här lilla tös får du fanimej gå hem och läsa på.

Videokamera – Släng den.
Aldrig ägt ngn då det ställer helt andra krav på kringjobbet än vad stillbildsfoto gör.
Förmodar dock att en 20000:- HD-Cam slår allt i "smarttelefonväg" som finns.

USB-minnen – Släng den.
Öh, nej, minnepinnar har sina funktioner. Dropbox funkar t ex inte med skolans intranät. Bilstereon gillar en 16GB pinne med hårdrock på.

Musikstereo –
Aldrig ägt ngn, i dagsläget kör vi "input" från en iPhone med spotify till en bra stärkare och ett par lagom högtalare (det blir väl en halv stereo?). Slänga, nä....

GPS – Släng den. Du har redan en gps i mobilen.
Använder iPhone, har inte råd med ett par tusen för en GPS jag skulle använda ett par ggr om året.

Böcker – Behåll dem.
Facklitteratur inom min intresseområden förvandlas från intressanta uppslagsverk till museiala saker på ca 4-5 år. Astronomi, datorteknik, allmänt om vetenskap etc åldras INTE med stil...

Snabbt bredband hemma – Ha kvar det.
Tänker ha kvar det.

Summa summarum; Jag behåller de grejer jag har och anser att Yvonne va-hon-nu-hette-i-efternamn åker överbord istället.

Ser däremot annat:

Inte bränt en DVD sedan ATV2:an kom in i huset. Inte bränt en CD sedan bilstereon tog minnepinnar. Inte skickat en CD till ngn sedan man fick dropbox.

Ursprungligen av Goflorp:

här lilla tös får du fanimej gå hem och läsa på.

Nu ska ju inte stackars Yvonne ha skit(eller det är kanske det hon ska ha då "lose" ger en lite annan innebörd än "släng") för en direktöversatt artikel från NYtimes teknikblogg:
http://www.nytimes.com/2011/03/24/technology/personaltech/24basics.html?_r=1&ref=technology

Personligen har jag inget till övers för artikeln. Dock har jag helst så få prylar som det bara är möjligt. Sparar miljö, boyta, rygg, plånbok osv.

Ursprungligen av eskimo:

Personligen har jag inget till övers för artikeln. Dock har jag helst så få prylar som det bara är möjligt. Sparar miljö, boyta, rygg, plånbok osv.

Boyta, rygg, plånbok köper jag men hur kan man spara på miljön genom att inte ha böcker, stereo ?!...

Ursprungligen av LCR:

Boyta, rygg, plånbok köper jag men hur kan man spara på miljön genom att inte ha böcker, stereo ?!...

Alla fysiska produkter tär ju på miljön när de tillverkas. En stereo hit och dit är väl skit samma, men ska du utrusta en generation blir det ju en del. En fysisk skivsamling likaså.

Ursprungligen av eskimo:

Alla fysiska produkter tär ju på miljön när de tillverkas. En stereo hit och dit är väl skit samma, men ska du utrusta en generation blir det ju en del. En fysisk skivsamling likaså.

Att börja se stereo hemutrustning och bokhyllor som miljöhot innebär att vi måste se över hur alla människor lever och vad man får göra.

Kanske kommunism är lösningen trots allt...

Ursprungligen av eskimo:

Nu ska ju inte stackars Yvonne ha skit(eller det är kanske det hon ska ha då "lose" ger en lite annan innebörd än "släng") för en direktöversatt artikel från NYtimes teknikblogg:
http://www.nytimes.com/2011/03/24/technology/personaltech/24basics.html?_r=1&ref=technology

Personligen har jag inget till övers för artikeln. Dock har jag helst så få prylar som det bara är möjligt. Sparar miljö, boyta, rygg, plånbok osv.

Så hon hade inte ens knåpat ihop det där miserabla alstret själv? Noll Cred.
Som hon genom sin klantiga översättning lyckades gör sämre....

  • Medlem
  • Prag
  • 2011-03-27 15:18

Gillar att under kategorin böcker står det bara om recept. som om det vore majoriteten av alla böcker folk har.
jag studerar och även om jag gör detta från lite nedladdade böcker och powerpoints så ÄR det smidigare att ha en fysisk bok att läsa från och markera i. för mig slutar det alltid med att ppt skrivs ut ändå. ett minus med böcker är plats och vikt men en ömtålig dyr iPad utan kursliteratur känns inte som svaret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-27 18:22

Om man skall kasta sin "Musikstereo" så varför inte kasta sin TV, man kan ju kolla film och TV på sin mobil. Förstår inte poängen med artikeln, uppenbarligen är dom inte helt realistiska.

Äsch, det är väl upp till var och en. Miljöhot eller ej. Alla saker jag inte behöver är ju en onödig belastning.

En stereo är ju bara en stereo. Men mineralerna ska tas ur marken, oljan göras om till plast, skiten ska fraktas ett par varv runt jorden och under sin tillblivelse alstra X antal ggr sin vikt i sopor och spill innan den landar i mitt hem. Låter som en jävla massa meck om det inte är något jag behöver. Sunt förnuft säger jag.

Ursprungligen av eskimo:

Äsch, det är väl upp till var och en. Miljöhot eller ej. Alla saker jag inte behöver är ju en onödig belastning.

En stereo är ju bara en stereo. Men mineralerna ska tas ur marken, oljan göras om till plast, skiten ska fraktas ett par varv runt jorden och under sin tillblivelse alstra X antal ggr sin vikt i sopor och spill innan den landar i mitt hem. Låter som en jävla massa meck om det inte är något jag behöver. Sunt förnuft säger jag.

Det sunda förnuftet säger då att för att alla dessa prylar inte ska påverka miljön så ska ingen ha någonting, framför allt datorer och mobiltelefoner.

Jag har ett 15-tal förstärkare och de flesta är över 20 år gamla, knappast ett miljöhot om jag har dem kvar, och tittar man på hur hushåll använder stereo så lever de ganska länge.

Det största miljöhotet i så fall är ju datorer! Titta hur ofta folk måste köpa nya, och hur många man ska ha. Materialen och processerna inblandade i att bygga datorer är ju mycket värre än ett plåtchassi med ett gäng kondensatorer och transistorer.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-27 22:14
Ursprungligen av LCR:

Jag har ett 15-tal förstärkare och de flesta är över 20 år gamla, knappast ett miljöhot om jag har dem kvar, och tittar man på hur hushåll använder stereo så lever de ganska länge.

Så länge du har dina 15 förstärkare hemma så är det såklart inget hot, men du kommer ju inte behålla dom i evighet, någon dag dör tom du (även du säkert har motargument mot det) - Dock innehåller din förstärkare både silver, bly och andra tungmetaller och om det inte är ett miljöhot så..

Ursprungligen av studiox:

Så länge du har dina 15 förstärkare hemma så är det såklart inget hot, men du kommer ju inte behålla dom i evighet, någon dag dör tom du (även du säkert har motargument mot det) - Dock innehåller din förstärkare både silver, bly och andra tungmetaller och om det inte är ett miljöhot så..

När jag dör och mina grejer ska skrotas/återanvändas/säljas på Buckowskis så kommer det att finnas så många människor i denna värld som kommer att vilja ha bil/dator/mikro/kyl/diskmaskin att några gamla apparater här och där kommer inte ha någon som helst betydelse.

Eller alla dessa människor i Indien, Kina, Indonesien, Afrikanska länder etc. etc. kanske inte har rätt att komma upp i den standarden vi lever i idag, för det är vad de strävar efter. Alla dessa länder som idag håller på att lösgöra sej från stryptaget som regimer har haft, dessa kommer att öppnas upp för fortsatt utveckling och ett av de stora stegen är ökad teknologiskt vardag. Energibehoven i dessa länder, transporterna, materialhanteringen kommer att göra våra gester skrattretande små.

Ursprungligen av LCR:

Eller alla dessa människor i Indien, Kina, Indonesien, Afrikanska länder etc. etc. kanske inte har rätt att komma upp i den standarden vi lever i idag, för det är vad de strävar efter. Alla dessa länder som idag håller på att lösgöra sej från stryptaget som regimer har haft, dessa kommer att öppnas upp för fortsatt utveckling och ett av de stora stegen är ökad teknologiskt vardag. Energibehoven i dessa länder, transporterna, materialhanteringen kommer att göra våra gester skrattretande små.

Du misstar dig grovt, de satsar inte på gammal teknik, de hoppar på den nya direkt. Elbilar, elmopeder, 4G mobilsystem direkt, el via solceller osv. Eller du hade tänkt de skulle gå genom 60-talet, 70-talet och fram till 2010 ?

Bevaka tråden