Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prylarna du borde skrota

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Du misstar dig grovt, de satsar inte på gammal teknik, de hoppar på den nya direkt. Elbilar, elmopeder, 4G mobilsystem direkt, el via solceller osv. Eller du hade tänkt de skulle gå genom 60-talet, 70-talet och fram till 2010 ?

Ok, lite mer effektivt än min Volvo 940, men vi snackar 100, nej 1000-tals gånger större energi behov än vårat sketna lilla land (storleksmässigt, inget annat).

Ursprungligen av LCR:

Eller alla dessa människor i Indien, Kina, Indonesien, Afrikanska länder etc. etc. kanske inte har rätt att komma upp i den standarden vi lever i idag, för det är vad de strävar efter. Alla dessa länder som idag håller på att lösgöra sej från stryptaget som regimer har haft, dessa kommer att öppnas upp för fortsatt utveckling och ett av de stora stegen är ökad teknologiskt vardag. Energibehoven i dessa länder, transporterna, materialhanteringen kommer att göra våra gester skrattretande små.

Det är ju just det som är min halva poäng. Självklart ska Indien och Kina vara med och leka, och desto viktigare att man ser vikten av att ha lite mer modesta anspråk.

1,3 miljarder människor som ska ha 15 förstärkare var vettu.

Men marknaden tar väl hand om det när mineralerna är slut och en smartphone kostar 30 lök.

Som sagt, du får ju göra som du vill. Personligen tycker jag att det är onödigt.

Datorer är mycket riktigt ett jäkla aber. Den är dock min allt-i-allo-maskin, så jag nyttjar den i alla fall till fullo. Är den enda elektronik jag äger utöver kamera, telefon och vad som nu finns i köket. Det fina med datorn är ju just det, att den eliminerar så mycket annat. Förhoppningsvis blir den väl allt mer ickefysisk med tiden. Den som lever får se.

Ursprungligen av eskimo:

Som sagt, du får ju göra som du vill. Personligen tycker jag att det är onödigt.

Datorer är mycket riktigt ett jäkla aber. Den är dock min allt-i-allo-maskin, så jag nyttjar den i alla fall till fullo. Är den enda elektronik jag äger utöver kamera, telefon och vad som nu finns i köket. Det fina med datorn är ju just det, att den eliminerar så mycket annat. Förhoppningsvis blir den väl allt mer ickefysisk med tiden. Den som lever får se.

Tack att jag får det...

Gällande datorn, hur ofta byts dessa ut, var kommer de ifrån, vilka komponenter/material/processer ingår ?...

I jämförelse med en gammal förstärkare eller en bokhylla med böcker...

Ursprungligen av LCR:

Tack att jag får det...

Gällande datorn, hur ofta byts dessa ut, var kommer de ifrån, vilka komponenter/material/processer ingår ?...

I jämförelse med en gammal förstärkare eller en bokhylla med böcker...

Jag vet inte om du missförstår med flit för diskussionens skull.

Självfallet är datorer lika illa som annan elektronik, förmodligen värre i och med vissa komponenter(bildskärmar?)

Min poäng är ju att jag har en dator oavsett, för att jag har ett behov av den i min vardag och arbete, att den då också tar över ett antal andra funktioner som jag tidigare behövde separata apparater till är ju kanon. Självklart är det ingen vinst att byta ut min stereo mot en dator, och min bokhylla mot en ipad i sig om jag inte har ett behov av datorn till att börja med.

Det är smått roande att bevittna hur du vill få personligt ansvar och självreflektion till att vara en uppmaning till kommunism och överförmyndande. Det är väl raka motsatsen?

En fantastiskt fånig artikel – om ni frågar mig :/
Tunt innehåll och … Jag säger som jag har sagt så många gånger tidigare, med risk att bli kallad tjatig/gaggig: Journalister skriver som de har förstånd till.

Jag uppmanar inte till kommunism, menade bara att ska man gå in på detalj vad folk får göra så blir det det...

Jo, jag argumenterar lite för argumentets skull.

Sen kanske en artikel i New York Times inte har riktigt samma målgrupp som ett märkesspecifikt IT-forum...

Ursprungligen av irrelogical:

Sen kanske en artikel i New York Times inte har riktigt samma målgrupp som ett märkesspecifikt IT-forum...

Nja, håller inte riktigt med. Jag har följt David Pogues bloggar en del och han skriver mycket för NYT.

Ursprungligen av LCR:

Nja, håller inte riktigt med. Jag har följt David Pogues bloggar en del och han skriver mycket för NYT.

Det jag har läst utav Pogue har inte alls handlat om teknik i varken professionellt eller entusiastsyfte på det sättet som artikeln tråden handlar om kritiseras för att inte göra. Men jag kan ha fel.

Min poäng var iaf att det kanske inte är läge att avfärda artikelns budskap som skit bara för att det inte är direkt applicerbart på ens egna situation. För många människor (såna som frågar såna som hänger på märkesspecifika IT-forum om hjälp) så ser vardagen mer och mer ut så som artikeln tar upp, iaf enligt min erfarenhet. Jag själv har en hel del vänner som har en mobiltelefon, en laptop (i vissa fall till och med en netbook), en 3G-sticka och ett par högtalare. Det täcker in alla deras behov utav kommunikation. (vad mer kan man önska sig än att prata med vem som helst, vart som helst, hur som helst?)

Ursprungligen av irrelogical:

Min poäng var iaf att det kanske inte är läge att avfärda artikelns budskap som skit bara för att det inte är direkt applicerbart på ens egna situation. För många människor (såna som frågar såna som hänger på märkesspecifika IT-forum om hjälp) så ser vardagen mer och mer ut så som artikeln tar upp, iaf enligt min erfarenhet. Jag själv har en hel del vänner som har en mobiltelefon, en laptop (i vissa fall till och med en netbook), en 3G-sticka och ett par högtalare. Det täcker in alla deras behov utav kommunikation.

Jo, du har nog rätt. Man tar åt sej så fort någon kliver in i ens domän och reagerar.

Jag tillhör inte the norm när det kommer till sådana här saker, jag får stor glädje av stereo utrustning som låter riktigt bra med riktiga skivor, jag gillar böcker av papper och riktigt varför jag bryr mej när någon sitter och gör listor av vad folk inte ska ha bara för att de inte har något bättre att skriva om vet jag inte...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-04-01 17:23

Men det här är ju inte fråga om att sluta använda onödiga saker, mer som att uppdatera till modernare prylar, bara byta ut gammalt mot nytt. Konstig tråd detta.

Ursprungligen av MatsOlov:

Men det här är ju inte fråga om att sluta använda onödiga saker, mer som att uppdatera till modernare prylar, bara byta ut gammalt mot nytt. Konstig tråd detta.

Men det blir väl inte nödvändigtvis bättre bara för att man byter ut mot nytt?!

Ursprungligen av LCR:

Men det blir väl inte nödvändigtvis bättre bara för att man byter ut mot nytt?!

Nä, följer man den där artikelns (dåliga) råd så sitter man med en pryl som till nöds kan ersätta de andra som faktiskt gjorde jobbet, om inte bäst, så iaf bra.

Som alltid beror det ju på var man lägger ribban

Byta ut en Patek Philippe klocka från 1973 mot en digital Casio för 95:- från 2011 blir ju knappast bättre va?

Du kan lika gärna säga; det blir inte nödvändigtvis bättre för att man byter öht.

Jag har nog inte köpt en rejäl pryl under de sista 20 åren utan att kolla upp lite innan; det kommer sig av totalallergi mot pushiga säljare...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-28 17:33

Den stationära datorn - helt klart släng. Bland det bästa jag gjort när jag gjorde mig av med den. Hur skönt som helst att kunna sitta var som helst.

Kamera. Kompaktkamera - släng.

Videokamera - släng. Jag får rysningar när jag tänker på gamla VHS-bandare.

USB-minnen släng. Något osmidiga säger jag.

Musikstereo släng. Jag nöjer mig med telefon, en squeezebox och ett par trevliga hörlurar.

Böcker - skaffa inte fler. Släng en hel del. Böcker var säkert trevligt på den tiden när majoriteten av befolkningen hade mindre än 10 styck per hushåll.

Snabbt bredband hemma - släng. Räcker med mobilt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-08 23:04
Ursprungligen av dancey:

Den stationära datorn - helt klart släng. Bland det bästa jag gjort när jag gjorde mig av med den. Hur skönt som helst att kunna sitta var som helst.

CLAVIUS: Ja, du kan göra onödiga saker överallt - hur mycket du vill! Behöver du däremot göra optimerade kapacitetsuppgifter har du inte så mycket att välja på - och glöm soffan,sängen,vilstolen,terrassen,badkaret - du gör inget arbete seriöst på annat ställe än din arbetsplats (oftast konventionellt skrivbord!)...

Kamera. Kompaktkamera - släng.

CLAVIUS: Bra bilder tas av bra fotografer - oavsett utrustning; allt annat är nonsens! Även en kompaktkamera har legitima skäl att få ett fortsatt liv...

Videokamera - släng. Jag får rysningar när jag tänker på gamla VHS-bandare.

CLAVIUS: Det har kommit en hel del attraktiva nya videokameror på marknaden; idag har gränsen mellan stillbildskamera och video(film)kamera för länge sedan suddats ut... men varför slänga?! Du blir inte bättre 'regissör' av att jobba med den senaste tekniken... Lär dig filma på riktigt och utnyttja den teknik du har tillgång till; proffs skyller inte på utrustningen!

USB-minnen släng. Något osmidiga säger jag.

CLAVIUS: - osmidiga på vilket sätt? Ganska lätthanterliga, enligt min mening...

Musikstereo släng. Jag nöjer mig med telefon, en squeezebox och ett par trevliga hörlurar.

CLAVIUS: Må så vara; användarvänligheten har gått före teknisk kvalitet - vill du verkligen uppleva musik i bäst möjliga kvalitet finns knappast något annat alternativ än 'konventionell
stereo'! Idag har man vant alla musikkonsumenter att acceptera komprimerat format, då de flesta lyssnar på musik genom sina iPods, bilstereo, mobiltelefoner, iPads eller kompaktanläggningar...dvs utan möjlighet att att lyssna till optimal teknisk kvalitet!

Böcker - skaffa inte fler. Släng en hel del. Böcker var säkert trevligt på den tiden när majoriteten av befolkningen hade mindre än 10 styck per hushåll.

CLAVIUS: 10 st ?!? Inser just att vi har hemma 17 Billy-bokhyllor med över 600 härliga, innehållsrika böcker som fullständigt skriker ut uppmärksamhet och kvalitativt innehåll! Leve den digitala boken - men den kommer aldrig (ALDRIG) ersätta känslan i en tryckt dito!

Snabbt bredband hemma - släng. Räcker med mobilt.

CLAVIUS: Du menar skillnaden mellan WiFi och t.ex. 3G (eller 4G) ?!
Tja, WiFi går ju typ 3-4 ggr snabbare... och kostar bråkdelen.

Se svar ovan..

Ursprungligen av Clavius:

Se svar ovan..

Äntligen någon som talar mitt språk!!

Äh... fy fan vilken smörja. De sämsta "tipsen" jag läst nånsin. Om 15 år kanske man kan uppfylla en del av punkterna dock. Visst, laptop kan jag hålla med om för de flesta, men resten var ju bara för bra för att vara sant...

När man lästa artikeln så tyckte jag mer det stod släng... för snart kan pryl x ersätta den. Det känns inte enligt min mening när man läst artikeln som att man kunde slänga något direkt, förutom den stationära datorn, men det håller jag inte alls med om. Jag älskar stationära datorer och kommer aldrig att slänga en utan att köpa en ny.

Ursprungligen av werecat:

När man lästa artikeln så tyckte jag mer det stod släng... för snart kan pryl x ersätta den. Det känns inte enligt min mening när man läst artikeln som att man kunde slänga något direkt, förutom den stationära datorn, men det håller jag inte alls med om. Jag älskar stationära datorer och kommer aldrig att slänga en utan att köpa en ny.

Som nån sa är det dåligt översatt "lose" betyder inte "släng".

"Gör dig av med" (= sälj etc) var nog så det var menat.

Sen håller jag inte med om det ens, varför skall man sälja av en massa bra saker för att anända en sämre.

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2011-04-01 12:18

Oj USB minnen använder man ju titt som tätt. Riktigt bra när man ska ta över filer på ett par GB snabbt över till en främmande dator.

För dom som inte jobbar med tunga saker (video, grafik, 3D, foto) och behöver vare sig CPU-muskler, PCI-kortplatser eller stor skärm…

För dom som nöjer sig med överexponerade brusiga usla vidvinkelbilder som bara släkten står ut med…

För dom som nöjer sig med skakig brusig överexponerad vidvinkelvideo med skum framerate och artefakter…

…så är ju listan intressant. Kanske realistisk för 80-90% av befolkningen. Faktiskt. faktum är att detta redan skett...så artikeln är en aning obsolet...ännu en utfyllnadsartikel m.a.o.

Ursprungligen av Zimmerman:

För dom som inte...

Du nämner inte ens ljud!

Som du säger, 80-90% skiter vilket, men när man kliver in i en butik som säljer riktiga ljudåtergivnings-apparater så inser man att hifi är långt ifrån på väg att dö ut bara pga iPod med docking högtalare eller in-ear lurar.

Problemet är att de som hörs mest är de som tycker att man ska ha minst.

Ursprungligen av LCR:

Har du helt missat mtv cribs-generationen?

Ursprungligen av eskimo:

Har du helt missat mtv cribs-generationen?

Yup!

Slutade titta på MTV när de slutade visa musikvideor!

Det var därför jag inte tog med idiotin om att folk skulle rata stereoanläggningar hemma. Skulle dom ha fest med ljudet från en iPhone?
Jag tog upp dom grejerna som var realistiska för en del.

Ursprungligen av LCR:

Du nämner inte ens ljud!

Som du säger, 80-90% skiter vilket, men när man kliver in i en butik som säljer riktiga ljudåtergivnings-apparater så inser man att hifi är långt ifrån på väg att dö ut bara pga iPod med docking högtalare eller in-ear lurar.

Jag tittar inte heller på MTV, jag har inte ens en tv, tyvärr innebär inte det per automatik att man slipper undan dessa fenomens existens.
Så jag tror mycket väl att du förstod min poäng.

Ursprungligen av eskimo:

Så jag tror mycket väl att du förstod min poäng.

Faktiskt inte. Du får gärna förklara.

Om du syftar på dyra prylar, så behöver de inte ha något som helst med ljud kvalité att göra.

Dyrare är inte nödvändigtvis bättre!

Vad jag menade var att jag inte såg problemet i att de som tycker man ska ha "minst" hörs mest.
För det första vet jag inte om jag håller med om att det är så, men är det så är det väl inte så dumt i en värld där man helst ska ha allt, och lite därtill.

Men ja, pratade du uteslutande om ljudprylar missförstod jag dig kanske.

Bevaka tråden