Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera video från DSLR på iPad 2?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

som jag förstått saken går det alldeles utmärkt att importera och redigera video i imovie med film importerat från Nikons DSLR typ d300, d5000, d90 och d3100, men har någon utrett om det är tack och godnatt för alla oss som sitter på en 500D, 550D, 600D, 7D eller 5d2 tex.

Någon som har någon av ovanstående kamera och en ipad2? Om man filmar i 720/30p går filmerna att se på iPad2? Går filmerna att importera direkt till imovie för ipad2?

Att filma i 1080p är uteslutet men det vore ju kul att kunna skjuta lite recensioner, redigera direkt på ipad2 och få ut materialet snabbt. Kan tänka mig att journalister skulle kunna ha kul med en sådan funktion.

iMovie för iPad är tänkt att användas med film från iPaden själv, iPhone eller iPod Touch.

Det är inte tänkt som generell videoredigeringsplattform.

Man kan dock synka över filmer man skjutit med andra kameror om man först konverterar dem med t ex HandBrake till iPhone/Apple TV kompatibla strömmar.

Men med konverteringen känns det krystat, med flera extra "steg" mellan filmning och output, så att "få ut materialet snabbt" är det nog inte frågan om.

För bloggar kan du ju dock överväga om det är OK att helt enkelt filma med iPhone eller iPad, i vilket fall det ju går betydligt snabbare att få upp materialet.

man har ju uppenbarligen inte en börjat småpeta vad gäller ipad som arbetsredskap i detta avseende... V Ä R D E L Ö S T tills någon rycker upp sig och tar tag i detta...

Ursprungligen av northernlight:

Att filma i 1080p är uteslutet men det vore ju kul att kunna skjuta lite recensioner, redigera direkt på ipad2 och få ut materialet snabbt. Kan tänka mig att journalister skulle kunna ha kul med en sådan funktion.

På vilket sätt skulle det vara enklare eller snabbare än att redigera på en bärbar dator...?

Ursprungligen av Capeman:

På vilket sätt skulle det vara enklare eller snabbare än att redigera på en bärbar dator...?

Jag ser väldigt många fördelar med att redigera film på en iPad istället för på en bärbar dator.

Men den i särklass största anledningen är att jag kommer att ha med ipad2 i fotoväskan men inte orka släpa på en 15 eller 17tummare utöver all fotoutrustning.

varför inte? är min tanke, varför handikappar man produkten på det sättet? Finns det begränsningar i hårdvara för codecstöd? filformat?

Ursprungligen av northernlight:

Jag ser väldigt många fördelar med att redigera film på en iPad istället för på en bärbar dator.

Men den i särklass största anledningen är att jag kommer att ha med ipad2 i fotoväskan men inte orka släpa på en 15 eller 17tummare utöver all fotoutrustning.

Vilka fler fördelar?

Jag som har en 11" Air ser inte riktigt på det på samma sätt, nästan samma storlek och troligtvis mer kraftfulla redigeringsmöjligheter. Men om man bara har en 17" laptop så blir det ju så klart en viss storleksskillnad.

Är det så stor skillnad att släpa på en iPad eller 15" MBP bland all annan utrustning? Jag fattar inte sådant där, men jag släpar på videoutrustning och om jag lägger till en iPad eller en 15" MBP är fullständigt likgiltigt :-D.

Jag vet inte vilka format som iPad/iMovie fixar, men det finns ju kortläsare (tillbehör) och jag förutsätter att man kan dra in video - som man gör med bilder. Materialet som användes på demon (Keynotes) var ju knappast filmat med iPadens inbyggda kamera :-D. Så - du får väl göra på samma sätt som med stillbilder (du fotar väl inte med iPaden? - filma, dra in filmerna med kortläsare, redigera. iOS iMovie packar nog om (Intermediate kanske?) då det ändå inte går att klippa i AVCHD (iPaddans eget videoformat är ju också AVCHD). Detta är min gissning.

Ursprungligen av northernlight:

Jag ser väldigt många fördelar med att redigera film på en iPad istället för på en bärbar dator.

Men den i särklass största anledningen är att jag kommer att ha med ipad2 i fotoväskan men inte orka släpa på en 15 eller 17tummare utöver all fotoutrustning.

varför inte? är min tanke, varför handikappar man produkten på det sättet? Finns det begränsningar i hårdvara för codecstöd? filformat?

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag vet inte vilka format som iPad/iMovie fixar, men det finns ju kortläsare (tillbehör) och jag förutsätter att man kan dra in video - som man gör med bilder.

<FELAKTIGT>
Du kan dra inte föra över filmer via deras kamerakitkortläsare—bara foto. Därav namnet "Camera Kit", skulle jag tro.
</FELAKTIGT>

iOS har inget "codecstöd". Det är iPhone/TV-kompabilitet som gäller, tänk "skall funka i iTunes och kunna synkas med iPhone/iPad".

Apple har satsat på h.264, enligt en viss profil. Och det är ju bra att de gjorde det—det är den bästa codecen just nu. Den är även fullt hårdvaruaccelererad på iOS-enheter, vilket är anledningen till de fina batteritiderna och att vi ens HAR ett iOS iMovie.

Du kan alltså konvertera dina Hollywoodfilmer till ditt favorit Apple-format och sen synka via iTunes och leka med dem i iMovie.

Eller filma med en DSLR, importera till din dator, konvertera till iOS-format, synka över dem och sen redigera.

Det är det som gäller. Känner att jag upprepar mig här, men eftersom det uppstod spekulation ville jag förtydliga.

Senast redigerat 2011-03-27 21:41
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-27 21:32
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Du kan dra inte föra över filmer via deras kamerakitkortläsare—bara foto. Därav namnet "Camera Kit", skulle jag tro.

Det står tydligt på Apple Store att den går att använda för film också.

iPad och Camera Connection Kit har stöd för standardbildformat (inklusive JPEG och RAW) såväl som SD- och HD-videoformat (inklusive H.264 och MPEG-4).

Ursprungligen av Mija:

Det står tydligt på Apple Store att den går att använda för film också.

iPad och Camera Connection Kit har stöd för standardbildformat (inklusive JPEG och RAW) såväl som SD- och HD-videoformat (inklusive H.264 och MPEG-4).

Det stämmer, jag har en kopia med både USB och SD i samma, går utmärkt att importera filmer också.

Ursprungligen av Mija:

Det står tydligt på Apple Store att den går att använda för film också.

iPad och Camera Connection Kit har stöd för standardbildformat (inklusive JPEG och RAW) såväl som SD- och HD-videoformat (inklusive H.264 och MPEG-4).

Intressant. Tack för den näsknäppen.

Tog min information från en review som just tittat på iOS iMovie som jag tillskrev stor tillförlitlighet.

Jag utgår dock i så fall att det handlar om videofiler som redan är kompatibla med iOS.

Det låter ju faktiskt också rimligt: att om man kan synka filen via iTunes borde ju iPaden känna igen den om den ligger på ett minneskort som är framtaget för ändamålet.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Intressant. Tack för den näsknäppen.

Tog min information från en review som just tittat på iOS iMovie som jag tillskrev stor tillförlitlighet.

Jag utgår dock i så fall att det handlar om videofiler som redan är kompatibla med iOS.

Det låter ju faktiskt också rimligt: att om man kan synka filen via iTunes borde ju iPaden känna igen den om den ligger på ett minneskort som är framtaget för ändamålet.

Ja, och i vissa fall går det tydligen utmärkt att importera filer till imovie för ipad, i vissa fall kan man importera och titta på filmerna bara i sin kamerarulle, ja det verkar ju helt klart behövas seriösa tester som utreder läget, om inte annat kommer jag utreda detta den 26e april.

H264 ÄR en codec - så nog finns codecstöd :-D. Under huven liras säker också Apple Intermediate - ännu en codec. Detta för att man ska kunna klippa i videon - man kan inte klippa i H264 (eller något GOP-format) då det bara finns en eller två bilder i sekunden och det ska vara 25 (30 i USA/Japan...och 20-30 i en iPad - dynamiskt). Man måste alltså packa upp GOP-format och trolla fram fullt antal bilder i sekunden - detta trollar man fram ur GOP-matematiken. Sedan kan man klippa. Om detta cashas till disk eller bara ligger temporärt i RAM är en annan sak. Fattar inte hur en iPad2 skulle fixa det i realtid när en MacPro storknar :-D. Jag undrar hur Apple har knäckt denna nöt.

Jag gissar att en iPad inget har emot en AVCHD-video från en DSLR. Problemet är nog inte codec utan filformat. Måste man packa om till .mov eller kan man sätta ett SD-kort från en DSLR i iPad+kortläsare och importera? iPaden borde ju känna igen det standardiserade filsystemet/trädklustret på ett SD-kort - vare sig det innehåller stillbilder eller video eller både och. I don't know.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

iOS har inget "codecstöd".
Apple har satsat på h.264,

Ursprungligen av Zimmerman:

H264 ÄR en codec - så nog finns codecstöd :-D. Under huven liras säker också Apple Intermediate - ännu en codec. Detta för att man ska kunna klippa i videon - man kan inte klippa i H264 (eller något GOP-format) då det bara finns en eller två bilder i sekunden och det ska vara 25 (30 i USA/Japan...och 20-30 i en iPad - dynamiskt). Man måste alltså packa upp GOP-format och trolla fram fullt antal bilder i sekunden - detta trollar man fram ur GOP-matematiken. Sedan kan man klippa. Om detta cashas till disk eller bara ligger temporärt i RAM är en annan sak. Fattar inte hur en iPad2 skulle fixa det i realtid när en MacPro storknar :-D. Jag undrar hur Apple har knäckt denna nöt.

Jag gissar att en iPad inget har emot en AVCHD-video från en DSLR. Problemet är nog inte codec utan filformat. Måste man packa om till .mov eller kan man sätta ett SD-kort från en DSLR i iPad+kortläsare och importera? iPaden borde ju känna igen det standardiserade filsystemet/trädklustret på ett SD-kort - vare sig det innehåller stillbilder eller video eller både och. I don't know.

informativt, tackar för det.

Ursprungligen av northernlight:

informativt, tackar för det.

#QED

skulle man kunna säga.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

#QED

skulle man kunna säga.

? va? försökt tyda förklaringen på wikipedia men är väl lite trög

Kanske VSB - vilket skulle bevisas?

Om man letar på Urban Dictionary: QED hittar man nämligen:

Citat:

1) From the Latin 'quod erat demonstrandum', a mathematical term meaning that a proof is complete.

2) A mathematician's way of saying "OH SNAP BITCH!"
"So you see, by this simple proof, your theory is wrong and mine is correct. QED!"

Men vad brädgården där framme betyder vet jag inte...

Här finnes ytterligare en drös förklaringar: QED - What does QED stand for? Acronyms and abbreviations by the Free Online Dictionary.

Tillägg_ Oj, här var fliken öppen lite för länge innan man svarar...

Finns lite mer om Camera Connection Kit och film-import här: http://www.99.se/ipad/283144-importera-film-direkt-till-ipad-fran-videokamera.html

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-03-28 07:28

Kan för mitt liv inte komma på var det var men jag läste senast igår att det inte gick att titta på video tagen med en Canon 5D Mark II i en iPad...

Det verkar helt enkelt hänga på vilken kamera man använder - om man ska kunna importera video direkt från SD-kort/kortläsaren in till iMovie. En del kameratillverkare håller inte ISO-standard på sina AVC-filer (H264-filer) och Apple är ett företag som håller hårt på ISO - så iMovie accepterar nog bara sjyssta ISO-filer. Vilka kameror som gör jobbet rätt vet jag inte, men ett stalltips är att Panasonics grejer alltid håller ISO.

Ursprungligen av Macaddict:
Ursprungligen av Zimmerman:

Det verkar helt enkelt hänga på vilken kamera man använder - om man ska kunna importera video direkt från SD-kort/kortläsaren in till iMovie. En del kameratillverkare håller inte ISO-standard på sina AVC-filer (H264-filer) och Apple är ett företag som håller hårt på ISO - så iMovie accepterar nog bara sjyssta ISO-filer. Vilka kameror som gör jobbet rätt vet jag inte, men ett stalltips är att Panasonics grejer alltid håller ISO.

Jag har själv bara testat Canon och Samsung än så länge, båda fungerar fint.

Ursprungligen av Zimmerman:

Fattar inte hur en iPad2 skulle fixa det…

"H.264 är en codec"

No shit, Zimmerman... Pearls of wisdom... Vilken utomordentligt tramsig anmärkning.

Notera mina citationstecken runt "codecstöd". De syftar på OPs inlägg lite längre upp i tråden där han vill importera godtyckliga videofiler och undrar varför detta inte går och varför man har denna begränsning.

Codecstöd i det här sammanhanget avser ett brett stöd för olika codecs.

Ursprungligen av Zimmerman:

Under huven liras säker också Apple Intermediate - ännu en codec. Detta för att man ska kunna klippa i videon - man kan inte klippa i H264

Under huven "lirar" inte Apple Intermediate. Det går utmärkt att klippa H.264. Folk har "klippt" sina H.264-filer i iMovie sedan 2009, skulle jag tro. Det var väl ungefär då som hårdvaruaccelerationen kom starkt i t ex MacBook Pro.

Min 2.8GHz Core2Duo från sent 2009 har inga problem med att klippa filer från en 5D mkII. Nu konverterar jag dem ändå till CineForm av andra anledningar, men prestandamässigt är det inga problem alls.

När det gäller iPad har Apple syntetiskt sett till att iMovie för iOS bara är tillgängligt för iPad2. iPad2 är ju dubbelt så stark CPU-mässigt och 9 ggr så stark grafikmässigt. Hårdvaruaccelerationen av H.264 kommer från grafikkortet (nu upprepar jag mig igen. Skrev längre upp att H.264 är fullt hårdvaruaccelererad och att det är anledningen till att det funkar).

Tycker det säger sig självt att de inte kan använda en intermediate på iPad. Var skulle de filerna sparas? I det hemliga extraminnet? Eller kan man bara klippa i iMovie så länge iPaden bara är fylld till max 60%? För att inte tala om den dryga väntan på att filerna skulle konverteras (eller som Apple uttrycker det på Mac: "optimeras" i bakgrunden).

Apples iOS klarar H.264 720p Main Profile 3.1 upp till 30fps och Motion-JPEG 720p 35 Mbps upp till 30fps Det verkar ju som att så länge man håller sig till det så går det bra.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man måste alltså packa upp GOP-format och trolla fram fullt antal bilder i sekunden - detta trollar man fram ur GOP-matematiken

Det kanske verkar vara trolleri, men det är det faktiskt inte. I videoströmmen har man helt enkelt ett litet antal fullständiga bildrutor, och däremellan virtuella rörelsekompenserade bildrutor som baseras på en avancerad matematisk algoritm.

Vad var syftet med ditt snicksnack-inlägg?

En massa dravel och sen en "gilla" på det. Shit pommes frites.

Jisses. Vilket humör du är på idag :-D. Så arg. Varför tar du allt så personligt?

Nå - det går inte att klippa i GOP. Alltså packas det upp i RAM (intermediate i realtid) och packas ner igen. Där uppe i RAM är det alltså inte H264 utan fullt antal frames per sekund. Att detta nu går att göra i realtid tack vare hårdvarustsödet i GPU är ju fantastiskt. Det visste jag inte. Min 5 månader gamla MacPro med 8 kärnor, 17 GB RAM och ATI Radeon HD 5870 grafikkort storknar. Jag hoppas verkligen att denna nya hårdvaruacceleration kommer till stationära Macar å det snaraste.

(vadå en "gilla" på det? jag styr väl inte över gilla-funktionen? vad är det med dig?)

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

"H.264 är en codec"

No shit, Zimmerman... Pearls of wisdom... Vilken utomordentligt tramsig anmärkning.

Notera mina citationstecken runt "codecstöd". De syftar på OPs inlägg lite längre upp i tråden där han vill importera godtyckliga videofiler och undrar varför detta inte går och varför man har denna begränsning.

Codecstöd i det här sammanhanget avser ett brett stöd för olika codecs.

Under huven "lirar" inte Apple Intermediate. Det går utmärkt att klippa H.264. Folk har "klippt" sina H.264-filer i iMovie sedan 2009, skulle jag tro. Det var väl ungefär då som hårdvaruaccelerationen kom starkt i t ex MacBook Pro.

Min 2.8GHz Core2Duo från sent 2009 har inga problem med att klippa filer från en 5D mkII. Nu konverterar jag dem ändå till CineForm av andra anledningar, men prestandamässigt är det inga problem alls.

När det gäller iPad har Apple syntetiskt sett till att iMovie för iOS bara är tillgängligt för iPad2. iPad2 är ju dubbelt så stark CPU-mässigt och 9 ggr så stark grafikmässigt. Hårdvaruaccelerationen av H.264 kommer från grafikkortet (nu upprepar jag mig igen. Skrev längre upp att H.264 är fullt hårdvaruaccelererad och att det är anledningen till att det funkar).

Tycker det säger sig självt att de inte kan använda en intermediate på iPad. Var skulle de filerna sparas? I det hemliga extraminnet? Eller kan man bara klippa i iMovie så länge iPaden bara är fylld till max 60%? För att inte tala om den dryga väntan på att filerna skulle konverteras (eller som Apple uttrycker det på Mac: "optimeras" i bakgrunden).

Apples iOS klarar H.264 720p Main Profile 3.1 upp till 30fps och Motion-JPEG 720p 35 Mbps upp till 30fps Det verkar ju som att så länge man håller sig till det så går det bra.

Det kanske verkar vara trolleri, men det är det faktiskt inte. I videoströmmen har man helt enkelt ett litet antal fullständiga bildrutor, och däremellan virtuella rörelsekompenserade bildrutor som baseras på en avancerad matematisk algoritm.

Vad var syftet med ditt snicksnack-inlägg?

En massa dravel och sen en "gilla" på det. Shit pommes frites.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jisses.

Jag känner att jag surnar till över ordmärkeri.

Det ligger en viss möda bakom riktigt hjälpsamma/informativa inlägg. Att söka billiga poänger (som kanske gillas, dock) känns bara tramsigt.

Det blir mycket svårt och omständligt att skriva meningsfulla inlägg om man måste täcka upp varje tänkbar invändning. Man måste få förutsätta att den som skriver inlägget erbjuder uppriktig hjälp, och att den som läser kan tänka lite själv.

Och du gör ju samma sak igen nu Zimmerman, i ditt senaste inlägg!

När jag skriver klippa H.264 så avses, och detta är självklart, att det är de filerna som importeras—inga proxies eller intermediates. Att sen datorn gör beräkningsjobbet för att återskapa alla frames... Vad kan jag säga? Jag är rätt påläst på datorer, men vi kan väl inte förväntas gräva ner oss så fullständigt i en tråd av det här slaget?

Jag vet att du vet hur videoredigering funkar. Kanske är det det du vill markera med dina små påpekanden? Men jag vet också. Vi kan nog också avslappnat konstatera att sett till hela videoredigeringsvärlden så har vi nog båda en och annan lucka vi kan täppa till kunskapsmässigt. Det är oundvikligt. Men då tycker jag inte att det hjälper med lustigheter som gränsar mot spydigheter.

Vill du verkligen värna om ditt nick eller din status på forumet, är det väl enklast att bara hjälpa till?

Hur som helst så är jag inte särskilt långsint, så jag är snart på bättre tankar.

Du missförstår allt jag skriver. Detta är ingen tävling eller popularitetsmätning för mig. Jag bara spånar och skriver om vad jag tycker är intressant. Jag har ingen agenda alls och jag håller aldrig reda på er andra här på forumet - har problem med minnet. Jag vet inte vem som brukar säga si eller så - vem som är stöddig eller vem som är snäll. Alla dessa avatarer och användarnamn är bara ett stort virrvarr för mig.
Jag dissar ingen och jag dissar inte dig när jag bara påpekar att H264 också är en codec. Jag fattade inte vad du mebade med "codec" - dessa apostrofer. Jag ville bara informera dom som kanske inte vet att H264 också är en codec. det där med codecs och filformat är en salig gröt för många och jag missar aldrig enchans att informera om detta.
Som sagt; din tävlingsattityd är mig främmande och din rädsla för att framstå som dum har jag inget med att göra. Jag bara spånar och skriver. Ingen agenda. Om du inte tror mig så kan jag inte göra något åt det. Du får leva med det. Det bästa är nog att du inte läser mina inlägg då du ändå bara läser in sådant som inte finns där. Det är nog bäst.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag känner att jag surnar till över ordmärkeri.

Det ligger en viss möda bakom riktigt hjälpsamma/informativa inlägg. Att söka billiga poänger (som kanske gillas, dock) känns bara tramsigt.

Det blir mycket svårt och omständligt att skriva meningsfulla inlägg om man måste täcka upp varje tänkbar invändning. Man måste få förutsätta att den som skriver inlägget erbjuder uppriktig hjälp, och att den som läser kan tänka lite själv.

Och du gör ju samma sak igen nu Zimmerman, i ditt senaste inlägg!

När jag skriver klippa H.264 så avses, och detta är självklart, att det är de filerna som importeras—inga proxies eller intermediates. Att sen datorn gör beräkningsjobbet för att återskapa alla frames... Vad kan jag säga? Jag är rätt påläst på datorer, men vi kan väl inte förväntas gräva ner oss så fullständigt i en tråd av det här slaget?

Jag vet att du vet hur videoredigering funkar. Kanske är det det du vill markera med dina små påpekanden? Men jag vet också. Vi kan nog också avslappnat konstatera att sett till hela videoredigeringsvärlden så har vi nog båda en och annan lucka vi kan täppa till kunskapsmässigt. Det är oundvikligt. Men då tycker jag inte att det hjälper med lustigheter som gränsar mot spydigheter.

Vill du verkligen värna om ditt nick eller din status på forumet, är det väl enklast att bara hjälpa till?

Hur som helst så är jag inte särskilt långsint, så jag är snart på bättre tankar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du missförstår allt jag skriver.

Då hoppas vi väl att jag är det ende, vilket inte alls är omöjligt!

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag dissar ingen och jag dissar inte dig när jag bara påpekar att H264 också är en codec. Jag fattade inte vad du mebade med "codec" - dessa apostrofer. Jag ville bara informera dom som kanske inte vet att H264 också är en codec. det där med codecs och filformat är en salig gröt för många och jag missar aldrig enchans att informera om detta.

Glöm inte bort att ett forum kommer att användas av andra framöver för att söka information - därför är det ibland bra att påpeka ett och annat som hör till. För mig är det här med codecs, containers etc en djungel. Jag tror inte jag är den enda.

kan nämnas att stämningen på 99 är allt annat än lättsam stundtals, just för att det sitter nördar bakom spakarna på varje avatar som ska tjafsa om både det ena och det tredje...

tack för länkarna, mycket intressant läsning.

till dig som testat med canon och samsungkameror, gällde det videokameror och avchd-material?

svarar på mitt eget inlägg, tydligen kan man enkelt glömma allt vad som heter avchd, men gäller det också avchdlite? Typ som panasonic verkar ha en förkärlek till i deras kompakter?

Bevaka tråden