Två år gammal MBP med 80 cykler på batteriet säger väl sitt, jag har under långa perioder använt den som stationär.
Ja, detta låter inte optimalt.
Vi har ju såväl skrivit det ovan, samt länkat till det på ett par ställen: man måste "motionera" batteriet då och då.
Det är ingen fara att ha datorn inkopplad över en arbetsdag eller två, men har man datorn inkopplad som stationär hemma, så måste man dra ur batteriet då och då.
Men det är inte alls lika illa som det var förr, när man i stort sett inte skulle ha datorn inkopplad med sladd alls, utan att ta ut batteriet först.
Jag har en MBP från 2009 som har 344 cykler och jag får ut mer än 6h i prognos när jag drar sladden.
Nu när jag sitter och surfar vid köksbordet har jag ingen sladd. Skulle jag sätta mig på kvällen i soffan och kolla på video eller film, så har jag för det mesta sladden i. Men det beror mer på om den är tillgänglig eller inte.
Apple beskriver det optimala scenariot: inkopplad under arbetsdagen och sen på batteri lite då och då (till och från jobb t ex). Då får man få cykler, samtidigt som batteriet vårdas.