Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökning segar ner med NTFS

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-30 10:19

Någon som har varit med om samma fenomen?

Sitter med ett antal olika USB / FW diskar med lite olika material på.
Några diskar kör jag NTFS på och några med HFS, iom att jag även sitter och jobbar med windows. Kör Paragon NTFS på imac'n och detta fungerar kanonbra med att läsa o skriva mm.
MEN, när jag ska göra en sökning på någon NTFS-disk så blir systemet så fruktansvärt segt, och sökningen kan ta typ 10 min för att hitta en bild eller liknande. På någon av HFS-diskarna kanske det tar... typ 10 sek. Även om jag kör diskarna utdelad genom Airport Extrem så blir de likadant, inga problem för windows-burken så det sitter antagligen inte i diskarna...

Någon som har nått matnyttigt att erbjuda som hjälp för detta? (förutom att kånka ner på NTFS) Eller är det bara att gilla läget tills Apple släpper nått eget för NTFS?

// Danne

• Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-30 11:12

Går troligen inte att lösa med Spotlight.

Spotlight är nära integrerat med HFS+ och hur Mac OS arbetar med filsystemet. Mac OS kan inte skriva till NFTS, och alltså inte ens lägga en indexfil på en NTFS-skiva. Det är möjligt att det finns tredjepartsprogramvara som kan fixa till detta, men troligen inte.

• Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-30 11:32
Ursprungligen av kjnoren:

Går troligen inte att lösa med Spotlight.

Spotlight är nära integrerat med HFS+ och hur Mac OS arbetar med filsystemet. Mac OS kan inte skriva till NFTS, och alltså inte ens lägga en indexfil på en NTFS-skiva. Det är möjligt att det finns tredjepartsprogramvara som kan fixa till detta, men troligen inte.

Ok, nu vet jag inte riktigt på vad du svarar, eller så formulerade jag mig knepigt kanske. Mac OS KAN skriva till NTFS med tredjepartsprogram. Jag har i dagsläget Paragon NTFS, vilket fungerar alldeles utmärkt med att läsa och skriva data från alla mina installerade program & spel; etc.

Det jag undrade var om någon varit med om samma fenomen eller om det bara är jag?
Finns en uppsjö med sökprogram som går att installera med mac os som funkar i Finder; Docco, Easyfind, imgSeek, Strigi, Terrier mm.mm.
Jag har dock inte provat några iom att jag tycker att det ska funka med Spotlight.
Adobe Bridge har inga som helst problem att söka eller att skriva index-filer till mina NTFS diskar, känns dock lite krångligt att varje gång man ska ha tag på en bild att inte kunna använda Finder/Spotlight utan måste öppna Bridge.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-30 20:03

Defaultinställning i Spotlight är att inte indexera NTFS-diskar, även om man ordnat skrivmöjlighet via tredjeparts-program.
Går att ändra i Terminal:

sudo mdutil -i on /Volume/VolumeName

Bra förklarat på denna sida:
NTFS for Mac OS X 7.0: Apple News, Tips and Reviews «

• Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-31 22:07

Värt att prova! Återkommer med resultatet. Tackar så länge

Sent återkommande kanske
Men har inte provat tills nu, rätt sträng ska vara sudo mdutil -i on /Volumes/VolumeName (märk "s" i Volumes)

Nu indexerar den för fullt iaf, får se hur länge det tar. Har hört att det ska ta eoner av tid.

Senast redigerat 2011-05-04 09:38
1
Bevaka tråden