Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule delar inte ut tillräckligt många IP-adresser?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har Time Capsule 2 TB både hemma och på jobbet och använder dessa som routers. Har alltid funkat bra men hemma delar den inte ut tillräckligt många IP-adresser. Tror det är 3 st som brukar funka (t ex 2 st Macbook Pro och en iPhone kan surfa etc samtidigt). Vill jag dessutom ut på nätet med t ex iPad eller en andra iPhone måste jag starta om bredbandsmodemet (ComHem). Då kommer jag ut på nätet med de tre enheter jag först använder men istället uppstår problemet med någon av de andra enheterna.

Och så måste jag starta om bredbandsmodemet igen etc etc.

Har pratat med ComHem och de säger att allt är som det ska, de levererar en IP-adress och min router ska ta hand om resten.

Har inte blykoll på sådant här som ni märker men tillräckligt för att i alla år ha kunnat sätta upp och administrera Airportar mm och få det att funka.

Någon som har/har haft samma problem?

Hej och välkommen!

När jag går in i min TC så ser du nästan längst ner på sammanfattnings fliken trådlösa klienter. Alltså hur många som är uppkopplade mot TC, stämmer det där att det endast fungerar med max 3 anslutna till TC?

Du kan även testa att återställa din TC, glöm då inte att säkerhetskopiera det du har på disken, inte säker på om datan på disken försvinner men alltid bra och vara på den säkra sidan.

Lycka till

Tack Wilhelmsson,

såg bland airportinställningarna att TC stod i bryggläge och då delade den tydligen som mest ut 4 IP-adresser. Ändrade till att dela en IP-adress genom DHCP och NAT och vips funkar det med fler enheter!

Ursprungligen av Peter Assarsson:

Tack Wilhelmsson,

såg bland airportinställningarna att TC stod i bryggläge och då delade den tydligen som mest ut 4 IP-adresser. Ändrade till att dela en IP-adress genom DHCP och NAT och vips funkar det med fler enheter!

Förklaringen är att du har en IP-adress från din internetleverantör och med TCn bryggad ges du endast möjlighet att använda en dator/telefon/surfplatta åt gången eftersom endast en adress finns att tillgå. Med DHCP aktiverat kan ni dela på den allmänna IP-adressen i och med att routern skapar ett lokalt nätverk med möjlighet till flera lokala IP-adresser. En till respektive dator/telefon/surfplatta.

Ursprungligen av Peter Assarsson:

Tack Wilhelmsson,

Nice

Flyttade tråden till korrekt underforum. Var vänliga tänk på var ni lägger trådarna!

/Mod

1
Bevaka tråden