Hej. Ny på allt med server så vänligen ha lite överseende...
Det börjar bli ett antal prylar i familjen (4 i familjen) och vi vill komma åt vår mail på ett antal olika sätt:
1. På olika datorer. Flera personers mailkonton på vissa datorer.
2. iPad. Här vill vi komma åt allas mailkonton.
3. iPhone. Ett mailkonto här bara.
När jag skriver att vi vill komma åt vår mail på flera ställen menar jag att den ska vara synkad på alla enheter. Antar att jag med "mail" också avser såväl kalender som kontakter.
Maskinparken består av 1 st Mac OSX, 2 st Windows 7, 1 st Windows Vista, 1 st iPad2, 1 st iPhone 3GS. Dessutom kom jag över en Mac Mini Server EOL billigt i somras så den kan ju anslutas till nätverket och agera värd för alltsammans. Köptes i syfte att så sakta lära mig en servermiljö men vet inte om det är realistiskt.
I en nära framtid är det rimligt att vi också vill komma åt våra dokument från alla enheter.
Vi vill undvika att man ska logga in på våra datorer, känns omständigt. Datorn startas och sedan är det mailprogrammets konfigurering på de olika enheterna som avgör vilka konton som synkas på de olika enheterna.
Vad tror ni, går detta att lösa med en OS X Server-installation? Tacksam för råd, kompletterar gärna med mer info om jag missat något.