Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Tack för engagemanget, men shellscripts känns lite out of my league. Detta skript förutsätter dessutom två nätverkskort - men det kanske är en grundläggande förutsättning för att lösa problemet.
Två kort är nog minimum (servern blir ju mjukvarurouter sas.)
Det finns ju "fuskNAT" att klicka i i "internet" i systeminställningarna på 'client'...
Har du det på servern så kan du ju vidarebefordra externt nät (men tusan vet om mer än till en - men han kan ju i sin tur... - och tusan vet om det går med dynamiska ip...)
För övrigt så står det nog massa mer på "TIL" så kolla runt lite efter något som faller på läppen
Skrevs ursprungligen av lilledanne
Finns inte funktionen "internetdelning" i MacosX server - bara i klienten menar ni ?
/ d
Finns det i 'client' så finns det i 'server' - men det är inte säkert att det finns ett så enkelt och käckt sätt
Funkar det till flera efterförljande adresser? och funkar det med dynamisk tilldelning av IP?
Äh... vad tusan: Det är ju sputniks problem NAP i.st.f. NAT
Mac OS X has a preference pane that allows you to set up Internet Sharing, generally referred to as NAT (Network Address Translation), while Mac OS X Server does not. This document describes how to set up NAT using Mac OS X Server.
(Från länken ovan.)
Lite skumt tycker jag. Det borde väl vara rätt vanligt att folk har ett publikt IP som de vill sätta sin server på och låta den routa till klienterna. En basfunktion för ett server-OS måste jag säga.
Fast jag tycker nog att det ändå kan vara värt att läsa den där instruktionen och få det att funka på det sättet. Två nätverkskort är som sagt att rekommendera, men å andra sidan så kostar de ju inte många hundringar...
Som sagt..i Os X klient är det ju bara att klicka på en knapp så har du internetdelning och utdelning av DHCP igång så du kan köra en massa hostar bakom din burk - varför finns inte denna funktionen i Server..hmm.. skumt !
Skrevs ursprungligen av lilledanne Som sagt..i Os X klient är det ju bara att klicka på en knapp så har du internetdelning och utdelning av DHCP igång så du kan köra en massa hostar bakom din burk - varför finns inte denna funktionen i Server..hmm.. skumt !
/ D
Kanske för att OSX klient är för vanligt folk och OSX server är för proffs som gillar att mecka lite mer och därigenom ger mer kraft och kontroll?
DU måste nog faktiskt ha två nätverkskort i servern.
Sen använder du X egen inbyggda DHCP & NAT & Router...
Skrevs ursprungligen av lilledanne Som sagt..i Os X klient är det ju bara att klicka på en knapp så har du internetdelning och utdelning av DHCP igång så du kan köra en massa hostar bakom din burk
Hur är det med den där funktionen egentligen - går den att använda om man är ansluten till Felia ADSL eller stör den telias dhcp-server?
Jag har försökt få svar från Telia, men det var lönlöst.
Skrevs ursprungligen av tei
går den att använda om man är ansluten till Felia ADSL eller stör den telias dhcp-server?
Tror nog inte dom lär märka något - allt kommer ju från samma IP ur deras ögon sett (dom gör ju sedan samma sak i sin ända sladden...)
Vet att dom inte gillade det för att man kunde surfa flera användare samtidigt på ett konto (hur fort går det då då ) - och felia et.al. vill ju få in så mycket pengar som möjligt...
Men om du frågar på rätt sätt ("jag tänkte... om det är probl. för er så hör av er... ") så är det ju bara bra att inte få svar
Sicken jävla "helpdesk" dom har för övrigt Skickar ut en länk i svar som man skall klicka på för att frågan skall gå fram en andra gång (första gången bryr de sig inte) och den länken lägger dom i ett mail som enbart är html-kodat... Dom verkar göra allt för att inte behöva göra något
Inget problem att använda en router på Felias ADSL, har använt både IPNetRouter och en D-Link 804. Funkade klockrent.
Plus att dom inte har ett skit att göra med det.
Skrevs ursprungligen av tei Hur är det med den där funktionen egentligen - går den att använda om man är ansluten till Felia ADSL eller stör den telias dhcp-server?
Om du menar att dela ut internet via en OS X-burk med bara ett nätverkskort så är det egentligen inte så bra. Då funkar du i teorin som en DHCP-server för hela delnätet du sitter på även om man får hoppas att Telia har nån typ av filtrering för detta...
Har du två nätverkskort så går det ena utåt och det andra inåt så att säga... Bredbandsrouter funkar förstås också bra.
HL: Ah, som jag misstänkte. Attans! Det blir till att internetdela på "riktigt" istället. Tack för ditt svar.
Jag har försökt få besked från telia ang om de har någon sådan spärr, men mina fyra förfrågningar under en månads tid har inte genererat ett enda svar. Grrr!
Skrevs ursprungligen av sputnik
Kan detta vara en lösning:
Netgear
Såna burkar finns det massor - och då är det burkens IP felia ser och den ger sedan alla andra burkar ett dynamiskt IP...
Fast ett PCI-nätverkskort borde ju vara skam så mycket billigare (clas ohlson tar 119:- (>5 99:-) så sök och se om de funkar i mac).
Vad säger man: Same same but different